Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met inloggen op router  (gelezen 2295 keer)

probleem met inloggen op router
« Gepost op: 2010/09/27, 00:58:03 »
Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk. Ik heb verschillende hosts in mijn netwerk. Een ubuntu laptop, xbox 360, digicorder.
Ik probeer met de ubuntu laptop die momenteel (normaal draadloos) met een utp kabel op een switch is aangesloten in te loggen in mijn router, om enkele poorten te forwarden met een windows computer in een ander netwerk. Ik geef mijn ipades in in de browser zoals het naar mijn mening hoort. http://***.***.***.***. (het ip adres dat ik als output krijg van de opdracht ifconfig).

Ik ben er zeker van dat ik met bekabelde verbinding verbonden ben "auto eth0 actief".

Bij de windows pc in het andere netwerk (waarmee ik enkele poorten wil forwarden) lukt dit zonder problemen.

We zijn beide 1 ste jaars studenten, het is voor ons erg interessant om wat de spelen met de instellingen van de router.

Het is misschien nuttig om te weten dat we beide bij de ISP telenet een verbinding hebben. Ik heb dus een kabelmodem, die verbonden is met de switch. Op deze switch is nog een xbox 360 aangesloten, een digicorder en een draadloze router.  Ik stel mij echter ook de vraag, als je via je browser verbinding maakt met de router zoals gezegd wordt, is dit dan in mijn geval de draadloze router, de kabelmodem, of de switch. Of is het gewoon software die ergens opgeslagen is ?

De windows pc in het andere netwerk heeft dus ook telenet, maar een draadloze router van wat meer kwaliteit, die 4 poorten heeft, terwijl mijn draadloze router maar 1 poort heeft.(het is de router die standaard bij de telenet installatie zat).De windows pc in het andere netwerk gebruikt NAT,(denk ik?) het gebruikt de volgende ip adressen 192.168.0.100, 192.168.0.101, 192.168.0.102, enzoverder.Dit zijn volgens mijn opzoekingen prive adressen van NAT. Bij het ingeven van het ipadres voor de configuratie gebruiken we uiteraard het ipadres van de router dat verkregen wordt op sites als bv www.watismijnip.nl.

Terwijl mijn thuisnetwerk gebruikt maakt van ip adressen 84.195.***.***, waarbij de 2 laatste bytes geen logisch vervolg hebben, dus geen prive adressen zijn naar mijn mening,zelfs de derde byte is anders van elkaar(wat niet het geval is bij het andere netwerk. Kan iemand me hier wat meer uitleg over geven aub? )

Is dit de reden waarom ik niet in mijn routerinstellingen kan via de url ? Gebruik ik misschien het verkeerde adres ?

Alvast bedankt  O0


Offline rja

  • Lid
Re: probleem met inloggen op router
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/27, 03:57:50 »
Wat is het merk van de router ?

Misschien een Windows Explorer site ?


Offline custk9

  • Lid
Re: probleem met inloggen op router
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/27, 10:05:06 »
Je zegt dat je Ubuntu Laptop aangesloten is op de switch ipv op de router. Indien dit zo is krijg je publieke IPadressen en zal je je router niet kunnen benaderen omdat de config van routers via WAN standaard geblokt worden. Maar beter ook zo  ;). Sluit je laptop bedraad aan op één van de poorten in je router en dan kan je wel de router benaderen.

Ik denk trouwens dat je modem/switch/router terminologie wat door elkaar haalt. Je zegt dat je "router" slechts één poort heeft? Misschien heb je dan wel een switch aangesloten op je modem (want dan is wat je noemt "router" geen router maar de kabelmodem) en op de standaard switch van Telenet (DLink?) kan je geen port-forwarding instellen. En als je nog een oude draadloze installatie hebt van Telenet dan is wat jij zegt je router niet meer dan een accesspoint en als die aangesloten is op je switch (of modem) deelt die ook alleen maar publieke IP adressen uit.

Dus:
TN-Modem=>switch=>digicorder (publiek IP adres)
                            =>accesspoint  (publieke IP adressen)
                           =>router (private IP-adressen)
de router zelf krijgt in dit geval een publiek IP-adres en deelt (als DHCP ingeschakeld is) private adressen uit. Router is bereikbaar via zijn IP adres in de private range. ifconfig geeft geen gateway maar je gateway kan je wel te weten komen via je netwerkmanager applet op je paneel. Het gatewayadres is het private IP adres van je router en te gebruiken om je router te benaderen via een browser.

Maar een nieuwe TN installatie is anders:

TN-Modem/switch/router=>toestellen (private IP adressen, digicorder publiek IP)
 switch/router geïntegreerd en bereikbaar via http://mijn.telenet.be
 _NAAR VERLUID_ is deze geïntegreerde switch/router ook goed dichtgetimmerd dus als je met port-forwarding wilt spelen denk ik dat je een andere oplossing moet zoeken. Een excellente site met veel informatie over telenet-routers (en dit ook te omzeilen) is het forum van tik.be.

Zowiezo is je probleem mi niet Ubuntu gerelateerd. Zoals rja reeds gezegd heeft misschien wat meer technische info over de toestellen (merk en type) zodat 't een en 't ander wat duidelijker wordt.