Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programmeren ik snap er niks meer van.  (gelezen 7130 keer)

Offline Ivan1986

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Gepost op: 2007/08/11, 12:32:43 »
ja ik ben er weer eens.... het gaat me echt niet af zo beginnen met te programmeren. Daarom nog maar eens ene vraagje.

Ik wil graag ene deftig programma waarmee ik echt kan programmeren zoals in visual basic. Dus dat je knoppen kan invoegen en die knoppen linken geven enzo. maar dat je ook wel die knoppen kan aanpassen aan tekeningentjes zoals jij zelf wilt. Ik snap dat je een bibliotheek nodig hebt maar ik veronderstel dat die niet kan zorgen voor het grafische gedeelte dat ik nodig heb. Kan iemand me eens duidelijk uitleggen wat en hoe ik dan nodig heb.
QT4 is niet echt een oplossing want hiervoor moet je betalen... en aangezien ik seffes een laptop ga kopen heb ik daar even geen geld voor.

Alvast bedankt ivan

Offline charclo

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/11, 12:50:31 »
hey,

voor qt4 moet je enkel betalen als je er commerciële programma's mee maakt, dus dit kan toch een optie zijn. Je zou dan kdevelop kunnen gebruiken samen met interface designer (bijgeleverd bij kdevelop).
Je kan ook in anjuta of gewoon in gedit programmeren en je interface maken met glade.
veel succes!
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/11, 13:56:21 »
In welke programmeertaal wil je eigenlijk programmeren?
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com


Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/11, 18:49:07 »
Programmeren is niet gelijk aan interfaces tekenen. Er zit veel meer achter dan dat. Ook bij Visual Basic is dat zo.
In het Designer programma van Qt 4 kan je wel al een interface maken en basisverbindingen tussen elementen leggen als je wil.
Bijvoorbeeld een knop linken aan de Afsluiten functie.
Maar zoiets is maar heel beperkt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ivan1986

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/11, 20:53:29 »
ja ik snap natuurlijk dat je niet alles kan doen door wat te tekenen maar het zou wel handig zijn dat ik componenten kan schikken zonder dat ik echt alles moet ingeven.
maar ik denk dat ik het nu wel snap en wel kan gaan uit testen. volgende week is men laptop er dan ga ik er eens mee beginnen

bedankt

hosti

  • Gast
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/11, 23:53:45 »
Eerst en vooral VB is geen programmeertaal maar een pseudo programeertaal met het ROT nadeel dat je gebonden bent (en blijft - goed gezien van MS!) aan wind. .. ook kan je in wezen niets veranderen, buiten de occationele aanroeping van een API (waardoor je compi crashed).

VB is effecief een rottaal waar je NIKS maar dan ook NIKS van leert.

C++ is open en hetgene jij zoekt - naar hetgene ik begrepen heb is C++ en QT3
Kdevelop installeren met QT3 en QT-designer (daar kan je GUI's  "tekenen")

Let wel: voor je zou beginnen zou ik toch wel aanraden de handleiding van QT door te lezen, maar die verwacht WEL dat je begrippen zoals polymorfisme, pointers en overerving , types data , ... kent en classen, objecten kan aanmaken en vernietigen (constructor - destructor principe) (en memory-leks :) )... DAAROM: EERST en VOORAL een C++ boek VAN BUITEN LEREN!!

Nuja.. gaandeweg zal je het wel leren maar ik geef bovenstaand advies maar om je heel wat miserie (die er effectief aan komt) te besparen.

Moest je graag VB-achtige programmatjes schrijven -> GAMBA's voor linux (= vb in linux).. maar 'k zou dit toch niet echt aanbevelen... ofwel ga je voor het grote werk, ofwel niet (net zoals het al dan niet overstappen op linux trouwens)

s6 ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/12, 01:02:21 »
Ik ben het niet eens met hosti. Visual Basic .NET is een Rapid Application Development tool dat opzich redelijk goed werkt en door middel van Mono kunnen er Visual Basic .NET programma's geschreven worden die native op Windows en Linux draaien. (Visual Basic 6 daarentegen moet je mijden als de pest, want dat is echt wel een rotding)

Verder ben ik geen fan van Visual Basic (ik ken geen enkele serieuze programmeur die het graag gebruikt), maar ik ken wel redelijk veel C# (C Sharp) ontwikkelaars die .NET/Mono gebruiken om te programmeren.

