Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netbook met uithoudingsvermogen  (gelezen 1876 keer)

netbook met uithoudingsvermogen
« Gepost op: 2011/07/03, 12:06:52 »
Mijn vrouw en ik houden bijen. Heel gaaf.
Zijn we gaan doen omdat het slecht gaat met de bijen. Maar dat is een ander verhaal.
Om goed bijen te houden moet je als imker bijhouden wat die bijen doen.
Hebben ze voer, zijn ze aan de leg, zijn ze gezond, etc.
Dat doe  je met aantekeningen op een a4tje. Een kastkaart heet dat.
Een beetje kastkaart wordt al snel onoverzichtelijk door de vele rubrieken, doorhalingen, opmerkingen, etc.
Dat kan beter. Veeel beter. In een spreadsheet bijvoorbeeld.
Maar voor een spreadsheet heb je weer een computer nodig....
(zo is het altijd wat)

Nou zoek ik een notebook, netbook of tablet (voor weihnig) die we mee kunnen nemen naar de bijenstal.
Het moet tegen een stootje kunnen, tegen daglicht en het belangriijkste: op een accu lading het *minstens* 4 uur uithouden.
(ook als tie al wat ouder wordt)
Ook nog eens bij voorkeur oplaadbaar aan de sigarette aansteker van de auto.
(voor als we door onze tijd heen gaan)

Ik heb wat zitten googelen, maar zie door het netbook bos de bomen niet meer.
ipad lijkt me geweldig, maar er hoeft alleen maar een OO spreadsheetje op te draaien.
Bovendien, apple is geweldig hoor, maar doe mij maar linux.

Wie heeft er een gouden tip voor ons?
Beloning is een potje echte rotterdamse honing! ;-)

alvast dank,
Peter

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/03, 12:20:07 »
Deze:
http://www.paradigit.nl/PARADIGIT/product/ZPR_01LAP/01_LAPTOPS/productdetails/80002597/HP_10_1_Mini_110_3600_n455_1GB_250GB/LD078EA_ABH/default.aspx

Doet 't waarschijnlijk prima op Ubuntu 11.04. Ik heb zelf de directe voorganger ervan, die weinig hiervan verschilt.  :)

Verder: degelijk, robuust ontwerp. Stevig scharnier. Kan tegen een stootje.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 12:24:49 door Pjotr »

Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/03, 19:44:30 »
we zijn vanmiddag weer 3 uur met de bijtjes bezig geweest, en wat opvalt: zon.

Dus mijn vraag aan Pjotr is: wat is je ervaring met dat netbookje qua lichtopbrengst en zichtbaarheid van het scherm in zonlicht?
Verder lijken me de specs wel goed, prijs is helemaal okee.
Jammer dat er weer windows op staat. Zonder was dat netboekje toch weer een paar tientjes goedkoper geweest.
Maar goed, dat rossen we er wel af, en het verlies is ff slikken.
Wat is je ervaring qua werktijd? die accu houdt het wel een middag vol?

groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/03, 20:03:29 »
Lichtopbrengst is prima, scherm is Godzijdank niet-spiegelend. Accu is zescellig en gaat zeker 5-6 uur mee. In het begin nog langer.  :P

Nadelen:
- er zit maar één luidsprekertje in (zakelijk model, hè...);
- kast is glad en zit dus direct onder de zichtbare vingerafdrukken;
- de functietoetsen hebben dubbele functie, en de F-aanduidingen zijn slecht leesbaar;
- als je de Recovery start van Windows, dan vervangt hij direct Grub door NTLoader, ook al zet je 'm niet door(!). Daardoor ben je dus je Ubuntu "kwijt", en moet je Grub herstellen;
- in 10.04 LTS heeft-ie geen geluid; alleen in 11.04 werkt alles direct uit-de-doos.

Overigens zou ik W7 er niet afgooien.... Gewoon tweevoudig opstartbaar maken. Daarvoor moet je één primaire partitie opofferen, want hij heeft standaard vier primaire partities. Ik raad aan om de HPTools-partitie te vernietigen met Gparted, want daar heb je toch weinig aan (de HPTools is een voorgeïnstalleerde mini-Linux waarmee je je netboekje in 5 seconden kunt opstarten naar Firefox).

