Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] SSH netwerk slechts in één richting  (gelezen 2527 keer)

Offline malinas

  • Lid
[Opgelost] SSH netwerk slechts in één richting
« Gepost op: 2010/12/19, 21:21:33 »
Heb de nodige pakketten geïnstalleerd voor SSH netwerk. (oude) desktop als server, nieuwe laptop als client. De laptop krijgt echter geen toegang tot de server. Na een tijdje wachten krijg ik als foutmelding "kan locatie 'sftp://leo@192......./' niet weergeven. SSH-programma werd onverwacht afgesloten". De server kan wel op zichzelf inloggen. Heb op de client (laptop) verschillende herinstallaties gedaan, zowel via de terminal als via Synaptic, geen oplossing. Tenslotte heb ik op de laptop ook de SSH Serverpakketten geïnstalleerd. Nu kan de desktop wel aanmelden op de laptop, maar nog steeds niet andersom.
Hopelijk heeft iemand een idee waarom???
« Laatst bewerkt op: 2010/12/21, 21:30:43 door malinas »

Re: SSH netwerk slechts in één richting
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/19, 22:00:41 »
Gebruik je bedraad en onbedraad door elkaar? Dat heb ik ook geprobeert met mijn netbook en een Desktop. Het netbookje was draadloos via een FON verbonden verbonden met de bedraade router. Vanaf mijn netbookje kon ik wel op mijn Desktop komen maar anders om niet, doordat de FON aan de WAN kant een heel ander adres had dan de adressen van de router. Als ik mijn Desktop draadloosmverbindt met de FON lukt dit wel, dit is een netwerk. Ik heb mij er verder niet meer in verdiept, maar het moet toch mogelijk zijn om twee verschillende netwerken via SSH te koppelen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline dropl

  • Lid
Re: SSH netwerk slechts in één richting
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/19, 23:03:14 »
sftp://leo@192......./Werkt gewoon ssh wel?
ssh leo@192...........

ps. overigens hoef je een adres als 192.168.x.xxx niet te verbergen, dit zijn locale adressen die vanaf internet niet te bereiken zijn.
Ge wit dit oit noit nie

Offline malinas

  • Lid
Re: SSH netwerk slechts in één richting
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/20, 20:04:19 »
inderdaad, de desktop is bekabels, de laptop is draadloos verbonden. Zou dat niet op te lossen zijn? Overigens heeft mijn router slechts één netwerkkabel-aansluiting.

Hoe kan ik 'gewoon ssh' proberen? In het Diensttype afrolmenu kies ik gewoon voor ssh. Al dan niet met mijn gebruikersnaam ingevuld. Het antwoord blijft navenant.

Heeft het probleem misschien niet te maken met een firewallinstelling of andere beveiliging? Ik heb met 'Netwerkhulpmiddelen' poortscannen uitgevoerd vanop de client. Hij vindt geen open poort op de192.168.178.22. Als ik dezelfde scan uitvoer vanop de dektop (op eigen poorten dus) vindt hij onderstaande:
« Laatst bewerkt op: 2010/12/20, 20:52:51 door malinas »

Offline jfarts

  • Lid
Re: SSH netwerk slechts in één richting
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/20, 20:54:18 »
inderdaad, de desktop is bekabels, de laptop is draadloos verbonden. Zou dat niet op te lossen zijn? Overigens heeft mijn router slechts één netwerkkabel-aansluiting.

Hoe kan ik 'gewoon ssh' proberen? In het Diensttype afrolmenu kies ik gewoon voor ssh. Al dan niet met mijn gebruikersnaam ingevuld. Het antwoord blijft navenant.

Heeft het probleem misschien niet te maken met een firewallinstelling of andere beveiliging?

Om gewoon ssh te proberen type je in de terminal 'ssh leo@192.xxx'. Als er dan verbinding gemaakt kan worden, zal de server om je wachtwoord vragen.

Heb je op je router wel de juiste poorten geforward naar je server? Als je dit niet gedaan hebt dan wordt het ssh verkeer door je router tegengehouden. Voor ssh is dit standaard poort 22. Als je wil weten hoe dit moet op jouw router, dan kun je dit opzoeken op deze site: http://portforward.com/.

Offline malinas

  • Lid
[Opgelost] Re: SSH netwerk slechts in één richting
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/21, 21:29:45 »
'k Heb de oplossing gevonden: de firewall was wat te streng op de desktop, en stond dan weer niet ingesteld op de laptop. Heb inmiddels bij beide PC's de firewall ingesteld met commando "sudo ufw allow proto tcp from 192.168.178.21 to any port 22"  zoals beschreven op de Firewall Community-pagina.

Bedankt voor de tips!