Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /dev/sdb of /media/naam  (gelezen 601 keer)

Offline yozdje

  • Lid
/dev/sdb of /media/naam
« Gepost op: 2010/01/27, 17:01:24 »
Stel ik mount een externe HD. Het filesystem van deze HD bevindt zich op /dev/sdb1 en hij is gemount op /media/externeHD.  Wat is nu het verschil met het kopiĆ«ren van /dev/sdb1 naar X en het kopiĆ«ren van /media/externeHD naar X ?

Ik vraag dit, omdat ik met rsync de laatste tijd wat aan het backuppen ben. Ik gebruik hiervoor vaak als source dir de plek waar die gemount is. Zo heb ik bijvoorbeeld een partitie gemount op /home en staat het filesystem op /dev/sda2. Deze rsync ik naar een partitie op een externe HD (/dev/sdb9 en gemount op /media/Rsyncpartitie). Ik gebruik dit commando:

sudo rsync -vaxE --delete /home /media/Rsyncpartitie/

Na wat googlen, vond ik een andere backup mogelijkheid met mbv 'dd'. De meesten doen dan zoiets:

dd if=/dev/sda2 of=/dev/sdb9

Zoals je ziet gebruiken ze hier niet de gemounte plek, maar de /dev. Wat is het verschil?

Dus:

(1) Verschil /dev/xxx en /media/xxx
(2) Kan je backuppen als je schijven gemount zijn? Of kan je beter unmounted laten en dan backuppen (hetzij met rsync, hetzij met dd) via de /dev ?

Ik denk dat ik de complete manier van wegschrijven van bestanden in linux nog niet helemaal snap...


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: /dev/sdb of /media/naam
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/27, 18:45:43 »
Met dd maak je een directe kopie van een hele partitie of schijf. Letterlijk bitje voor bitje. Hierbij maakt het geen bal uit wat voor bestandssysteem het is.
Op deze manier maak je een "image".
Met deze methode moet je /dev/xxx gebruiken als bron, en /pad/naar/bestand als doel.

Met rsync kopieer je bestanden en mappen. Dit kan alleen vanaf een gemounte partitie naar een andere partitie die gemount is. Dit kan dus alleen met partities die leesbaar zijn in Linux.
Bij deze methode kan je dus alleen /media/xxx gebruiken.

Over je 2e vraag:
Als je een image maakt mag de partitie niet gemount zijn. (gekoppeld als alleen-lezen kan evt. wel).

Met rsync hangt het af van de situatie. De partitie moet hoe dan ook gemount zijn. Afhankelijk van je data en hoe je dat gebruikt kan je hem als alleen-lezen of beschrijfbaar koppelen.