Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home partitie  (gelezen 2150 keer)

Offline hang-oor

  • Lid
/home partitie
« Gepost op: 2006/11/26, 22:33:36 »
Meerdere keren ben ik tegen gekomen dat het verstandig is een eigen /home partitie te maken. Heeft met name voordeel bij een her-installalatie.

Maar is het ook zo dat:

Ik heb een gebruiker met de naam: gebruiker1. Voor gebruiker1 is diverse software geintsalleerd (in de home map van gebruiker1) en natuurlijk diverse instellingen in de home map van gebruiker1 opgeslagen.

Na enige tijd heb je een clean install nodig van je OS (waarbij alleen de /home niet wordt geformatteerd). Bij die clean install maak je ook weer gebruiker1 aan. Heb je dan als gebruiker1 direct je instellingen weer terug? en de voor de gebruiker1 geinstalleerde software?

/home partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/26, 22:38:46 »
Citaat van: hang-oor
Meerdere keren ben ik tegen gekomen dat het verstandig is een eigen /home partitie te maken. Heeft met name voordeel bij een her-installalatie.

Maar is het ook zo dat:

Ik heb een gebruiker met de naam: gebruiker1. Voor gebruiker1 is diverse software geintsalleerd (in de home map van gebruiker1) en natuurlijk diverse instellingen in de home map van gebruiker1 opgeslagen.

Na enige tijd heb je een clean install nodig van je OS (waarbij alleen de /home niet wordt geformatteerd). Bij die clean install maak je ook weer gebruiker1 aan. Heb je dan als gebruiker1 direct je instellingen weer terug? en de voor de gebruiker1 geinstalleerde software?
Je software niet maar wel je instellingen die bij de software horen echt ideaal.

Voorbeeld: ik gebruik TVtime televisie viewer voorheen moest ik alle zenders opnieuw installeren bij een nieuwe installatie, nu heb ik home op een aparte partitie en na installatie van TVtime worden direct de zenders weer overgenomen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline eendje

  • Lid
/home partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/26, 22:40:11 »
Ja (tenminste bij mij werkte het...)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Dave

  • Lid
/home partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/26, 22:58:52 »
ik zag niks toen ik thunderbird opstartte en toen de backup van home terug gezet.
Maar achteraf dacht ik misschien dat het bij de 2e programma start alsnog alle instellingen en mail terug heeft daar het bij de eerste start misschien nog kontakt moet maken met home of wat van die strekking.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
/home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/26, 23:26:22 »
Wanneer ik op een nieuwe partitie Thunderbird zet, terwijl op een andere partitie Thunderbird reeds geinstalleerd is, dan hoef ik geen instellingen meer op te geven, omdat beiden dezelfde /home partitie gebruiken.
Ook na een clean install, maar dan geeft Gnome een error dat het programma niet te vinden is.
Na een install van Thunderbird werkt gelijk alles, inclucief de (oude) email van andere partities.
Voorwaarde is natuurlijk wel, dat de gebruikers naam hetzelfde is ;)

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

  • Gast
/home partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/01, 02:12:21 »
Hey,

Ik pik even in... Hoe moet je die home partitie verplaatsen? Ik kan me niet inbeelden dat ik gewoon de map kan verslepen en dat ubuntu zich hieraan gaat aanpassen? Kan iemand mij hier nog wat meer uitleg over geven?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
/home partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/01, 10:33:55 »
Ik heb het zo opgelost:
- de nieuwe partitie wordt automatisch gemount op /data. Dus in mijn fstab staat:
/dev/sda5       /data           ext3    defaults        0       1- vervolgens heb ik de ganse home folder verplaatst naar die nieuwe partitie:
sudo mv /home /data- vervolgens in / een symbolische link gemaakt:
sudo ln -s /data/home /homeDeze operatie doe je misschien best in rescue modus (druk esc tijdens het laden van grub en kies dan rescue kernel).

Offline gercokees

  • Lid
/home partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/01, 11:12:59 »
Dan zou ik de regel in je /etc/fstab veranderen in:
/dev/sda5       /home           ext3    defaults        0       2
Dan wordt ie gemount op je /home (ook de 1 veranderd in een 2 op het eind...)
Lijkt me strakker dan een link ernaartoe. Is waarschijnlijk ook sneller...
(Het allerbeste trouwens in 2007)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Gast

  • Gast
/home partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/01, 14:40:21 »
Glok?

Kan iemand me dat stap voor stap uitleggen? Ik veronderstel dat ik begin met op mijn harde schijf een tweede ext3 partitie te maken? Of is dat al mis? En daarna?

Vriendelijke groet

Offline Euroke0

  • Lid
/home partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/01, 14:59:32 »
zou dat trouwens kwaad kunnen als de home map op een externe harde schijf gezet zou worden?

Offline Dave

  • Lid
/home partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/01, 20:09:47 »
Citaat
Voorwaarde is natuurlijk wel, dat de gebruikers naam hetzelfde is wink
eureka.
twas eerst standaard ubuntu oid en bij de latere installatie dave geworden.

NetGuardian

  • Gast
/home partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/01, 21:40:47 »
Kan iemand mij even precies vertellen hoe en wat?

Als je een partitie aanmaakt voor je /home// map kan je dus veranderen van ubuntu versie zonder dat je je /home// verliest? Zoja, hoe doe ik dit als ik al een bestaande /home/ map heb, en deze op een partitie wil zetten?

Alvast Bedankt,

Oberon

Offline gercokees

  • Lid
/home partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/02, 08:02:11 »
Groet,
Gerco-Kees
<><