C of C++ vind ik geen goede instaptaal om te beginnen met programmeren en C/C++ is bijna voor geen enkel project nodig. Een snelle interpreted taal zoals Python volstaat bijna altijd, en is ook cross-platform. Python werkt prima met Qt 4 door middel van pyQt.

PS: Qt 4 is echt veel beter, nieuwer en sneller dan Qt 3.

Ivan1986: Zoek naar tutorials, of nog beter, zoek een boek. Kijk ook hier: http://www.diotavelli.net/PyQtWiki/DocsAndHowtos
En hou in je achterhoofd dat Qt niet de enige keuze is als grafische toolkit. Kijk ook naar bijvoorbeeld wxWidgets.
(Ik gebruik zelf Qt 4, maar ik ken ook mensen die liever met wxWidgets of puur Gtk werken, is een persoonlijke keuze...)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline wutnubu

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/12, 09:03:09 »
Zoek inderdaad een goed boek, liefst C++ om te beginnen.
Programmeren leren is net als met een normale taal, als je eenmaal de grammatica begrijp en beheerst kun je in principe elke taal snel oppakken. In een normale taal doe je er goed aan met Latijn te starten en dan een daarop gebaseerde taal te leren.

Dus leer C++ en kijk dan eens naar een goede tool ervoor. De taal en programmeer principes zijn veel belangrijker dan de grafische papjes die erover gegoten worden.

En VB kan erg goed zijn in de handen van een goede programmeur.


Succes, als je het beheerst voel je je een ander mens.

Groet

wdarti

  • Gast
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/12, 10:06:51 »
Ik zou u aanraden om Visual Basic .net te beginnen, dit is een goede beginnerstaal waar je achteraf ook dingen zoals polymorphisme en generics kan toepassen.
btw VB dot net vind ik wel een goede taal om te gebruiken waarvoor het gemaakt is, het is een RAD taal -Rapid Application Development-
dus om snel iets in elkaar te flansen.
Ik heb het al een paar keer gebruikt om snel demo-applicaties (GUI - Graphical User Interface) te tonen.

Als je er klaar oor voelt, zou ik overstappen naar java, java is overal porteerbaar(Windows, linux, ...) dus overal waar de JVM-Java Virtual Machine- op (kan) draaien.
En heel sterk op internet gericht. ( ook server)

Wat betreft C++, zou ik zeker niet met beginnen, het heeft een heel lange leercurve, en je zou snel uw motivatie verliezen.
Probeer het eens na java , de syntacs is gelijkend.

Als je heel simpel wil beginnen, leer javascript

Een andere optie is Ruby of (Ruby on rails), als je in de mode wil blijven =-)
Het heeft  de voordelen van Object georienteerde talen en Scripttalen .

Vergeet één ding niet als je wil begin programmeren , een  goede programmeur is een "luie programmeur" =-)

have fun

Offline Ivan1986

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/12, 11:52:33 »
dankje allemaal voor de opmerkingen,

ik ga nog eens goed denken wat ik juist ga kiezen ik heb immers nog ene week of meer zelfs vordat ik er echt aan kan beginnen. Ik heb zelf al een beetje ervaring hoor, ik heb electromechanica gestudeerd en daar leer je toch al ergens een begin. Het was maar basis maar die basis zie ik overal terug komen, op school kreeg ik VBA (in exel) dus ik begin niet helemaal van nul ik snap wel vanwaar iets komt.
Ik denk er nog eens over na en hou jullie info in mijn achterhoofd.

Mercikes....

Offline siegi

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/12, 11:52:55 »
@wdarti ik snap niet waarom je als linux gebruiker in godsnaam met vb.net zou beginnen.  Ookal zijn er een paar mogelijkheden voor linux.

