Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten  (gelezen 2741 keer)

Ovindel

  • Gast
Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Gepost op: 2010/01/22, 15:16:44 »
Hallo,

Mijn Kubuntu wil niet opstarten. Ik heb het geïnstalleerd met de Alternate CD. Als ik de pc opstart start de BIOS gewoon op. Maar wanneer het scherm waarin hij de insteekkaarten, enz. leest staat er onder GRUB loading... dit:

error: no such device: co9003e2-e19f-4cc3-a9cf-6627fe477cec

Daarna laadt de GRUB, als ik dan kies voor Kubuntu (normaal of recovery) dan krijg ik hetzelfde, maar dan met iets eronder:

error: no such device: co9003e2-e19f-4cc3-a9cf-6627fe477cec

press any key to continue...


Als ik dan op een toets druk, gaat hij weer terug naar het keuzescherm van de besturingssystemen. Ik dacht zelf eerst dat het aan één van de kaarten of kaartlezers lag. Maar dat is het dus niet. Als iemand weet wat ik hiermee aan moet, dankjewel.

Hieronder de specificaties van mijn systeem (sommige onderdelen zijn wat oud):
Moederbord: Asus A7V (VIA Apollo KT133 Chipset, 200 MHz FSB)
Processor: AMD Athlon A0750APT3B
RAM geheugen: 128 MB SDRam
Videokaart: ATI Radeon 9600 SE
Harde schijf: Seagate 200 GB
CD/DVD-Rom: DVD-Rom speler
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 16:31:55 door Ovindel »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/22, 15:55:57 »
Hallo Ovindel, welkom hier.

Als je werkelijk maar 128 MB RAM-geheugen hebt, zal Kubuntu 9.10 daar niet op kunnen draaien, vrees ik. Probeer eens een andere distributie uit, zie  http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies. Daar vind je wel wat tussen. Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Ovindel

  • Gast
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/22, 16:30:27 »
Hmm... Weet hier iemand of ze bij deze pagina met processor MHz de frequentie of bus snelheid bedoelen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kubuntu#System_requirements

Want mijn processor heeft een frequentie van 750MHz en een bus snelheid van 200MHz.

Edit: Of maakt het niet uit dat de processor 200Mhz is? Want dan zou ik op zich nog voor een eurootje of 30 256MB werkgeheugen erbij kunnen kopen. Of is dan 512MB verstandiger voor (K)Ubuntu?

Groeten, Ovindel
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 19:05:54 door Ovindel »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/22, 19:47:23 »
Beste Ovindel,

hiermee wordt de kloksnelheid bedoeld. Dat is iets anders dan de door jou aangehaalde bussnelheid, dat is nl. de uitwisselingssnelheid met het moederbord.
Een uitgangspunt voor de minimum eisen vindt je hier: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze.
Dat is wellicht anders dan je zelf opgezocht hebt. Let wel, als je wat updates installeert, of een extra programmaatje installeert (en dat doe je al gauw), wordt het leven anders. Ga maar gerust uit van bovenstaande link, die is gedragen door de ervaring.
Uitgaand van 'Home' vind je op deze site alles wat je nodig hebt voor installeren en gebruiken.

En, 128 MB RAM is echt weinig (Mijn ieniemienie netbookje van 250 eurie heeft al 1GB RAM). Om Ubuntu eens uit te proberen doe je jezelf dan tekort. Ik vermoed dat PuppyLinux er wel goed op draait. Daar heb ik geen ervaring mee, al weet ik van dit forum dat menigeen het gedraaid heeft. En, als je linksboven bij <<Zoek>> dit inklopt, kom je vast wat meer info tegen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 19:49:11 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Ovindel

  • Gast
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/22, 20:13:08 »
Maar de kloksnelheid van mijn processor is 750Mhz. Voldoende dus. Ik heb volgens die wikipedia-pagina minstens 64MB nodig om Kubuntu te draaien. Videokaart is 128MB of hoger. Harde schijf 200GB. Dus volgens mij is dit genoeg om Kubuntu te laten draaien.

Ik heb in de tussentijd Xubuntu geïnstalleerd. Dual-boot met Kubuntu, met de boot-lader beveiliging (of hoe het ook heet) en nu zegt mijn BIOS bij het laden van besturingssystemen GRUB loading, en daarna no such partition. Volgens mij is het dan verkeerd geïnstalleerd...?

Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/22, 20:31:41 »
Welkom op het forum Ovindel :)

Dat is inderdaad waar, 64 MB is genoeg voor een Bare Minimum Install.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/22, 20:38:20 »
Maar de kloksnelheid van mijn processor is 750Mhz. Voldoende dus. Ik heb volgens die wikipedia-pagina minstens 64MB nodig om Kubuntu te draaien.
Je leest het verkeerd, die 64MB is het video geheugen, en je hebt minimaal 384MB nodig als geheugen voor je PC.
Hier heb ik als test een 466MHz systeem, met 512MB geheugen en ........ het loopt best redelijk snel !

