Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?  (gelezen 1680 keer)

Offline midas

  • Lid
Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Gepost op: 2015/06/16, 20:42:20 »
Beste mensen,

Ik was in de veronderstelling dat fragmentatie nauwelijks een rol speelt binnen de linux-bestandsystemen. Bijgesloten artikel spreekt echter een andere mening. Wat denken jullie en het belangrijkst...wat is jullie ervaring?

https://www.howtoforge.com/tutorial/linux-filesystem-defrag/
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/16, 21:06:37 »
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik heb zo'n vermoeden dat het niets zal toevoegen maar dat is een gevoel. Ik merk met linux nog niets van wat bij die andere wel is als er defrag nodig wordt. Ook toen deed ik het overigens zelden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/16, 21:07:38 »
Heb je het artikel in je link goed gelezen?


TL;DR
Linux defragmenteert automatisch, handmatig defragmenteren is alleen nodig(?) als je de HDD helemaal volpropt.
SSD is een ander verhaal: niet nodig, heeft eigen controller.


Persoonlijke noot:
Vroeger toen ik nog Windows had defragmenteerde ik ook weleens en kon het verschil niet merken.
Bovendien: ik zou mij er niet al te druk om maken. Beetje suggestief artikel met een oplossing voor een probleem dat in de praktijk nooit optreedt.
In de klasse: "Ik heb een geweldige manier bedacht om mijn auto zuiniger te maken; tank elke keer maar 10L, dat scheelt gewicht en dus brandstof." Jaja, theoretisch een waarheid als een koe. :P
« Laatst bewerkt op: 2015/06/16, 21:14:02 door VuurVosje »

Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/16, 21:20:08 »
Dat dacht ik al.  ^-^
"oplossing voor een probleem dat in de praktijk nooit optreedt" ...en zo iets roept bij mij altijd de gedachte op wat er dan nog meer uitgevoerd wordt wat niet nodig is? Want voor zo'n handeling als defrag dien je natuurlijk wel administratortoegang vrij te geven aan dat programma. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/16, 21:26:41 »
3. Hoe kan ik de harde schijf defragmenteren in Linux?
Een Linuxpartitie hoeft niet gedefragmenteerd te worden, omdat er nauwelijks fragmentatie kan ontstaan, mits de schijf meer dan 20% vrije ruimte heeft. Dat komt, doordat de lees/schrijfkop van de harde schijf in Linux boven het midden van de harde schijf blijft hangen en van daaruit bestanden met tussenruimte wegschrijft over de hele harde schijf. Linux schrijft de bestanden dus niet weg als een aaneengesloten blok (zoals bijvoorbeeld Windows dat wel doet), maar met lege ruimte tussen de individuele bestanden. Een individueel bestand raakt daardoor zelden gefragmenteerd: er is immers ruimte om aaneengesloten te groeien.

Zoals gezegd moet er wel minimaal 20% vrije ruimte zijn op de harde schijf, anders ontstaat er namelijk wel degelijk fragmentatie van individuele bestanden.
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/16, 21:32:57 »
SSD is een ander verhaal: niet nodig, heeft eigen controller.
Ook bij een SSD wil je fragmentatie voorkomen:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Ook-bij-SSD:-voorkom-fragmentatie
(punt 16, rechterkolom)

Fragmentatie is op een SSD weliswaar een minder groot probleem, maar nog steeds een probleem.  :)

Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/16, 21:37:05 »
Zoals gezegd moet er wel minimaal 20% vrije ruimte zijn op de harde schijf, anders ontstaat er namelijk wel degelijk fragmentatie van individuele bestanden.

Het ligt niet aan linux of welke os dan ook dat een pc niet goed werkt als je hem compleet vol plempt. Ik dacht toch wel dat iedereen wel wist dat je een stuk werkruimte over moet houden?
Volgens mij is bij minder dan 20% ruimte een nieuwe grotere (of extra) harddisk een veel betere oplossing. 8-)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline midas

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/16, 22:01:22 »
Als ik het goed lees wordt er voor een bepaalde toepassing (programma?) ruimte op de schijf toegewezen. Raakt die toegewezen ruimte bijna vol dan wordt het geheel naar een andere locatie naar de schijf geplaatst met nog meer toegewezen schijfruimte. Dat 'manouvreren' eist nogal wat ruimte.

Inderdaad is het dan zo wanneer de schijf voller loopt er problemen op kunnen treden. Waar precies de grenzen liggen weet ik niet...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/17, 02:34:16 »
Mijn ervaring: heb even e4defrag -c uitgevoerd op een aantal grote directory's.
Voorbeelden:
Voorbeeld 1: bijna 30.000 bestanden en dirs, ruim 200 GB. Hiervan zijn enkele bestanden een beetje gefragmenteerd. Hij geeft een score van 1 (defragmentatie niet nodig).