Ik zou zoals profoX zegt voor python gaan.  Maar c/c++ is ook geen slechte keuze als je de moet hebt het vol te houden.
java programma's geven me altijd een logge indruk door dat virtual machine dat je nog moet draaien denk ik.  Er zijn betere manieren om cross platform te programeren.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/12, 12:16:06 »
Als Java ontwikkelaar voel ik mij verplicht hier een antwoordje te formuleren. Java heeft inderdaad de slechte naam om log te zijn doordat het bovenop een virtuele machine draait. .NET doet eigenlijk hetzelfde en zal IMHO slechter scoren dan Java op andere platformen dan wintel.
Het grote voordeel van java is dat het, door zijn leeftijd, een heel volwassen taal geworden is met zeer veel hulpmiddelen voor een programmeur om snel oplossingen te bouwen. Denken we dan aan open source frameworks als:
- Spring: Gebruiken wij als basis om al onze componenten aan elkaar te hangen en zo tot een applicatie te komen. Heeft ook een .NET variant, maar loopt achter.
- Hibernate: is de referentie om op een eenvoudige manier objecten te persisteren in een databank (zie ook ergens anders op dit forum). Heeft ook een .NET variant, maar loopt ook achter
- Swing / swingx: Toolkit om grafische programma's te schrijven die er cross platform hetzelfde uitzien.
- Spring RCP: Uitbreiding op Spring om Swing / swingx zaken aan elkaar te hangen
- Eclipse: Voor mij een uitstekende IDE om in te ontwikkelen met tal van plugins.
- Eclipse RCP: Toolkit om grafische programma's te schrijven bovenop de Eclipse kern. Deze kunnen ook zonder Eclipse worden gebruikt en passen zich aan aan het platform waarop ze draaien. Dus een Eclipse RCP applicatie op Windows ziet eruit als een gewone Windows applicatie. Op Linux maakt het gebruik van GTK widgets.
- Jakarta - Commons: Utilities om het een en ander te vereenvoudigen. Bijvoorbeeld FTP / HTTP verbindingen opzetten.
- ...
Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan.
Leer dus Java of C#, omdat deze in de meeste bedrijven ook gebruikt worden en bekend zijn. c/c++ kom ik alleen nog tegen bij producenten van hardware (dat is mijn ervaring, geen regel).

Offline foo?

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/12, 13:14:26 »
my 2 cents,

Ik zou persoonlijk ook Java of .net (VB of C#) beginnen te leren, eigenlijk maakt het weinig uit. Je moet het zien als een gereedschapsgordel uiteindelijk zal je toch de andere talen gaan onderzoeken. En met je EM-achtergrond zou dat allemaal geen probleem mogen zijn. De taal maakt eigenlijk weinig uit, de programmeur daarentegen ... . Dat geldt dus ook voor VB6, nu ja ... ehm dat misschien ook weer niet maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Het is waar dat het Mono-project wat achterop hinkt maar hoe lang nog. (Wel als ik een glazen bol had ....)  

En al die verhitte discussies over wat nu de beste taal is vind ik dikke zever, de vergelijkingen lopen op een gegeven moment toch mank. Misschien is het dan ook verstandig om eens wat IDE's te vergelijken want dat is ook wel belangrijk.

Veel succes,
Grtzzzzzzzz

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/12, 13:29:10 »
IDE's zijn inderdaad belangrijk. Daarom wil ik niet meer ontwikkelen in .NET omdat Visual Sudio zuigt. Mensen die hierom een flamewar willen starten, go-ahead, maar gebruik eerst eens een deftige omgeving zoals Eclipse of Intelij IDEA. Je zal zien dat Visual Studio 2005 bijlange nog de functionaliteiten niet heeft als Eclipse 2.0 ... en dat is ook alweer 3 jaar geleden.

Offline foo?

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/12, 16:46:12 »
't is waar je je goed bij voelt.

VS valt best mee en zo'n intelissense heb ik nog nergens gezien het enige wat niet zo geweldig is, is de snelheid (er is al wat verbeterd) van dat ding.
Er is trouwens een beta versie te dowloaden van VS.net 2008 (heb het zelf nog niet geïnstalleerd).

