Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik heb een server gekregen, wie helpt  (gelezen 3783 keer)

Offline r4sven

  • Lid
ik heb een server gekregen, wie helpt
« Gepost op: 2010/09/21, 18:45:36 »
Ik heb een server gekregen een kast met alleen maar hardeschijven en een cd drive en een floppy drive, dan heb ik nog een kast het is groter dan een normalen computer kast dus ik denk dat dat de server kast is, en ik heb een kast gekregen nou geen idee waar die voor is maar hoe moet ik dit alles een maken en werkend krijgen, ik ben beginneling ict'er dit is nu mn 2e week maar ik zou graag deze server voor een netwerk of game server of iets maakt nie uit als het maar werkt klinkt miss een beetje kort door de bocht maar het is een begin voor me.

Bij voorbaad dank(Sven van Beekveld)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/21, 19:07:23 door femke98 »

Offline r4sven

  • Lid
Re: [HELP] ik heb een server gekregen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/21, 19:05:15 »
Hey, Dankje ja dat zou ik graag willen het lijkt me interesant en leerzaam echt iets waar ik in geïntereseerd ben:)

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/21, 19:09:01 »
dankje ^-^ Zal zeker lukken bedankt voor je snelle reactie

Gr Sven

Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/21, 19:59:20 »
Als je met Ubuntu server wilt spelen, dan zou ik deze in eerste instantie in een virtuele machine zetten, met een netwerk bridge instelling. Dan kan je lekker prutsen, en kan je snapshots opslaan die eenvoudig te herstellen zijn als er iets in de soep is gelopen. Als je echt weet wat je met een server wilt doen kan je dan een echte server opzetten.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/21, 20:32:46 »
Vanuit het niets een server opzetten is niet zomaar iets nee. Kijk bijvoorbeeld eens in het sticky topic (helemaal bovenaan dikgedrukt) van dit gedeelte. Hier zijn veel links en info te vinden over een server opzetten met ubuntu-server. Het is sowieso aan te raden je goed in te lezen en/of bekend te worden met software voordat je een serieuze server opzet.


Verder raad ik in het algemeen aan om uberhaupt eerst bekend te worden met Ubuntu (met GUI dus) als je nog helemaal geen linux ervaring hebt. Als je gelijk de Server van Ubuntu installeert kom je in een commandline omgeving terecht en dat kan voor een beginner erg lastig zijn. Overigens kun je met Ubuntu Desktop (met GUI dus) evenveel als een server. Alleen die grafische dingen gebruiken meer geheugen.
Als je dingen een beetje onder de knie hebt kun je altijd nog de kale server omgeving installeren.

Dus voor de duidelijkheid, bijna alles wat je op Ubuntu Server kunt, kun je ook op Ubuntu Desktop. Het voordeel van Desktop is dat je kunt klikken als je de commando's nog niet weet.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ruujan

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/21, 20:33:35 »
Staat er iets van een merk en type op die kasten? Zit er ergens een aansluiting voor een monitor, toetsenbord, muis en netwerk? Ben wel benieuwd wat het is. Volgens mij heb je een extern schijvenkabinet gekregen en daar zal wel een SCSI-kabel naar toe moeten vanuit die andere kast. Heb je er ook kabels bij?

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/21, 20:38:40 »
Staat er iets van een merk en type op die kasten? Zit er ergens een aansluiting voor een monitor, toetsenbord, muis en netwerk? Ben wel benieuwd wat het is. Volgens mij heb je een extern schijvenkabinet gekregen en daar zal wel een SCSI-kabel naar toe moeten vanuit die andere kast. Heb je er ook kabels bij?


in een van de kasten zit een een scsi kabel

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/22, 15:56:17 »
Vervolgens is het erg belangrijk om eerst te bedenken wat de server precies moet gaan doen....het installeren van de server is peanuts, het laten werken en laten doen wat je precies wilt is lastiger :)
Precies! :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/22, 22:07:34 »
ik zal proberen om binnen kort foto's te maken, ik heb ze van mijn opleiding gekregen om er mee te oefenen :) leek me wel gaaf en natuurlijk een grote uitdaging

