Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lcd scherm toetsenbord laptop  (gelezen 6224 keer)

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Gepost op: 2008/10/13, 22:19:07 »
Oke ik ben blij dat alles tot nu toe weer goed werkt.
Nu het volgende (geen groot probleem) maar fantastische als het zou werken.
Heb een lcd scherm(soort gamers ding) is van logitech.
Heb geprobeerd de g15 dingen in synaptic te installeren maar helaas dan komt er op het einde van de installatie een foutmelding.
En hij wil hem dan ook niet meer verwijderen dus met de hand alle g15 bestanden opgezocht en verwijderd.
En toen wou hij hem wel weer verwijderen, maar waarschijnlijk omdat het geen echte g15 is (het zit namelijk in de laptop verwerkt) doet hij het volgens mij niet.
Is er een oplossing?
Mijn laptop is een dell xps m1730.

Daarnaast heeft deze laptop van die leuke lichtjes met quickset kan je die uitzetten, van kleur laten veranderen maar dat is helaas alleen onder windows (onder wine doet hij het niet)
Is er een alternatief programma?

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/13, 22:47:29 »
Citaat van: Dennisgroot
Daarnaast heeft deze laptop van die leuke lichtjes met quickset kan je die uitzetten, van kleur laten veranderen maar dat is helaas alleen onder windows (onder wine doet hij het niet)
Is er een alternatief programma?
You're lucky ;).

Ik heb een XPS m1710 en heb een GUI geschreven voor dellLEDCtl om de LEDs te wijzigen.

Zorg even dat libsmbios1 en libsmbios-bin is gesintalleerd (via Synaptic) en haal hier even het deb-pakketje vandaan: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=210461&package_id=252792&release_id=617999

Ik weet niet in hoeverre de zones en/of kleuren verschillen tussen de 2 modellen, maar het is het proberen waard.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/14, 15:42:05 »
oke thanks.
Doet het vrij goed (niet alles precies) maar ik mag niet klagen :P
Thanks.

edit:
Iemand sugesties op mijn andere probleem

ff ter info wat het wel en niet doet (niet dat ik er mee zit, ik ben nu al erg blij :D)
Speakers = speaker links
Fans = touchpad
Backpanel = speaker rechts
Dus kan niks op het backpanel instellen (heeft volgens mij ook geen kleurtje en maakt me nou niet zoveel uit)
Maar voor als je besluit een versie te schrijven voor de xps m1730

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 11:16:55 »
Ah ok,ik dacht wel dat het niet helemaal ging lukken. Kunt ge dan eens zeggen welke zones ge allemaal kunt instellen?
- Speakers link
- Speakers rechts
- Touchpad  (Op hoeveel kleuren kan die op de m1730?)
- Backpanel
- ???

Open eens de terminal en typ het volgende:
sudo dellLEDCtl -z4 1
of
sudo dellLEDCtl -z4 0
Hangt ervan af op wat hij al staat. Welke zone verandert er dan?

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/15, 15:41:34 »
daarmee verandert er niks, of ik merk het niet op
Backpanel (is alleen normaal licht)
touchpad (volgens mij hetzelfde als nu kan)
zelfde geldt voor speaker links en rechts

edit
dus eigenlijk doet rechts, links speaker en het touchpad het helemaal alleen de naam klopt dan niet maar goed

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/15, 16:30:51 »
Ahnee, die -z4 werkt pas sinds libsmbios 2.0.2, die zit in de volgende Ubuntu. Hebt ge toevallig al de nieuwe Ubuntu Beta geinstalleerd?

Op de XPS m1710 kan de touchpad alleen uit ofwel op Ruby. Daarom dat ik het vraag. Als libsmbios 2.0.2 is geinstalleerd, verschijnt er ook een extra knop in het programma om de touchpad aan/uit te zetten. Maar als de backpanel op -z4 (m1710 touchpad) staat, en de backpanel kan alleen aan/uit, dan is het inderdaad gewoon een kwestie van paar namen veranderen.

Ik zal mij er op het eind van de week eens mee bezighouden, heb net een oogoperatie gehad en zie nog wazig (en zit ook onder de pijnstillers, haha :)).
De volgende versie is trouwens ook zogoed als af (nog wat schoonheidsfoutjes). Hiermee kunt ge LEDs van kleur laten veranderen naarmate uw CPU/GPU temperatuur. En gebruikt ook dbus waardoor ge het programma niet meer als root moet opstarten.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/15, 16:34:39 »
Dat belooft iets goeds, trouwens heb nog niet de beta en ga ik denk ook niet doen :P
Ik wacht de echte release ff af. Maar nu voldoet het al.

En sterkte.

Ps.
Heeft iemand een oplossing voor mijn lcd (toetsenbord) display

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/16, 10:17:48 »
Citaat van: Dennisgroot
Dat belooft iets goeds, trouwens heb nog niet de beta en ga ik denk ook niet doen :P
Ik wacht de echte release ff af. Maar nu voldoet het al.
Is ook geen probleem, vaak is het beste gewoon te wachten tot de officiele release.
Ik heb trouwens ook wat gevonden dat er een patch is ingediend en in gebruik genomen voor de m1730 vanaf libsmbios 2.0.2. Dus wachten we beter af totdat ge het hebt getest met de volgende Ubuntu voordat ik dingen ga veranderen die binnen 2 weken toch niet meer kloppen.


Citaat
En sterkte.
Bedankt :).


Citaat
Ps.
Heeft iemand een oplossing voor mijn lcd (toetsenbord) display
Ik heb deze draad gevonden op ubuntuforums.org: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=563031&page=2
In post 18 heeft iemand het over die lcd-display en even verder ook nog eens.