Er zijn veel factoren die je beslissing beïnvloeden, eerlijk gezegd vind ik het wat kortzichtig maar ieder zijn ding. En als je wil programmeren op een ubuntu-pc dan schiet MonoDevelop wat tekort maar om nu volledig je rug te keren ...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/12, 16:53:17 »
Mensen die alleen in VS werken vinden het inderdaad goed. Ik heb echter enkele jaren geleden de overstap _moeten_ maken van Eclipse (Java) naar VS. Eerst VS 2003 en later VS 2005. Trust me, werken in VS 2003 en VS 2005 is 5 jaar terug in de tijd voor een Java ontwikkelaar. En dan heb ik het niet over intelissense, maar eerder over zaken als refactoring, automatisch importeren van packages, ... .

Offline foo?

  • Lid
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/12, 17:30:38 »
euh, er zijn wel degelijk plug-ins te verkrijgen die dat doen. Dus hier ga je wel heel snel door de bocht.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/12, 18:24:09 »
Zoek op het internet wat op over de verschillende talen en/of toolkits en maak dan een keuze. En daarna ga je op zoek naar tutorials en/of een boek voor je keuze. Laat je in ieder geval niet misleiden door onze eigen voorkeur.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

wdarti

  • Gast
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/12, 23:38:02 »
@siegi, ben zowel linux als Windows gebruiker.
Wat je zeker niet moet doen is je vastpinnen op één omgeving, het heeft het voordeel om beter problemen te analyseren en tot interessante oplossingen te komen.
(Dit is mijn mening)

Ben ook een java liefhebber, met reden dat het een héél grote community heeft en die je als beginner weet te apprecieren.
Wat reeds gezegd is dat het een volwassen taal is en die hedendaags nog altijd evolueert, en dit is de grote kracht van java.
Wat betreft de JVM, zijn ze bij SUN maar al te goed op de hoogte van de nadelen, daarom zijn ze nu bezig met een een "verkleinde" JVM die sneller wordt en kleiner in size waardoor het download tijd verkort wordt.

Wat betreft IDE, gebruik ze voor wat ze gemaakt zijn,
vergeet niet dat het een tool is en niet een doel ! zoals een timmerman heeft die ook verschillende "tools" om de JOB te klaren , en dit is uiteindelijk waar het op aankomt.

en vergeet niet , een goede programmeur is een luie programmeur =-)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/13, 08:11:33 »
Een IDE is inderdaad een tool. Maar als je gebruik maakt van Spring en je zit in de context xml bestanden te klooien, dan helpt intellisense een pak. Als je Spring.NET context bestanden zit te editeren met VS zonder intellisense (VS heeft geen Spring.NET integratie) dan loop je redelijk vaak tegen de muur.
Programmeurs zijn inderdaad lui, daarom moet je over een goede IDE beschikken ;)
Er bestaan inderdaad plugins voor VS die refactoring mogelijk maken, zoals Resharper. Die dingen raken echter nog maar het topje van de ijsberg van alle mogelijkheden die je hebt in Intellij IDEA of Eclipse (of misschien Netbeans).
Neen, ik ben zeker niet bevooroordeeld, want ik heb in beide omgevingen enkele jaren mogen slijten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/13, 10:40:26 »
Citaat van: wdarti
Ik zou u aanraden om Visual Basic .net te beginnen, ....

en dan later:

Wat je zeker niet moet doen is je vastpinnen op één omgeving, ...
Is ietwat met elkaar in tegenspraak: het is dus juist niet goed om vast te houden aan iets dat ontworpen is om op één platform te draaien: VB -> Windows (.Net).

Probeer dus zo veel mogelijk kijken naar cross-platform tools die dus zowel onder Linux als Windows draaien zoals python (zeer laagdrempelig) of java (wat complexer, maar zeer veel tooling beschikbaar).

Overigens een aardige ide voor python is spe, ook deze is cross-platform.
http://sourceforge.net/projects/spe/

programmeren ik snap er niks meer van.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/13, 11:38:32 »
Ik zou lekker zelf alles ervaren Ivan, daar zit de grootste waarde IMO ;)
(Nee van mij hoor je geen voorkeuren al heb ik ook ruim 25 jaar ervaring met programmeren).

Monk.