Het gaat bij het vernietigen van de HPTools-partitie niet om de ruimte die je daarmee wint (paar honderd MB, dat is drie keer niks), maar om het feit dat Ubuntu dan bij de installatie een nieuwe primaire extended partitie kan aanmaken, met daarop twee logische partities: eentje voor zichzelf en eentje voor de swap.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 20:05:43 door Pjotr »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/03, 20:05:56 »
Als het simpel, licht en snel moet zijn, dan zou ik naast Windows Elemetary OS zetten.
Zit precies op wat je nodig hebt zonder al die poespas.
 

Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/03, 20:50:11 »
ik weet het niet met windows.
Ik heb al ergens op een machine windows staan, voor m'n tomtom en een cadcam programma.
Voor tomtom heb ik internet nodig voor de update's en op een netbook ga ik geen cad tekeningen maken.
Voor de rest heb ik geen windows nodig.

Windows, dat betekent booten bij elke update, een virusscanner en nagging pop-ups.
Brrr. Ik krijg nu al de rillingen. ;-)

En hij hoeft niet snel of licht te zijn, alstie het maar een middag uithoudt. ;-)

Iemand ervaring met het opladen van net/note book via een 12volt uitgang?

groeten,
Peter


Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/03, 21:11:33 »
Wat denk je van een Panasonic Toughbook Cf-18? 10incj scherm. Al vanaf € 175 te vinden op marktplaats. Je kunt er een emmer water over heen gieten, met je auto overheen rijden en nog werkt het ding. Zie hier (CF-30 is vrijwel identiek) http://www.youtube.com/watch?v=YClt8Pq_rjs Is leuk dingetje: Scherm omdraaien en je hebt een (beetje dikke) tablet PC.

Moet misschien wel investeren in een nieuwe batterij en het scherm in de volle zon.... daar heeft bijna elke laptop moeite mee. iPad doet het wat dat betreft beter die heeft alleen een ander probleem: "iPad schakelt zichzelf uit om oververhitting te voorkomen" Ook daarmee kun je dus beter in de schaduw zitten.

Oh ja, die CF 18 draait met Ubuntu out of the box, wel even een externe CD speler gebruiken want booten vanaf USB gaat niet (ook niet via BIOS). Om het touch screen te gebruiken moet je wel minimaal 10.10 draaien (unity) Kubuntu netbook gaat uiteraard ook.

Offline _Walter_

  • Lid
Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/03, 21:41:53 »
Ik heb zelf een packard bell dot s2.nl. Ben er echt heel blij mee! Inderdaad geeft de accu bij mij problemen na verloop van tijd, maar dan nog gaan die netbooks erg lang mee. Dit model werkt goed in ubuntu zonder moeilijk doen.

Mijn dochter heeft een acer inpire one 721 en deze is echt heel mooi en ietsjes groter. Alleen gebruikt ze (nog) windows. Ik heb een keer de liveversie van 10.10 opgestart, maar hierbij werkte het netwerk niet meteen, als dat kan via ndiswrapper zou dat ook prima zijn, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Deze laptop/netbook is wel twee keer zo duur.

Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/03, 23:14:13 »
hahaha

Ik heb wat  filmpjes zitten kijken over hoe tough dat book is van panasonic.
Humor.

Maar zo erg is het niet met onze bijtjes hoor.
Met nat weer gaan de kasten toch niet open en ik was niet van plan om over 't netbookje heen te rijden.

Wat wel een punt kan zijn is het invoeren. We hebben wel handschoenen aan.
Speciale lange leren handschoenen. Niet echt makkelijk aan en uittrekken, dus een beetje toetsenbord moet het ook wel hebben.

Mijn vrouw opperde net een tablet met pen invoer.
Ik ken die van wacom.
Maar draaien die op linux?
Iemand ervaring?

Overigens dwalen we denk ik dan wel af van de prijs.
200 euro of daaromtrend vind ik nog wel gaan.
't is het vervangen van papieren administratie.
Niet meer.

Groet,
Peter

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: netbook met uithoudingsvermogen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/04, 00:19:30 »
Zijn er geen digitale notitieblokjes waarin je iets van 32 pagina's op kan slaan, en deze thuis in je pc kan zetten? Volgens mij komen die zelfs met een programma die geschreven tekst enigszins kan vertalen naar getypte tekst. Zal je ook vast wel windows voor nodig hebben, maar die had je toch al voor je tomtom :) De prijs van deze apparaatjes was een aantal jaar geleden iets van 80 euro.
Op de chat te vinden als debiantux