Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Processor maakt veel herrie en is warm  (gelezen 10442 keer)

Processor maakt veel herrie en is warm
« Gepost op: 2008/10/12, 03:37:32 »
Mijn Processor maakt al een tijdje meer herrie dan eerst.. als ik Firefox3.0 aanzet dan is tie rond de 60 graden.. terwijl tie eerst altijd netjes rond de 50 was.. of het nu firefox 2 of 3 is.. datmaakt verder geen verschil.. is hier wat aantedoen? heb er vooral last van op sites netals netlog die flash en java gebruiken.. soms komt tie dan tot de 70!
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/12, 07:33:19 »
Hier zou ik het antwoord ook wel op willen weten: mijn processor draait constant rond de 60, en bij een beetje Java gaat ie vlot naar 70 of meer.
Maar laten we de zaken niet mengen, Mescaline.  Kun je misschien ter informatie van degenen die wèl een oplossing hebben, even posten wat het merk en model van je computer is, en vooral welke processor erin steekt ?
Zet er ook ineens bij welke Java-pluggn je gebruikt (versienummer, zi about:plugins) en welke browser. Misschien ook een voorbeeld van een site waar het echt opvallend warm wordt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/12, 10:55:01 »
Als er niks veranderd is in de software, kan het wel eens aan je computer zelf liggen.
Heb je al eens in de kast gekeken of de koeler niet vol zit met stof?

Offline Anco

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/12, 13:50:17 »
Wat Johanvd zegt, je kan het koelelement weer stofvrij maken en eventueel koelpasta ertussen toen. Dit scheelde bij mij altijd toch snel een paar graden weer.
Daarnaast zou je kunnen denken aan een andere koeler op je processor, of koelers in de kast plaatsen zodat de kast in algemeen koeler wordt.

Verder kun je zoeken naar minder eisende software, zodat het processorverbruik omlaag gaat.
Linux user #485563

Offline siegi

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/12, 13:51:50 »
Kijk ook eens even naar het percentage cpu gebruik.
Systeem > beheer > systeem monitor.

Maar normaal gezien is het idd gewoon stof.

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/12, 14:29:29 »
Processor is een Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Zitten 2 fentulaters zowiezo al 1 extra.. heb meer het idee dat het aan ubuntu zelf ligt(een bug ofzo) want pc ziet er goed uit vanbinnen..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/12, 15:12:19 »
Citaat van: Mescaline
Processor is een Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Zitten 2 fentulaters zowiezo al 1 extra.. heb meer het idee dat het aan ubuntu zelf ligt(een bug ofzo) want pc ziet er goed uit vanbinnen..
Naar mijn weten wordt de snelheid van de ventilatoren aangestuurd door het BIOS en niet door het besturingssysteem. Geen bug in Ubuntu dus.
2 ventilators zeg je. Ik neem aan 1 op de processor en 1 in de voeding? Of bedoel je met de tweede (jouw "eentje extra") een behuizingsventilator?
Mogelijk is 1 van de ventilators aan vervanging toe.  Is de uitstromende lucht ook een heel stuk warmer dan normaal? In dat geval is het namelijk mogelijkerwijs de ventilator van de voeding of die van de behuizing. Scheelt het daar weinig of niks, dan is het de processorventilator. Draait deze naar behoren?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/12, 15:35:35 »
Citaat van: femke98
Vraag ik mij af hoe de ventilators zitten? Je hebt er 3 zeg je.
Hoe is de flow daardoor? Klopt het wel?
Normaliter is het zo dat je 1 ventilator voorin hebt zitten met de wind de kast in, en achterop je pc 1 ventilator met de wind naar buiten.
Dan heb je nog een koeler op je cpu, dus dat maken er 3. Of heb jij naast deze nog 1 extra en tel je die van de cpu niet mee? Heb je zelf in je voeding er ook nog 1tje zitten, dat maakt dan al 4.
Zijn ze stofvrij allemaal, is je pc echt schoon van binnen?
Hoe lang werk je er al mee? Dat laatste vraag ik omdat misschien de koelpasta een keertje vervangen moet worden.

Ik heb op 1 pc overigens hetzelfde als jou, Processor is een Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz dit dus, en daar komt de temp nooit hoger uit dan 45 graden.
Moederbord blijft rond de 24 graden hangen, de HD rond de 30. Daar zit XP op en is een zelfbouw.
De pc met Ubuntu waar ik nu op zit, komt niet hoger uit dan 35 graden cpu.
Ook dat is een zelfbouw.
Die oude p4 pc's hebben doorgaans geen front-casefan. Van merk-pc's heeft zelfs menige (hyper)moderne bak dat niet. En hij geeft in zijn handtekening al aan dat hij geen zelfbouwer is, dus ga maar uit vaneen merkpc met een aantal/soort fans zoals ik al in mijn vorige post hier "redeneerde". Dus: 1 CPU fan, 1 voedingsfan en misschien een fan in de achterzijde van de behuizing.

Offline Mikkel

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/12, 16:02:05 »
Citaat van: Mescaline
Zitten 2 fentulaters zowiezo al 1 extra..
Gokje: 1 fan op de processor, 1 fan op de voeding, en 2 fans in de behuizing. En met "zowiezo al 1 extra" bedoelt Mescaline dat er 'normaal gesproken/vaak' maar 1 fan in de behuizing zit, dus in deze pc is dat er eentje extra.

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/12, 17:41:34 »
1 bij de videokaart.. zowiezo 1 in de voeding maar die reken ik niet mee.. en nog 1 onder de voeding.. dus 2 aan de achterkant als je de voeding mee rekend..
Lucht is redelijk warm.. maar niet warmer dan normaal.. en aangezien ik meer lees over mensen die er last van hebben.. en vooral met firefox.. denk ik toch dathet ubuntu moet zijn  hoor..
Ga het nogweleens testen in de bios zelf.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

mickvdv

  • Gast
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/12, 18:07:00 »
Firefox is zwaar voor je cpu, je kan proberen een andere browser te nemen.

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/12, 18:51:07 »
Heb het nooit zo erg gehad.. en vaak ook alleen maar opsites met flash en/of java
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/12, 18:51:55 »
Citaat van: Mescaline
Heb het nooit zo erg gehad.. en vaak ook alleen maar opsites met flash en/of java
Heb je soms veel add-ons geïnstalleerd?

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/12, 19:01:25 »
Nee hoor.. alleen die eene van jou site(jaa gebruik ik altijd bij nieuwe installaties enzo.. zeer hulpzaam:))
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/12, 19:32:18 »
Heb wel een fentilator aan de achterkant zitten hoor.. onder de voeding.. en dan nog 1 bij de videokaart..
Warmte voeld niet warmer aan aan de achterkant.. en nu is de pc ook 55 graden.. dus opzich goed.. maar hij blaast behoorlijk
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Dave

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/12, 19:44:23 »
een processor kan geen herrie maken. Dan is de fan niet fris meer en dat verklaard gelijk de hogere temperatuur.

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/12, 19:45:41 »
Gewoon schoonmaken dus?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Speedboy

  • Gast
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/12, 20:15:40 »
Welke versie van flash heb je?  Want er zijn bugs in bepaalde flash versies die zorgen voor een hoge cpu-load.

Offline Drummies

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/12, 20:57:53 »
vervangen koelpasta tussen koelblok en cpu vereist wel enige nauwkeurigheid zie voor uitleg onderstaand linkje

http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=18559
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/12, 21:14:05 »
@ Femke98 & drummies: er bestaan cpu koelers die een thermal compound erop hebben zitten. Hoef je niet zelf te smeren :-) deze bijvoorbeeld: http://www.akasa.com.tw/akasa_english/spec_page/coolers/spec_ak_688.htm
Al kan ik niet met zekerheid zeggen of deze gechikt is (sockettype).

@Mescaline: ik zou idd eerst even schoonmaken, gewoon met wat toilet- of keukenpapier het stof van de ventilartorbladen vegen. Houdt het probleem aan, maak dan even wat foto's zodat we kunnen zien waar je nou die ventilators hebt zitten.
Ik denk trouwens ook dat je processorkoeler niet meer op zijn best is.

Offline Drummies

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/12, 21:23:17 »
Citaat van: Richard_Rahl
@drummies: er bestaan cpu koelers die een thermal compound erop hebben zitten. Hoef je niet zelf te smeren
goede info voor topic starter ging mij erom dat vv koelpasta niet even zomaar gedaan wordt uit de losse hand ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/12, 21:27:56 »
Citaat van: drummies
Citaat van: Richard_Rahl
@drummies: er bestaan cpu koelers die een thermal compound erop hebben zitten. Hoef je niet zelf te smeren
goede info voor topic starter ging mij erom dat vv koelpasta niet even zomaar gedaan wordt uit de losse hand ;)
Zeker mee eens. Het moet immers geklijkmatig, niet te veel en zeker ook niet te weinig.

Offline Dave

  • Lid
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/12, 22:15:17 »
Oma sprak vroeger al, overal waar TE voor staat...
behalve tevreden.

In dit geval dus zéér minimaal om wat oneffenheden op te vullen en dat is dus zéér weinig.
Bij vrijwel elke professional zul je zien dat er voor de "zekerheid" een flinke lik op gaat.

Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/12, 23:13:17 »
pc is nu 4 jaar oud.. opdit moment weer 55graden dus weer goed op tempratuur.. heb de nieuwste flash versie.. dus ga hem morgen even open gooien en even goed afpoetsen.. jullie horen nog vanme.. tot zover bedankt :)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Processor maakt veel herrie en is warm
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/12, 23:17:47 »
Citaat van: Dave
Oma sprak vroeger al, overal waar TE voor staat...
behalve tevreden.
En telefoon, tegelijk, en nog wat woorden ;)
[/offtopic]

Ik denk dat het al genoeg is om de fan van de koelvinnen af te schroeven en alle stof weg te zuigen via een stofzuiger.
Met een kwastje kan je de fan heel makkelijk schoon maken.
Dit scheelt waarschijnlijk een hoop gepruts om alles weer in elkaar te zetten.

Helpt het niet genoeg, dan kan je alsnog de hele heatsink van je processor halen en doen wat de rest hierboven zegt.