Pas wel op dat ge niet teveel andere dingen gaat doen wat ze daar zeggen (zoals envy gebruiken enzo), als dingen voor u werken, niet aan beginnen prullen dan. Omdat de meeste posts nog van voor 8.04 zijn, en de Nvidia drivers worden telkens geupdate.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/16, 19:49:08 »
Oke bedankt (ik had die al eerder snel gelezen maar heb denk er over heen gelezen)
Ik ga het zaterdag proberen (heb nu geen tijd, vooral als het mis zou gaan)

En ik vind het heel aardig dat je zoveel werk voor mij over hebt (waarschijnlijk ook voor andere m1730 bezitters)
Maar heel erg bedankt

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/17, 16:54:21 »
Ok, laat iets weten als het lukt/niet lukt.

Tsja, daarvoor zijn we hier op het forum, andere mensen helpen.

Als ge even wilt, kunt ge dan de uitkomst geven van dit commando:
sudo dmidecode -s system-product-name
Dan kan ik ervoor zorgen dat het programma met de juiste zone benamingen word gestart voor de m1710 en m1730.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/17, 18:58:39 »
Mxg071 (Alles met hoofdletter)

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/18, 11:22:32 »
Ok, ik heb even een nieuwe versie omhoog gegooid. Hier te downloaden.
Het kan handig zijn om de vorige versie even te verwijderen en zorgen dat de menu entry volledig weg is. Deze nieuwe moet niet meer als root opgestart worden, vandaar.

En normaal zouden de labels voor u automatisch aangepast worden (speaker left, speaker right, touchpad).
Laat even iets weten als het werkt.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/19, 12:15:39 »
oke bedankt, ben nu niet thuis. En heb hier de pc niet bij me.
Maandag ga ik alles proberen

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/20, 17:43:05 »
Oke het werkt perfect (juiste termen)
Nu maar afw8 tot ubuntu 8.10 of ik de achterkant ook kan uitzetten :P

PS.
ben nu proberen de lcd voor elkaar te krijgen

edit.
Nou dat lcd ding lukt niet helemaal, wil ook niet te veel prutsen anders moet ik straks opnieuw installeren.
Als iemand weet wat er moet gebeuren en het makkelijker kan uitleggen dan op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=563031&page=2
dan hoor ik het graag.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/23, 10:57:05 »
Citaat van: Dennisgroot
Oke het werkt perfect (juiste termen)
Nu maar afw8 tot ubuntu 8.10 of ik de achterkant ook kan uitzetten :P
Wow, van de eerste keer juist :). Goed dat het werkt.


Citaat
PS.
ben nu proberen de lcd voor elkaar te krijgen

edit.
Nou dat lcd ding lukt niet helemaal, wil ook niet te veel prutsen anders moet ik straks opnieuw installeren.
Als iemand weet wat er moet gebeuren en het makkelijker kan uitleggen dan op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=563031&page=2
dan hoor ik het graag.
Ik heb net nog eens gekeken, en het ziet er niet goed uit: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=4045134
Hij gebruikt 8.10 en de LCD toont gewoon "XPS".


Edit: misschien toch goed nieuws:
Citaat
The version in the repository didn't work on my Dell XPS M1730, but compiling from source worked beautifully (as long as I completely removed all g15 related stuff that came from the repositories)
http://www.g15tools.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=77&p=367&hilit=m1730#p367

Dus verwijder eens alle geinstalleerde g15 spullen uit Synaptic en compileer deze pakketjes:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=172261&package_id=199133&release_id=575164
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=167869&package_id=196688&release_id=569944
en eventueel deze (word gezegd in de ubuntuforums.org thread):
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=119&package_id=107&release_id=504158

Hoewel de laatste versie van lcdproc ook in Synaptic zit, is het misschien toch beter dat ge deze ook zelf compileert.

Heb ook even gekeken in de code van libg15, en de patch van op Ubuntuforums.org zit erin, dus die laatste versie moeten werken denk ik.

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/25, 21:57:56 »
ik heb hem geistalleerd (opnieuw opgestart) maar ik zie nog geen verandering.
In ieder geval niet zo'n irritante melding in synaptic

ps.
Ik weet niet of alles goed is gegaan. Eerst waren er fouten heb ik wat in synaptic geinstalleerd.
Toen waren de fouten weg en denk dat ze nu alle drie geinstalleerd zijn

edit:
sudo g15daemon bestaat maar er gebeurt niks ook geen error
sudo g15daemon -k = G15Daemon not running

ook (sudo) g15daemon -s doet niks ook geen error

Kan ik trouwens ergens zien of de pakketen wel geinstalleerd zijn (ik zie ze niet in synaptic verschijnen)

Nog een keer edit:
ik heb extra uit synaptic geinstalleerd:
libg15-1
libg15render-1
libg15render-dev (deze eigenlijk alleen maar die andere twee moesten dan mee)
Daarnaast heb ik niks anders gedaan dan die 3 pakketen geinstalleerd

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/26, 11:45:51 »
hij doet het !!!!!
Thanks de libg15 opnieuw installeren om over de oude heen te gaan was genoeg

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/26, 12:12:32 »
Hehe, helemaal tegek zou ik zo zeggen :).

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/05, 15:23:17 »
alles doet het ook backpanel in de nieuwe 8.10 thanks upgrade ging geweldig

Lcd scherm toetsenbord laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/05, 16:30:01 »
Ah das fijn :).

Ik heb ondertussen het pakketje ook officieel geupdate: http://downloads.sourceforge.net/xpsledchanger/xpsledchanger_0.6-beta_all.deb?use_mirror=

Ge zult niet veel verschill merken, gewoon wat code veranderingen.

Blijkbaar is het met de m1730 mogelijk om per speaker 2 verschillende kleuren aan te zetten. Ik moet dit alleen nog bekijken met de resultaten van andere gebruikers.