Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt  (gelezen 2920 keer)

haroldv

  • Gast
Hoi,

Ik gebruik nu enkele weken Ubuntu en ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden voor vrouw, zodat ze haar admin. erop kan doen.
Hiervoor heb ik al wine en office2003 geïnstalleerd, dankzij de vele internetfora was dit eigenlijk een eitje.
Nu blijf ik echter met een probleem zitten, waar ik geen oplossing voor kan vinden: ik krijg mijn bestaande excel bestanden niet geopend in excel.
Zodra ik in Excel via bestand, openen een bestand wil openen, krijg ik de foutmelding: 'xxxx.xls bestand niet gevonden' Hij ziet hem echter wel (anders kan ik hem immers ook niet vinden). Als ik hetzelfde document open in office.org is het allemaal geen punt.
Het bestand staat op de 2e partitie, XP staat geïnstalleerd op het eerste.
Overigens valt me ook op dat Excel vaak in eerste instantie de tweede partitie niet ziet, maar als ik dan via ubuntu via place die partitie één keer heb geopend, dan ziet hij ze wel. Uiteraard zijn alle partities in wine toegewezen (automatisch).

En oh ja: firefox is wel errrrruuuug traag. IPV6 staat al op true. maakt niet veel uit.

Iemand tips? Alvast bedankt.



Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/24, 19:05:33 »
Partitieprobleem: je moet de schijf eerst mounten voordat je erop kunt.
Firefox traag: is je internet soms traag?

Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/24, 21:59:34 »
Het probleem met Excel herken ik daar ik hetzelfde voor heb. De excel bestanden die op /home/gebruikersnaam/Documenten staan, gaan echter zonder problemen open. Dank zij deze software en een snelkoppeling onder Windows kan ik onder beide OS'en de bestanden gaan bijwerken.

Offline mp

  • Lid
Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/24, 22:36:46 »
Hoi,

Ik gebruik nu enkele weken Ubuntu en ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden voor vrouw, zodat ze haar admin. erop kan doen.
Hiervoor heb ik al wine en office2003 geïnstalleerd, dankzij de vele internetfora was dit eigenlijk een eitje.
Nu blijf ik echter met een probleem zitten, waar ik geen oplossing voor kan vinden: ik krijg mijn bestaande excel bestanden niet geopend in excel.
Zodra ik in Excel via bestand, openen een bestand wil openen, krijg ik de foutmelding: 'xxxx.xls bestand niet gevonden' Hij ziet hem echter wel (anders kan ik hem immers ook niet vinden). Als ik hetzelfde document open in office.org is het allemaal geen punt.
Het bestand staat op de 2e partitie, XP staat geïnstalleerd op het eerste.
Overigens valt me ook op dat Excel vaak in eerste instantie de tweede partitie niet ziet, maar als ik dan via ubuntu via place die partitie één keer heb geopend, dan ziet hij ze wel. Uiteraard zijn alle partities in wine toegewezen (automatisch).

En oh ja: firefox is wel errrrruuuug traag. IPV6 staat al op true. maakt niet veel uit.

Iemand tips? Alvast bedankt.
Ziet er inderdaad uit als een partitieprobleem. Heb je het probleem ook met .xls bestanden die in een Ubuntu-map staan?

haroldv

  • Gast
Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/25, 08:26:02 »
Partitieprobleem: je moet de schijf eerst mounten voordat je erop kunt.
Firefox traag: is je internet soms traag?

De ander tips ga ik zo even proberen, ten aanzien van firefox, begrijp ik de vraag niet goed:
internetverbinding is prima met XP
abo is: Tot 8 Mb/s download, 1024 Kb/s upload van KPN
of bedoel je of internet ook traag is met andere applicaties (VPN bijv)?
Ik gebruik op die pc alleen internet via een browser, vind firefox niet de handigste.
Werk op andere pc's met chrome, maar die moet op Ubuntu ook via wine, dus eerst ff dat excel probleem oplossen.

edit: update manager draait ook maar op 30kb/s, is dat normaal?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 09:50:57 door haroldv »

haroldv

  • Gast
Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/25, 08:53:12 »
Het probleem met Excel herken ik daar ik hetzelfde voor heb. De excel bestanden die op /home/gebruikersnaam/Documenten staan, gaan echter zonder problemen open. Dank zij deze software en een snelkoppeling onder Windows kan ik onder beide OS'en de bestanden gaan bijwerken.

klopt, inderdaad is het zo, als ik ze onder /home/etc... zet dat het wel werkt.
ik heb je link bekeken, als ik het goed begrijp moet ik deze onder XP installeren en ontstaat er dan een soort partitie die beide besturingsystemen kunnen bereiken?
Dan heb ik nog een vraag: is het mogelijk om op het bureaublad een snelkoppeling van een excel document te zetten, die hij dan automatisch via wine/excel opent?

Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/26, 00:20:14 »
1) Er onstaat geen partitie. Deze software staat enkel toe dat Windows uw Linux partitie kan lezen.

2) Ja, dit is perfect mogelijk, op voorwaarde dat uw excelletje op de linuxpartitie staat.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/26, 00:21:53 door Pattattezak »

Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/26, 01:58:21 »
Begrijp eigenlijk al die moeite niet, wanneer OOo dit ook allemaal kan ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/26, 17:33:08 »
Gandyman +1

Ik heb een excel dokument voor de autokosten (met macro' s) snelkoppeling op mijn bureaublad staan :

file:///home/mapje/document.xls

Wordt prima geopend in open office. Hij zeurt alleen iedere keer weer oftie de macro's mag inschakelen.

groet,
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

grayfox

  • Gast
Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/26, 18:05:43 »
Partitieprobleem: je moet de schijf eerst mounten voordat je erop kunt.
Firefox traag: is je internet soms traag?

De ander tips ga ik zo even proberen, ten aanzien van firefox, begrijp ik de vraag niet goed:
internetverbinding is prima met XP
abo is: Tot 8 Mb/s download, 1024 Kb/s upload van KPN
of bedoel je of internet ook traag is met andere applicaties (VPN bijv)?
Ik gebruik op die pc alleen internet via een browser, vind firefox niet de handigste.
Werk op andere pc's met chrome, maar die moet op Ubuntu ook via wine, dus eerst ff dat excel probleem oplossen.

edit: update manager draait ook maar op 30kb/s, is dat normaal?

Hmm heb dat probleem ook eens gehad, bij mij kwam het omdat m'n ISP me op narrowband had geplaatst doordat ik over m'n download limiet zat (als enige in heel de wereld moeten de belgen natuurlijk weer een limiet op het down & uploaden zetten eh)
ben je zeker dat het in xp wel lukt? anders is het misschien een probleempje met de driver van je (w)lan-kaart heb gehoord dat Ubuntu 8.10 hier wat last mee heeft

Re: excel, wine : kan bestand niet openen; in openoffice.org geen punt
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/27, 10:01:29 »
Begrijp eigenlijk al die moeite niet, wanneer OOo dit ook allemaal kan ?

Mocht u beschikken over een uitgebreidde excel werkmap waar er veel gewerkt wordt met VERT.ZOEKEN of HOR.ZOEKEN of DATUMVERSCHIL of gelijk welke bewerkingen op basis van tijdseenheden, zou u het wel perfect begrijpen. Ja, het is allemaal aanpasbaar naar OoOCalc. Maar daar OoOcalc de functie DATUMVERSCHIL niet kent, ....ZOEKEN anders werkt, werken met tijd anders is, zal u er al vlug enkele dagen aan verslijten.