Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk? [OPGELOST]  (gelezen 637 keer)

Offline Ayuda

  • Lid
Is softlink naar MS-Windows map mogelijk? [OPGELOST]
« Gepost op: 2013/12/17, 12:16:56 »
Ik heb een dual-boot systeem van Precise met MS-Windows; mijn Windows-systeempartitie heb ik readonly gemount via fstab.
 
Vraag: 
Is het mogelijk om een softlink aan te maken naar --bijvoorbeeld-- de Users-map in Windows?


Als ik dit probeer te doen via Nautilus, krijg ik de optie 'verwijzing maken' namelijk niet voorgeschoteld.  Als, daarentegen, de Windows-systeempartitie readwrite gemount wordt, lukt dit wèl.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/22, 14:57:38 door Ayuda »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/17, 14:14:54 »
Je kan softlinks enkel maken op een volume dat linux softlinks ondersteunt, en waar je als gebruiker schrijfrechten hebt. De softlink kan wel degelijk verwijzen naar eender welke partitie die binnen je linux bestandssysteem is aangekoppeld, dus ook een Windows map.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/20, 12:28:06 »
Buzzin, Vanadium, vriendelijk dank voor jullie reactie!


Je kan softlinks enkel maken op een volume dat linux softlinks ondersteunt, en waar je als gebruiker schrijfrechten hebt. De softlink kan wel degelijk verwijzen naar eender welke partitie die binnen je linux bestandssysteem is aangekoppeld, dus ook een Windows map.


Voor alle duidelijkheid:
kun je ook een softlink aanmaken naar een doelmap binnen een NTFS-partitie, als deze partitie read-only gemount is?

(Het lukt mij nu uitsluitend als de NTFS-partitie read-write gemount is.)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/20, 15:05:00 »
Ja, als je de softlink aanmaakt op een volume waarop je wel kan schrijven, natuurlijk. Kan dus niet via rechts-klik - maak link, maar wel als je Ctrl+Shift indrukt en de folder van de ntfs partitie naar de bestemming (waar je wel kan schrijven) sleept.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/21, 12:52:54 »
Ja, als je de softlink aanmaakt op een volume waarop je wel kan schrijven, natuurlijk. Kan dus niet via rechts-klik - maak link, maar wel als je Ctrl+Shift indrukt en de folder van de ntfs partitie naar de bestemming (waar je wel kan schrijven) sleept.

Prima, gelukt   :)!
Via Ctrl+shift+slepen werkt inderdaad.

(Als ik het nu goed begrijp, wordt bij het rechtsklikken de softlink op het read-write gemounte NTFS-volume geschreven; via ctrl+shift+slepen, daarentegen, wordt de softlink geschreven op de home-partitie.)




Offline vanadium

  • Lid
Re: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/21, 15:02:30 »
(Als ik het nu goed begrijp, wordt bij het rechtsklikken de softlink op het read-write gemounte NTFS-volume geschreven; via ctrl+shift+slepen, daarentegen, wordt de softlink geschreven op de home-partitie.)
Zo is het. En zelfs als je ntfs read-write is, lukt het nog niet met rechts-klik: softlinks kan je enkel aanmaken op een volume geformatteerd met een bestandssysteem dat unix/linux softlinks ondersteunt.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Is softlink naar MS-Windows map mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/21, 16:30:58 »
Zo is het. En zelfs als je ntfs read-write is, lukt het nog niet met rechts-klik: softlinks kan je enkel aanmaken op een volume geformatteerd met een bestandssysteem dat unix/linux softlinks ondersteunt.

Via rechtsklikken op een map binnen het read-write gemounte NTFS-volume, lukt het wel om een verwijzing te maken; deze verwijzing wordt dan opgeslagen op het NTFS-volume. Vervolgens kun je deze verslepen naar je bureaublad.

(Inmiddels geen wonder meer  dat deze vlieger bij een read-only gemount NTFS-volume niet opgaat.)