Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor de mensen met een Acer Laptop  (gelezen 1484 keer)

bphoenix

  • Gast
Voor de mensen met een Acer Laptop
« Gepost op: 2006/06/06, 23:54:04 »
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in linux dus misschien is dit voor veel mensen overbodig, maar het is goed bedoelt voor de andere mensen die nieuw zijn met linux.

Toen ik op mijn acer laptop begon met installeren, verliep alles voorspoedig geen enkele foutmelding totdat hij "de desktop" moest weergeven. Ik kreeg een zwart scherm "standby zwart" en kon nog wel in de commandline komen d.m.v. ctrl + alt + F1 of alt + F4.

Ergens diep diep ver ver weg in dit forum stond een opmerking dat je een externe monitor moest aansluiten, ik heb dit gedaan en toen werkte het wel. Zorg er wel voor dat je de monitor aansluit voordat je, je laptop aanzet anders krijg je alleen muiscursor (doe je het terwijl je laptop aanstaat moet je een reboot geven).

Dit is een known-'bug' (hidden feature :P) van acer laptops, ik heb het ook geprobeerd met de functie toets (fn + F5) om over te schakelen naar het externe beeldschem van de laptop. Dit werkte voor mij in ieder geval niet dus ik hoop dat ik hier wat meer mensen mee kan helpen.

Groeten,

Bphoenix

bphoenix

  • Gast
Voor de mensen met een Acer Laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/07, 01:29:47 »
Heb nog een gratis tip, ik tikte het vorige bericht tijdens dat mijn installatie bezig was. In het topic wat ik gelezen had stond dat hij na de installatie het wel deed op je gewone laptop scherm. Nou bij mij niet :P dus ik ben weer gaan spitten. Oplossing is als volgt:

Start je laptop, als je bij GRUB aankomst druk je ESC in. Vervolgens start je in de Recovery Mode op (optie 2)

Als hij klaar is met opstarten ga je, je xorg.conf aanpassen eerst even een backup maken:

Stap 1:
  sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

Stap 2:
  sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Stap 3:
  Ga naar je Monitor sectie en voeg de volgende regel toe: Option "MonitorLayout" "LVDS,AUTO"

Stap 4:
  Druk op ctrl+x, de vraag komt of je wilt opslaan kies voor "yes" huidige bestand overschrijven "yes"

Stap 5:
  type "reboot" gevolgd door een enter. En hij zou beeld moeten geven op je laptop scherm


Hoop dat jullie er wat aan hebben

Groeten Bphoenix

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Voor de mensen met een Acer Laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/07, 09:21:03 »
Mooi gespit :)
Hopelijk heeft iemand er wat aan!

Offline nicolas

  • Lid
Voor de mensen met een Acer Laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/07, 18:16:27 »
Hmmm, ik heb een Acer Travelmate 4001 wLMI en heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Wellicht geld dit
voor de Aspire?
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

patrickubuntu

  • Gast
Voor de mensen met een Acer Laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/07, 18:50:13 »
Ik heb een Acer Aspire en heb  net de laatste nieuwe Ubuntu geinstalleerd (ubuntu-6.06-desktop-i386) en ik ben helemaal verbaasd, alles werkt perfect! zelfs het draadloze internet...

Saamelainen

  • Gast
Voor de mensen met een Acer Laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/08, 00:27:15 »
Het zou best fijn zijn als je die positieve verhalen in het topic over Ubuntu-vriendelijke leveranciers zou zetten. Dan krijgen we een leuke verzameling voor mensen die op zoek zijn naar goede hardware. :)

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1326/1