Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fun-project winxp-linux en een geheimzinnige-error-pc  (gelezen 338 keer)

Fun-project winxp-linux en een geheimzinnige-error-pc
« Gepost op: 2024/03/03, 13:09:17 »
Hoi allemaal.

Ik ben bezig met een fun-projectje om een oud pc-beestje weer aan de praat te krijgen met een winxp-installatie, dan wel een Linux-installatie. Helaas loop ik tegen heel wat problemen aan. Het is op zich leuk op dat uit te puzzelen,maar ik begin nu toch wel redelijk vast te zitten.

Ik heb nog géén OS-systeem op de pc / hd staan en krijg die er ook niet op. Ik krijg twee mogelijke hoofd-oorzaken naar voren uit alle errors. De eerste is dat er iets fout zou kunnen zijn met de irq-indelingen. De tweede is dat er iets fout zou kunnen zijn met de hardware. Het kan aan nog veel oorzaken liggen,maar daar wilde ik eigenlijk nu nog even niet op ingaan. Met name bij een install van Linux krijg ik kernel-panics met mogelijk hardware-oorzaken. Krijg er dus ook geen live-install o.i.d. op.  Vóórdat ik in alle details ga, zou ik graag eens willen vernemen óf, en zo ja, wat voor een mogelijk stukje software er zou kunnen zijn om het volgende te kunnen doen:

Een bootable-software kunnen branden op een cd of indien niet anders dan op usb. En dat dit dan eens automatisch al die irq’s kan nalopen en goed zetten. Dus eventuele foutieve dubbel-zettingen of dergelijke, kan recht zetten in de bios. En eventueel ook fouten in het register zou kunnen corrigeren. Maar omdat ik dus nog geen OS op de harde schijf heb kunnen installeren, kan ik ook niet veel aan fout-management doen.

Ik heb kort geleden nog wel de mini-winxp vanaf de Hirens bootup-cd kunnen laten neerzetten op de harde schijf, maar het gevolg was wel dat na elke keer een enter of links-klik met de muis, het tussen de 3 en 5 minuten ging duren vóórdat het commando werd uitgevoerd…! Er zit dus van alles mis.

Nou dan toch dan maar even voor de volledigheid:
De trafo lijkt prima in orde, Alles draait en koelt okay. Ik had een fout rammetje en die vervangen en alles werkt nu goed. De video-kaart eruit gehad en alleen met de aan boord vega gewerkt, blijf dezelfde problemen houden. Ik heb destijds een klein beetje “gevloekt in de kerk”tijdens het even bekijken van de cpu. Bij het erin-zetten had ik een heel klein beetje, één krammetje iets verbogen….! Ja,ja, ik weet het, Me bad boy. Ik heb het met heel veel geduld en beleid mijns inziens weer netjes kunnen terug-buigen zonder breken o.i.d.  Maar het zóu dus kunnen dat het dáár toch fout zit. Maar voor nu dacht ik van niet. Nu krijg ik bij het installeren vanaf de orginele winxp-cd steeds de problemen met dat hij een zooi files niet of niet goed kan kopiëren ….en als ik dan toch enigszins langs al die onzin heen kom, dan kapt hij ermee halverwege met een harde reboot en begint alles weer opnieuw..!! Of er is een irq niet equal of er is een sym_Hi.sys error, enz.enz!! Er lijkt dus iets gaande te zijn van een lagere orde dat voorkomt dat een hogere orde aan de gang kan gaan o.i.d…??? Oh wat fijn al die ms-onzin!

Hopelijk is er dus iets van bootable software dat die bios /irq's en eventueel het register helemaal kan herstellen naar iets van fabrieks-instellingen o.i.d! Ofschoon er oorspronkelijk een winxp 32 bits op die pc stond, is het wel een dual-core waar ik ook later 64 bits software zoals Xubuntu 20.4 op heb kunnen zetten en keurig gebruiken.

 Maar goed, als ik eerst maar weer iets redelijk werkend kan krijgen zou ik er blij van worden! Alvast dank.

Groet.
Goese Duikertje

Offline Oesje

  • Lid
Re: Fun-project winxp-linux en een geheimzinnige-error-pc
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/03, 13:39:34 »
Citaat
De eerste is dat er iets fout zou kunnen zijn met de irq-indelingen. De tweede is dat er iets fout zou kunnen zijn met de hardware. Het kan aan nog veel oorzaken liggen,maar daar wilde ik eigenlijk nu nog even niet op ingaan. Met name bij een install van Linux krijg ik kernel-panics met mogelijk hardware-oorzaken. Krijg er dus ook geen live-install o.i.d. op. 

Meestal gaat het om een slecht gebrand live schijfje of foutief geschreven live USB stick .
Heb je een checksum van het ISO bestand uitgevoerd ?
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Fun-project winxp-linux en een geheimzinnige-error-pc
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/03, 13:54:49 »
Hi Oesje, Dank voor je reactie. Tja, ik heb heel wat verschillende oefeningen gedaan met tal van verschillende winxp's al dan niet met sata-drivers geslipstreamed en checksums enz. Maar in bovenstaande geval ging het om een orginele winxp cd. Verder heb ik keurige eigen Xubuntu's geprobeerd,G-aprted's, Tiny Core ,Boot-repair enz. Alleen met de Hirens kreeg ik dus even de minixp op de schijf. Maar ook dat wil nu niet meer. Gelukkig heb ik mijn gewone, en godezijdank prima werkende pc met zowel Xubuntu 20.4 als de 22.4 erop en heb ik via VirtualBox ook een prima werkende winxp daar staan. Ik heb twee nieuwe HD's en beide ook helemaal gecheck-disked enz. Geen fouten. Iets zou die irq's moeten kunnen checken op mijn oude pc. Of wat dan ook dat automatisch gaat. Ikzelf heb te weinig kennis van correct die irq aanwijzen. Dus als je  een goede tip hebt, graag!
Groet,
Goese Duikertje