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/23, 10:47:35 »
ik heb ze van mijn opleiding gekregen om er mee te oefenen :) leek me wel gaaf en natuurlijk een grote uitdaging
Vooral doen! Maar deins niet gelijk terug als het ff niet meezit. Een (server met) GUI erop zetten is geen overbodige luxe voor een beginner.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/23, 12:31:32 »
Ja maar het probleem is het zit nog niet eens aan elkaar gekoppeld, zouden jullie mij daar mee kunnen helpen?

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/23, 22:54:17 »
nou ik heb is even gekeken het is een dell poweredge 2500 ik heb er ff op gegoogeld en ja het is een raid,nu heb ik ook een weet ik niet want het merk staad er niet op dat is die grote computer kast met windows xp ik denk de server pc zoals ik al eerder zij is gwn een intel: pentium!!! 3 dus, en de andere kast is denk ik nu even niet relevant of wel?

Mvg Sven van Beekveld

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/24, 15:08:48 »
ja dat is de kast dan heb ik nog een kast met scsi kabels een een paar kastjes er in waar een soort van hdd's in kunnen neem ik aan en dan heb ik een grote pc,

P.S
dankje voor je antwoord:D

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/25, 23:49:08 »
Hey ik weet wat ik met mijn server wil doen ik wil er zeg maar een data base server van maken, eentje die van meerdere computers kan worden gebruikt, gewoon om bestanden op te zetten

Offline icehawk

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/26, 13:59:12 »
Hey ik weet wat ik met mijn server wil doen ik wil er zeg maar een data base server van maken, eentje die van meerdere computers kan worden gebruikt, gewoon om bestanden op te zetten

Dat is zonde om zo mee te gaan werken. Enig idee wat de stroomrekening is als je server aanstaat? (Heb er ervaring mee) Zelf heb ik een HP Proliant 320DL. Maakt een takkeherrie, en staat helemaal op zolder. Alles remote ingesteld zodat ik vanuit mijn desktop pc kan bedienen.

Als je echt alleen een soort NAS van wilt maken waar je alleen maar bestanden / films / muziek op wilt zetten, zou ik echt gewoon een nasje aanschaffen. Scheelt een hoop stroomkosten, en je bespaart er een hoop ruimte mee. En niet minder belangrijk....... bijna geen herrie :)

Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/26, 14:09:29 »
Daar ben ik het mee eens maar tis maar een speeltje en staad niet nonstop aan alleen als ik er mee an het spelen ben:), en ik kan er een grote voorsprong op school mee maken, maar wat ik bedoelde is zo iets waar je van eens soort ghost boot ofzo op die server kan inlogge van meerdere pc's of is dat het zelfde xD?

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/27, 10:20:53 »
Gewoon een server waar mee je met meerdere pc's opkunt hier was een voorbeeld van Dat was een programma en dat gebruikte ze op een andere school daar mee kon je van je desktop een prog openen en dan ging je naar de ''server'' naar je persoonlijke ''school'' desktop

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/27, 10:42:30 »
r4sven wilt vooral 'klooien' en leren toch? Ik zou gewoon die server installeren en dan eens spelen met verschillende programma's.
Hier staat een hoop: http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/belangrijke-documentatie-over-servers-en-netwerken/
Kijk eens onder het kopje "Delen van bestanden" ;) Het is leerzaam gewoon verschillende mogelijkheden uit te proberen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline r4sven

  • Lid
Re: ik heb een server gekregen, wie helpt
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/27, 17:10:42 »
wazzaa helemaal mee eens dankje:) kzal eens uitgebrijd gaan lezen:) heel erg bedanks

Mvg Sven van Beekveld