Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop kapot  (gelezen 3223 keer)

Offline jabuca

  • Lid
laptop kapot
« Gepost op: 2011/04/24, 12:46:18 »
Hallo allemaa.
Vrijdag, 22 april ging mijn laptop kapot, en is eigenlijk niet meer te reparenen. Ik was iets vroeger thuis van mijn werk dan anders, en ik had iets gelezen over Vektor-linux. Dus even downloaden om te testen. Toen ik na een uur thuis kwam en ging kijken, was alles uit, zelfs het knopje van de voeding. Een kennis van mij heeft de laptop ontleed en nagekeken, maar de reparatiekosten zijn gelijk of hoger dan een nieuwe. In een witgoedzaak vlakbij stond een mooie HP G62 in de aanbieding, maar was niet op voorraad. Een andere winkel had een leuke Asus, wel op voorraad, maar niet gereed om te testen, dat wordt dan dinsdag a.s. Ik heb een memory-stick met Ubuntu 10.04 en Ubuntu mint, als alles goed gaat, heb ik dinsdag a.s. een nieuwe laptop.

Vr.gr. jabuca
« Laatst bewerkt op: 2011/04/26, 19:00:35 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: laptop kapot
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/24, 15:38:40 »
Fijn voor je!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

jesse2314

  • Gast
Re: laptop kapot
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/24, 15:59:12 »
Hoe oud was die laptop die nu kapot is ???

Offline vds

  • Lid
Re: laptop kapot
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/24, 16:48:36 »
Als die laptop nieuw gekocht is en nog in garantie is, ga er dan maar eens mee langs de winkel van aankoop!!
In zovere dat je er zelf niet aan geprutst hebt, anders verloopt de garantie.
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: laptop kapot
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/25, 08:59:10 »
@vds: je hebt het recht op kleine ingrepen. Dus RAM vervangen of HD vervangen. Die zitten namelijk op een hoog niveau. Dingen als CPU/GPU zitten daarentegen lager. Het vervangen van die dingen laat je garantie dus wel vervallen.

Offline jabuca

  • Lid
Re: laptop kapot
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/25, 11:23:43 »
mijn laptop was een Acer,de 5715, met 2 gb geheugen, de harddisk is niet kapot, die heb ik er uitgehaald. ik heb een exterene harddisk als backup voor de meest belangrijke dingen.
 Ik zit hier nu op het netbook van mijn kleindochter, (Packard Bell 10,1 inch beeldscherm), voor nood is het leuk. Ik hoop dat ik morgen in het bezit ben van wat anders, waar Ubuntu goed op wil draaien. HP of ASUS.

PS, alle goedwerkende onderdelen worden besteed aan een 2e leven.

Vr.gr. jabuca
« Laatst bewerkt op: 2011/04/27, 18:57:23 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

DarkEra

  • Gast
Re: laptop kapot
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/25, 12:31:37 »
En wat is nu eigenlijk kapot aan je laptop volgens jou kennis die 'm ontleed en nagekeken heeft? Dat wordt hier niet vermeld.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: laptop kapot
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/25, 14:50:47 »
En wat is nu eigenlijk kapot aan je laptop volgens jou kennis die 'm ontleed en nagekeken heeft? Dat wordt hier niet vermeld.

Ben ik ook erg benieuwd naar. In veel gevallen is zo'n flaptop namelijk..... helemaal niet kapot.

jesse2314

  • Gast
Re: laptop kapot
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/25, 15:31:06 »
Toen ik na een uur thuis kwam en ging kijken, was alles uit, zelfs het knopje van de voeding.

Het lijkt mij gewoon dat dus alleen de voeding dood is.
Heb je al een anderen voeding geprobeerd met de zelfde volt en watt ???

Re: laptop kapot
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/25, 16:16:36 »
Gewoon de DC-jack vervangen = 10 minuten werk en is ongeveer 80% van de oorzaken waarom Acer de geest geeft.

De adaptor kan je testen met een gewone multimeter (zet die op V DC en meet de spanning).

Wedden dat .... ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jabuca

  • Lid
Re: laptop kapot
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/25, 17:51:43 »
Voeding etc. is allemaal doorgemeten, het lijkt dat het moederbord de geest heeft gegeven. mijn Acer was plm. 4,5 jaar oud.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline mrGee

  • Lid
Re: laptop kapot
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/25, 18:57:04 »
Hallo

Mag ik me ff voorstellen; ik ben dus die kennis  =D. En reken maar dat ie stuk is, moederbord zelf dus.
Voeding werkt wel, maar weigert de accu te laden of de laptop te doen starten, na wat metingen op
het moederbord, bleek dit niet erg makkelijk/lonend te herstellen, vandaar; exit laptop.

Ik dacht maar even te reageren, vanwege doorvragen naar een echt defect.

Hij gaat bij het stapeltje defecte klaptops, in de hoop er later weer iemand mee voort te helpen.
Op deze manier zijn afgelopen jaar toch wel 2 laptops naar Gambia en Senegal verhuisd, heb ik op
een frankensteinachtige manier, weer van 3 of 4 defecte, een werkende weten te maken. Goedkope
(nep)accu van ebay er in en klaar is Kees.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: laptop kapot
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/25, 20:12:43 »
Nou, als Gerrit het zegt, dan is het zo ^^

DarkEra

  • Gast
Re: laptop kapot
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/25, 21:12:59 »
Wat is de wereld toch klein.  :D

Dank je Gerrit voor de uitleg.  :)

Offline jabuca

  • Lid
Re: laptop kapot
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/26, 18:59:59 »


Vanmiddag in de winkel de Asus K50IJ getest met een multi-system memorystick, waar Ubuntu 10.4 op stond, en alles werkte naar behoren.
Gelijk meegenomen en thuis Ubuntu 10.4 geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!