Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 beginnersvragen: grafische kaart en muis  (gelezen 1313 keer)

Offline bartje_p

  • Lid
2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Gepost op: 2008/07/15, 22:49:53 »
Hallo allemaal,

Eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Bart (verrassend :-) ), 36 jaar en heb inmiddels wederom Ubuntu geïnstalleerd, 8.04.1 op een Pentium D 820 machine met ATI HD 3450 grafische kaart, beeldscherm 19" 1440x900 en microsoft (oeps) muis op ps2 poort (via usb-ps2 connector). Nu heb ik 2 punten waar ik vragen over heb, wellicht dat een van jullie me kan helpen?

Vanavond de updates voor de linux headers geïnstalleerd. Daarna werkt het scroll wiel van mijn muis helaas niet meer? Kan ik dit makkelijk verhelpen?
Verder heb ik nog twijfels om het maximale wel uit mijn grafische kaart gehaald wordt. Ik heb de restricted driver voor ATI kaarten geïnstalleerd, maar ik heb de indruk dat er nogal het nodige aan schort? Heeft iemand ervaringen met bijv. de linux driver van de AMD site? Of met envy, want ook daar heb ik via http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hardy ook het nodige over gelezen? Kan ik ergens controleren of mijn kaart juist wordt aangestuurd?

Ik hoop van jullie te horen, in ieder geval alvast bedankt.

Offline bartje_p

  • Lid
2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/15, 23:24:44 »
Even een toelichting. Na een nieuwe herstart blijkt het scrollen ineens wel gewoon te werken.

Blijft dus alleen het puntje van mijn grafische kaart over. Alle input is welkom.

Bart

2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/16, 01:18:34 »
Op wat voor manier denk je dat je kaart niet ten volle wordt benut? Doen de extra effecten het niet, of heb je die nog niet aan staan? (voorkeuren => uiterlijk => meest rechtse tabblad).

En welkom op dit forum ;)
Op de chat te vinden als debiantux

2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/16, 01:32:54 »
Sneltest doe je in Terminal venster.

typ daar
glxgears

en dan ff enteren natuurlijk.

nu verschijnen er leuke tandwielen.
Kijk naar de fps die gegeven word, die moet hoog zijn, bijv 2500 ofzo.
en de tandwielen moeten mooi snel ronddraaien.

Puur nieuwsgierigheid en verbazing hoor ??

Maar waarom koopt iedereen toch die ATI kaarten ???
snap er echt geen bal van.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bartje_p

  • Lid
2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/16, 08:55:19 »
Heren,

Bedankt zover. De effecten doen het wel, als ik ze inschakel. Ook via compiz kan ik wel kubussen krijgen, geen problemen. Alleen heb ik het vermoeden dat er meer mogelijk is. Zo heb ik bijv. ook een LCD scherm, maar ik vermoed dat Ubuntu een CRT monitor aanstuurt.

Ik ga het vanavond even checken met glxgears, en zal jullie dan op de hoogte houden.

Bart

Offline bartje_p

  • Lid
2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/16, 19:46:33 »
bart@BartUbuntu:~$ glxgears
18565 frames in 5.0 seconds = 3712.860 FPS
18898 frames in 5.0 seconds = 3778.596 FPS
18511 frames in 5.0 seconds = 3702.189 FPS
18858 frames in 5.0 seconds = 3769.864 FPS
bart@BartUbuntu:~$
Tandwielen goed te zien en draaien vloeiend. Toch heb ik het idee dat het allemaal minder scherp is dan onder Vista. Maar wellicht licht dat wel aan mezelf.

Kan ik ook ergens zien welk type monitor Ubuntu aanstuurt. Via xorg.conf kan ik daar niet achterkomen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/16, 21:34:48 »
Heb je wel de goede resolutie ingesteld? Een verkeerde resolutie op een LCD scherm is niet slecht, maar alles wordt wel wazig ;)

Verder kan je kijken bij systeem>voorkeuren>uiterlijk in het tabje "fonts" de optie "subpixel smoothing (LCDs) aan staat. Zo niet, dan moet je die even aanzetten.
Ik heb trouwens geen idee of die opties in het Nederlands ook zo heten, ik gebruik Ubuntu in het Engels (system>preferences>appearance).

Offline Mij

  • Lid
2 beginnersvragen: grafische kaart en muis
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/16, 21:59:36 »
Citaat van: Johanvd
Heb je wel de goede resolutie ingesteld? Een verkeerde resolutie op een LCD scherm is niet slecht, maar alles wordt wel wazig ;)

Verder kan je kijken bij systeem>voorkeuren>uiterlijk in het tabje "fonts" de optie "subpixel smoothing (LCDs) aan staat. Zo niet, dan moet je die even aanzetten.
Ik heb trouwens geen idee of die opties in het Nederlands ook zo heten, ik gebruik Ubuntu in het Engels (system>preferences>appearance).
Subpixels gladmaken
http://media.ubuntu-nl.org/images/docteam/gebruik/gnomeconfigureren_dapper_lettertype.png
is ongeveer hetzelfde als cleartype op windows bij mijn weten