Voorbeeld 2: 107.000 bestanden en dirs, 65 GB. Ook hiervan maar enkele bestanden licht gefragmenteerd. Score 0

Voorbeeld 3: /usr: bijna 400.000 bestanden, 7,5 GB. Ook een score van 0.


Kortom: ik zie het probleem echt niet. Zolang je genoeg vrije ruimte over hebt (enkele tientallen GB's, 10%, 20% vrij op je schijf, whatever) fragmenteert er zowat niets. Vaste percentages zijn bij grote schijven steeds minder zinvol: 20% vrij houden op een schijf van 4 TB is echt onzin.

Het enige wat ik zo kan bedenken dat fragmentatie kan veroorzaken is een verkeerd ingesteld torrentprogramma. Die schrijft iedere keer kleine stukjes van een groot bestand en "plakt" die aan elkaar. Standaard staat die wel goed zodat die in 1 keer de totale grootte van het bestand reserveert en daar de kleine stukjes in zet. Je moet het dus zelf verknoeien als je wil dat het mis gaat. En zelfs dan nog heb je de kans dat wanneer je dat bestand verplaatst het alsnog gedefragmenteerd wordt...

Offline MKe

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/17, 08:23:02 »
Het artikel zegt:
Citaat
Fragmentation though can still be an issue though, especially for users that use space limited disks that may not offer many file allocation options.
Ik heb idd ook nauwelijks fragmentatie.

Ik ben het trouwens niet eens met het verhaal over SSD. Ik heb nog nooit gemerkt dat fragmentatie invloed heeft op de snelheid van de schijf bij dit soort systemen (wij werken met grote opslag systemen, 250 TB en meer). Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om Pjotr's advies op te volgen.

Wat trouwens heel veel invloed heeft op de schrijfsnelheid van SSD's is het feit of je een bestand overschrijft of nieuw aanmaakt. Overschrijven is vele malen langzamer. Dit hebben wij gebenchmarked toen wij besloten om SSD's als surrogaat geheugen uitbreiding te gaan gebruiken. Wij wilden 2 TB intern geheugen. Geheugenstrips voor die hoeveelheid kost vele malen meer dan een aantal SSD schijven van 1 TB. Wij ontdekten toen dat het het beste was om de wapfile elke keer te verwijderen na afloop. Kwam de performance erg ten goede.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/17, 10:08:46 »
Het artikel over SSD’s (onderaan):
If you own an SSD, there is simply no point in worrying about fragmented files as those disks can access their storage randomly, wheres HDDs access sequentially. Defragging your SSD will only increase the read/write count and thus reduce the lifetime of your disk. SSD owners should convey their interest on the TRIM function instead,

Het artikel waar Pjotr naar verwijst gaat over space-fragmentation en niet over file-fragmentation, is uit 2008 en niet actueel meer. Na 2008 is in veel besturingssystemen de TRIM functie gekomen. Ook de firmware van SSD’s is de laatste jaren verder ontwikkeld om dit effect (onafhankelijk van TRIM) te minimaliseren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/17, 19:25:39 »
Praktisch gesproken dus: maak je geen zorgen om fragmentatie. Kan enkel een probleem worden bij systematisch overvolle schijven.

Offline midas

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/17, 20:10:42 »
Mooie eindconclusie  :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/17, 23:36:20 »
Het artikel over SSD’s (onderaan):
If you own an SSD, there is simply no point in worrying about fragmented files as those disks can access their storage randomly, wheres HDDs access sequentially. Defragging your SSD will only increase the read/write count and thus reduce the lifetime of your disk. SSD owners should convey their interest on the TRIM function instead,

Het artikel waar Pjotr naar verwijst gaat over space-fragmentation en niet over file-fragmentation, is uit 2008 en niet actueel meer. Na 2008 is in veel besturingssystemen de TRIM functie gekomen. Ook de firmware van SSD’s is de laatste jaren verder ontwikkeld om dit effect (onafhankelijk van TRIM) te minimaliseren.
Appels en peren vergelijken is geen goed idee. Het gaat uiteindelijk niet om wel of niet defragmenteren, maar om het voorkómen van fragmentatie.

Het artikel uit 2008 is daarom in dat opzicht nog steeds actueel: ook bij een SSD wil je fragmentatie voorkómen. Met name ruimtefragmentatie: TRIM loopt per definitie achter de feiten aan. Een mechanische zoektijd van 0 (zoals bij SSD's het geval is), is nog steeds geen totale I/O-tijd van 0.