Edit: sorry, ik dacht dat je http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze bedoelde, ik kan dus niet lezen O0
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 20:39:58 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/22, 20:51:59 »
@Ron: Waarom staat er dan op Wikipedia en op de Ubuntu Wiki bij Bare Minimum Install dit:

x86 processor 300 MHz of sneller (700 MHz aanbevolen)
Minimum 64 MB RAM
Minimum 4 GB vrije harde schijf ruimte
VGA videokaart
CD-Rom drive of netwerkkaart

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/22, 20:57:03 »
@Vistaus: het staat er zelfs 2 keer !
Volgens mij is het:
a. een tikfout (2x dezelfde)
b. iemand neemt genoegen met een systeem dat 24 uur nodig heeft om te starten (als het al gaat).
c. dit zijn de specs voor een systeem zonder desktop ?

Schiet mij maar lek, ik begrijp niets van die pagina ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/22, 20:58:51 »
Bare Minimum Install.

Vrije vertaling:

Kale Minimale Installatie.

Oftewel, de standaardinstallatie (evt met de restricted extras) en niets meer.

Ovindel

  • Gast
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/22, 22:23:37 »
Dus ook voor Kubuntu is minimaal 384MB werkgeheugen nodig?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/22, 22:45:37 »
512 MB is beter.
Nogmaals, als je eens een extra programma installeert... en dat gebeurt in no time.

Trouwens, als je voor het eerst met Linux/Ubuntu begint, het is maar een suggestie, is het een idee om eerst eens eens Ubuntu te proberen? Dat is nl. wat overzichtelijker.
Er zijn enkelingen die Kubuntu meteen logischer vinden, maar de meesten (zo ook ik) zijn begonnen met Ubuntu. Zoals je onderaan kunt zien, heb ik ook Kubuntu op m'n pc draaien, maar daar heb ik eerst aan moeten wennen (al zou ik nu niet meer anders willen).
Laat je niet afschrikken door het aanvankelijke retro-bruin van Ubuntu, dat kan je in een handomdraai aanpassen.

Nog iets: check je opstart CD op fouten voordat je installeert (is een optie in het menu). Duurt even een paar minuten, maar voorkomt gezoek achteraf (praat uit ervaring :D)
Daarnaast: Xubuntu is een wat lastigere distro in het gebruik (om te beginnen) dan Ubuntu. Nu heb je het als dual boot blijkbaar geinstalleerd, dat gaat ook ten koste van je geheugenruimte...

Uiteraard is wat  je prettig vindt, een kwestie van smaak.
Gewoon uitproberen. Ga eens aan de slag, en laat maar weten wat je tegenkomt. Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/22, 23:04:14 »
Daar heb je gelijk in, Arie, maar genoeg space kan geen kwaad als je geen moddertraag systeem wilt  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Ovindel

  • Gast
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/23, 09:08:37 »
Ik had een tijdje geleden ook op een nog andere computer Ubuntu geïnstalleerd. Alleen valt deze telkens uit, ik had eigenlijk Windows XP erop staan, maar dat vond ik te langzaam werken voor de pc. Alleen is er dus iets anders mis met dat ding. Maar die heeft wel genoeg werkgeheugen. Toen dacht ik dat ik het werkgeheugen in die computer waar ik nu Kubuntu op wilde installeeren in kon stoppen. Maar nee, het is een ander soort. Maarja...

Op zich vind ik Ubuntu een goed systeem. Maar toen ik Kubuntu had uitgeprobeerd en gezien, vond ik dit er eigenlijk ook heel goed uitzien. Dus toen had ik besloten om dit te kiezen.

Maar dus de enige remedie om (K/X)ubuntu te draaien is wat meer werkgeheugen is stoppen? Dat is wel jammer, want het is een oudere soort moederbord die alleen sdram ondersteun, en die oudere soort is niet echt goedkoop meer.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/23, 12:10:37 »
Ik zie dat je schijf niet goed herkent word, of nummer is verkeerd. Heb je usb stick of vergelijksbaars aangesloten, verwijder deze eens.
Ga in grub en kijk of je een andere schijf kan kiezen of wijzigen. Zie ook grub2 handleiding.
Of
Zoek eens op dat je /boot aan het begin van harddisk moet staan, misschien is je moederbord te oud dan kan dit voorkomen.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/partman-auto/+bug/88633
Dus een 100MB of 200MB aparte /boot partitie maken aan het begin van je harde schijf, en de rest maken
200MB  /boot
15Gb    /          (kan ook 10Gb)
            swap    2x het geheugen omdat je weinig hebt.
           /home   wat over blijft.


Ubuntu minimale eisen:
Bare Minimum requirements

It should be possible to get Ubuntu running on a system with the following minimum hardware specification, although it is unlikely that the system would run well. You should use the Alternate install CD to attempt such an installation.

    * 300 MHz x86 processor
    * 64 MB of system memory (RAM)
    * At least 4 GB of disk space (for full installation and swap space)
    * VGA graphics card capable of 640x480 resolution
    * CD-ROM drive or network card
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 12:32:54 door jan11000 »

Ovindel

  • Gast
Re: Kubuntu 9.10 wil niet opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/23, 14:30:12 »
Dus waarschijnlijk zal een nieuwe installatie van xubuntu moeten werken?