Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: failed to start the X server  (gelezen 1206 keer)

jickx

  • Gast
failed to start the X server
« Gepost op: 2007/02/12, 21:50:24 »
Hallo,

Lap, ik heb het al zitten bij mijn eerste stappen om Linux Ubuntu te installeren.
Ik krijg de volgende opmerking

failed to start the X server (your graphical interface) Is likely that is is not set up correctly. Would you like to view the x server output to diagnose the problem

Dan heb ik een knop in het rood met
daarnaast en daar onder staat er:
Linux ubuntu 2.6.15-26-amd64-generic
....

Mijn processor is een AMD sempron 2800+ 64bit

Kan er mij iemand helpen

thanx,
Jickx

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
failed to start the X server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/13, 07:15:54 »
Download om te beginnen maar de 32bit variant, en probeer die te installeren.
64bit levert naar mijn mening teveel problemen op, en een aantal software pakketten kan je alleen met een 32bit Ubuntu gebruiken. (Met name Flash en sommige codecs)

Als de 32 bit ook niet werkt, zou je dan kunnen vertellen wat voor grafische kaart er in je computer zit?

failed to start the X server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/13, 07:37:16 »
Ten eerste ligt het dus zowiezo niet aan je processor! ;)
Je X is de grafischeomgeving!
Grafisch is er dus iets mis met de aansturing van je grafischekaart of onboard grafische chipset.

Daarbij is het voor ons handig te weten welke versie van ubuntu je probeert te draaien.
Nu kan ik dit zien aan je kernel-versienr.: 2.6.15 oftewel je draait Dapper 6.06 LTS

Weet dat per nieuwe versie er weer iets betere ondersteuning is voor hardware.

Mijn aanraden is dus om geen Dapper 6.06 te installeren maar om Edgy Eft 6.10 te installeren,
en, zoals voorgaande poster ook al aanraadde, installeer niet de 64-bits versie maar de normale 32-bits (386) versie!
Dat is echt het makkelijkste en het beste tegenwoordig nog, ik weet het, want heb ook een AMD64 Sempron. :)

Verder gebruik niet de alternate versie maar de dekstop versie, deze kan zonder te installeren vanaf CD opstarten, zodat je kan zien of het werkt.
Wanneer je dan vanaf Cd opgestart bent, zie je een install-icoon op het bureaublad waarop je kan klikken voor het starten van de installatie-procedure.

Waswat

  • Gast
failed to start the X server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/22, 04:25:56 »
Ik heb de i686 versie gedownload en op cd gebrandt en kreeg hetzelfde; heb een fotootje gemaakt (geen idee hoe ik screenshot zou kunnen maken zonder besturingssysteem :P)



Mijn processor:
AMD Athlon 64 3700+
Mijn videokaart:
Ati Radeon x850xt

Volgens mij heb ik dus per ongeluk de 64 bit versie geprobeert te installeren? (i686?)

failed to start the X server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/22, 09:21:01 »
Nee, i686 is niet de 64bits! :)
64-bits wordt zo aangegeven: x86-64

Probeer eens vanaf de commandline: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kies dan in het driver lijstje de driver vesa zodat je tenminste al wel op een grafische wijze kan werken, op alle overige antwoorden waar je het antwoord niet weet mag en kan je gewoon door enteren, (soms een Tab voordat je kunt enteren).

Waswat

  • Gast
failed to start the X server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/22, 11:58:13 »
Waar moet ik dat intypen? Als ik dat in f6 other options intyp dan  gebeurt precies hetzelfde :o (BTW; ik moet om een goed zicht te krijgen iets anders van VGA gebruiken, anders gaat ubuntu raar doen :P)

budster

  • Gast
failed to start the X server
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/22, 12:32:05 »
Je moet dat in de terminal intypen, als het goed is dan heb je alleen een terminal (dat is dat dos achtige scherm) je moet wel even inloggen.

Waswat

  • Gast
failed to start the X server
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/22, 12:35:23 »
Ik begin zonder terminal, heb alleen menu en wanneer ie probeert te installeren dan gaat het dus mis, daarna krijg ik een zwart scherm waar ik iets in kan typen, maar zodra ik sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg intyp en op enter druk gaat ie naar de volgende regel en gebeurt er niets

Waswat

  • Gast
failed to start the X server
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/22, 16:31:29 »
Heb het ook met esc geprobeert; ik kreeg toen een black screen met daarop

boot: _

Ik typte daar ook de command in, maar helaas nog steeds geen success...

Waswat

  • Gast
failed to start the X server
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/22, 17:53:29 »
EINDELIJK kwam ik erachter dat ik door ctrl alt f1 de terminal in kan
Ik typte sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
kreeg het menu en ging het door

daarna kwam ik terug in de terminal en ik weet niet wat ik verder moest doen...

Ik had ergens gelezen dat ik daarna sudo /etc/init.c/gdm restart moest doen maar dat werkte niet

ik kreeg
stopping gdm [ok]
starting gdm [fail]

ik probeerde het ook met stop, start, reload en force-reload... maar dat hielp helaas ook niet

HELP :S