Ongeacht de snelheid van een SSD, kan zijn I/O-tijd nimmer 0 zijn. De prestatie-achteruitgang van een SSD bij fragmentatie, wordt niet rechtstreeks door het SSD-apparaat veroorzaakt, maar door het systeem als geheel.

De klus voor het systeem wordt zwaarder, als er meer brokstukken van bestanden aan elkaar gelijmd moeten worden en er meer nieuwe bestanden in mootjes moeten worden gehakt. Hoe zwaarder de klus, hoe langer de verwerkingstijd.

Net zoals bij draaischijven, wil je dus bij SSD's voorkomen dat er fragmentatie ontstaat. Door voldoende vrije ruimte te behouden op de partitie.

Defragmenteren wil je sowieso niet. Fragmentatie voorkómen, daar gaat het om. In Linux is dat van oudsher makkelijk gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 00:05:52 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/18, 06:35:54 »
Ah, nu snap ik je Pjotr. Misschien is dit een goede uitleg? http://www.howtogeek.com/165542/why-solid-state-drives-slow-down-as-you-fill-them-up/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/18, 10:14:38 »
Die "overprovisioning" die daar wordt aangehaald om fragmentatie op SSD schijven minder waarschijnlijk te maken, d.w.z., meer schrijfruimte voorzien dan de gebruiker zelf kan benutten, is iets wat in linux al lang systematisch doet door enkele percenten van de partitie te reserveren voor root. Ook dit is één van de mechanismen die er in linux toe bijdragen dat fragmentatie zoveel mogelijk voorkomen wordt in de eerste plaats.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/18, 10:52:08 »
Die "overprovisioning" die daar wordt aangehaald om fragmentatie op SSD schijven minder waarschijnlijk te maken, d.w.z., meer schrijfruimte voorzien dan de gebruiker zelf kan benutten, is iets wat in linux al lang systematisch doet door enkele percenten van de partitie te reserveren voor root. Ook dit is één van de mechanismen die er in linux toe bijdragen dat fragmentatie zoveel mogelijk voorkomen wordt in de eerste plaats.
Voor alle duidelijkheid: overprovisioning is niet bedoeld om fragmentatie te voorkomen..... Het heeft tot doel om versleten geheugencellen te kunnen compenseren.  :)

Overprovisioning betreft "loze", ongeformatteerde ruimte buiten de partities (vuistregel: minimaal zeven procent). Het voorkómen van fragmentatie betreft lege ruimte binnen een partitie (vuistregel: minimaal 20 tot 25 %).

Overigens is zelf toepassen van overprovisioning, bij moderne SSD's vermoedelijk niet meer nodig. Zelf pas ik het trouwens nog wel toe op mijn SSD. Voor alle zekerheid, gelet op de zeer lange termijn. Die zeven procent mis ik toch niet...
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 11:25:12 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/18, 13:29:20 »
Voor alle duidelijkheid: overprovisioning is niet bedoeld om fragmentatie te voorkomen..... Het heeft tot doel om versleten geheugencellen te kunnen compenseren.  :)
Overprovisioning betreft "loze", ongeformatteerde ruimte buiten de partities (vuistregel: minimaal zeven procent). Het voorkómen van fragmentatie betreft lege ruimte binnen een partitie (vuistregel: minimaal 20 tot 25 %).
Herlees eens het artikel: het betreft wel degelijk het voorzien van meer beschrijfbare ruimte dan wat de gebruiker zelf kan/mag volschrijven. Hierdoor heeft de schijf, ook als die voor de gebruiker praktisch vol is, steeds nog een kleine reserve om het allerergste te vermijden.
Citaat
Consumer-grade solid-state drives often set aside about 7% of their total flash storage and make it unavailable to the user. This is known as “overprovisioning”

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/18, 13:42:24 »
Zie Wikipedia over het doel van overprovisioning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Over-provisioning

Let op de trefwoorden wear-leveling en bad block mapping:)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 15:23:22 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/18, 13:53:00 »
Dan wordt de term verkeerd gebruikt in het hiervoor geciteerde artikel (http://www.howtogeek.com/165542/why-solid-state-drives-slow-down-as-you-fill-them-up/).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/18, 15:02:05 »
Dan wordt de term verkeerd gebruikt in het hiervoor geciteerde artikel (http://www.howtogeek.com/165542/why-solid-state-drives-slow-down-as-you-fill-them-up/).
Ja, dat lijkt er wel op..... Mogelijk is de schrijver in de war met de 5-procent-reservering voor root?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/18, 15:16:59 »
Als ik zo op Distrowatch kijk zou enige defragmentatie geen kwaad kunnen...  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Defragmentatie toch nodig binnen Linux?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/18, 15:18:19 »
Als ik zo op Distrowatch kijk zou enige defragmentatie geen kwaad kunnen...  :)
Rake opmerking!  :laugh: