Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu  (gelezen 3039 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Gepost op: 2011/12/14, 11:12:38 »
Met een paar muisklikken installeer je wat handige extra's in Xubuntu, zoals Helderheids-applet (Brightness Applet), lm-sensors en meer: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu#TOC-Installeer-wat-handige-extra-hulpmi

Dit pakket kleine programaatjes maakt de Xfce-werkomgeving nog prettiger en makkelijker.

Succes!  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/14, 11:40:08 »
Toevoeging n.a.v.mijn pesoonlijke smaak:

1. Zeker op een laptop met 16x9 beeldscherm is het dok handiger, wanneer deze aan de linker-zijkant staat.

2. Een extra balk met processor, disk en geheugen gebruik aan de rechterkant zetten en ook op automatich verbergen zetten, meestal heb je de informatie toch niet continue nodig.

Opmerking:
Je beschrijft een heldeheids-applet, maar op mijn 2 laptops (BTO met nvidea en Acer met ATI) werken de standaard functies vanaf het toetsenboard prima (Fn + toets).
Hierbij moet ik wel opmerken, dat ik geen extra drivers gebruik, de drivers in Ubuntu/Xubuntu zijn stukken sneller dan de gesloten drivers.

Het bovenstaande hoeft niet op alle hardware zo te zijn, mijn advies is dan ook, bekijk het en probeer het, meer dan 5 minuten hoeft het niet te kosten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/14, 11:45:20 »
Ik heb zelf een oude flaptop waarbij de Fn-toetsen niet werken in Linux.... En dus ook de helderheidstoetsen niet. Maar met 't Helderheidsappeltje werkt 't prima.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/14, 11:57:09 »
Dus is het hardware afhankelijk......
Mijn klaptops zijn nog niet antiek:
BTO is 1800MHz dual-core met 3Gb ram en Nvidea (een krijgertje !!),
Acer is 2000MHz dual-core met 4Gb ram en ATI.
Deze laptops zullen mij nog een paar jaar moeten dienen, dankzij Ubuntu mag dat geen probleem zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/14, 17:02:39 »
Ik heb zelf een oude flaptop waarbij de Fn-toetsen niet werken in Linux.... En dus ook de helderheidstoetsen niet. Maar met 't Helderheidsappeltje werkt 't prima.  :)

Helderheid via fn-toetsen werkt hier al een paar versies niet meer  (sinds 10.10 om precies te zijn) en ik spreek over verschillende laptops en 1 desktop-PC met een fn-toetsen-toetsenbord.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/14, 17:06:20 »
Ik heb zelf een oude flaptop waarbij de Fn-toetsen niet werken in Linux.... En dus ook de helderheidstoetsen niet. Maar met 't Helderheidsappeltje werkt 't prima.  :)

Helderheid via fn-toetsen werkt hier al een paar versies niet meer  (sinds 10.10 om precies te zijn) en ik spreek over verschillende laptops en 1 desktop-PC met een fn-toetsen-toetsenbord.
Dit helderheidsprobleem is alleen met NVidia kaarten/chipsets. Met een ATI werkt alles gewoon :o

Re: Tip: installeer wat handige extra's in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/14, 17:10:18 »
Ik heb zelf een oude flaptop waarbij de Fn-toetsen niet werken in Linux.... En dus ook de helderheidstoetsen niet. Maar met 't Helderheidsappeltje werkt 't prima.  :)

Helderheid via fn-toetsen werkt hier al een paar versies niet meer  (sinds 10.10 om precies te zijn) en ik spreek over verschillende laptops en 1 desktop-PC met een fn-toetsen-toetsenbord.
Dit helderheidsprobleem is alleen met NVidia kaarten/chipsets. Met een ATI werkt alles gewoon :o

Nope. Ook met ATI. Tenminste, hier dan :P

Maar met nVidia kun je gelukkig via NVIDIA X Settings ook de helderheid omlaag gooien (of omhoog) :)