Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Abiword  (gelezen 2493 keer)

Offline marco1800

  • Lid
Abiword
« Gepost op: 2007/08/21, 08:32:31 »
Ik heb een abiword bijlage gemaild naar een windows gebruiker en die kan  de bijlage niet openen met MS-Word? Is abiword dan niet compatibel met Windows?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

StevenD

  • Gast
Abiword
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/21, 09:02:19 »
jawel, maar dan moet die persoon abiword op zijn/haar pc hebben. Je kan het best opslaan (in Abiword) als .doc of .rtf, en het zo doorsturen. Normaal gezien zouuw ontvanger het dan kunnen openen in MS Word.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Abiword
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/21, 10:08:47 »
Nog beter: laat de ontvanger vast wennen aan open-bron software, en adviseer hem om Abiword voor Windows te installeren! Gratis, vrij...
http://downloads.sourceforge.net/abiword/abiword-setup-2.4.1.exe?modtime=1129247197&big_mirror=1

Abiword is geweldig, mijn favoriete tekstverwerker!  :-)

Groet, Pjotr.

Offline Math.

  • Lid
Abiword
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/21, 10:17:09 »
Is Abiword nu een soort van Wordpad voor Ubuntu? Of is het meer te vergelijken met (Open)Office?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Abiword
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/21, 10:18:33 »
Abiword is lichtgewicht. Het is een kloon van Microsoft Word 97. Open Office is een kloon van Microsoft Office 2003, en daarmee een zwaargewicht.

StevenD

  • Gast
Abiword
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/21, 10:51:17 »
Citaat
Nog beter: laat de ontvanger vast wennen aan open-bron software, en adviseer hem om Abiword voor Windows te installeren! Gratis, vrij...
Groot gelijk.

Offline marco1800

  • Lid
Abiword
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/21, 11:42:00 »
Probleem is dat de ontvanger  een ambtenaar  is die niet gemachtigd is software te installeren op zijn pc. Heb zowel .doc en .rtf gebruikt bij abiword en ook onder open office. Geen van deze 4 dokumenten kan de ontvanger openen. Iemand nog een oplossing?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Abiword
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/21, 11:50:54 »
Citaat van: marco1800
Heb zowel .doc en .rtf gebruikt bij abiword en ook onder open office. Geen van deze 4 dokumenten kan de ontvanger openen. Iemand nog een oplossing?
Hoe kan dat nou? Daar snap ik niks van. Mogelijk maak je een fout bij het opslaan?
Je moet kiezen voor: opslaan als.
In dat schermpje staat ook: Bestand opslaan als type:
Kies dan met de pijltjes ernaast, voor .rtf of .doc.

Heb je dit reeds gedaan en helpt dat niet, dan heeft de systeembeheerder van die ambtenaar misschien bijlagen bij e-mails geblokkeerd, uit veiligheidsredenen? Dat is het enige wat ik kan bedenken, want anders kan dit echt niet.

-toevoeging-
als systeembeheer van die overheidsinstantie bijlagen heeft geblokkeerd, dan kun je de tekst opnemen in het berichtdeel van je e-mail zelf. Of je kunt het document converteren naar pdf in Open Office, en kijken of dat soort bestanden wel als bijlage worden getolereerd door systeembeheer.

Offline Dave

  • Lid
Abiword
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/21, 16:06:41 »
Citaat van: marco1800
Probleem is dat de ontvanger  een ambtenaar  is die niet gemachtigd is software te installeren op zijn pc. Heb zowel .doc en .rtf gebruikt bij abiword en ook onder open office. Geen van deze 4 dokumenten kan de ontvanger openen. Iemand nog een oplossing?
hmm heeft die soms dat allernieuwste office in gebruik?
Heeft zelfs met eigen microsoft producten problemen.

en anders gewoon als txt bestandje dturen.

StevenD

  • Gast
Abiword
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/22, 08:15:27 »
Misschien nog een mogelijke oplossing: Portableapps.
http://portableapps.com/
OpenOffice.org kan je via deze website als pakket dat je niet moet installeren afhalen (enkel voor windows). Dat kan iedereen dus draaien, van een USB-stick, of vanuit mijn doc's...

xubuntufan01

  • Gast
Abiword
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/11, 18:05:11 »
Citaat van: pjotr123
Abiword is lichtgewicht. Het is een kloon van Microsoft Word 97. Open Office is een kloon van Microsoft Office 2003, en daarmee een zwaargewicht.
Sinds wanneer is Abiword een kloon van Word 97? Abiword is een tekstverwerkingsprogramma, dat voor meerdere besturingssystemen beschikbaar is waaronder Linux, Mac OS X, QNX en Windows.
http://www.abisource.com
Wie heeft er ervaring met Abiword versie 2.6.3?
Wat beviel je eraan en wat niet?
Wat dient (absoluut) verbeterd te worden?
Ik heb deze proberen te installeren binnen Xubuntu 7.10, maar het lukte me niet.

Offline Dave

  • Lid
Abiword
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/11, 18:13:52 »
2.4.6 heb ik uit de beschikbare bron.

Ik gebruik juist abiword regelmatig omdat anderen het met word kunnen openen.
En natuurlijk omdat het veel vlotter werkt dan OOo starten voor een briefje.

xubuntufan01

  • Gast
Abiword
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/11, 18:34:40 »
Citaat van: Dave
2.4.6 heb ik uit de beschikbare bron.

Ik gebruik juist abiword regelmatig omdat anderen het met word kunnen openen.
En natuurlijk omdat het veel vlotter werkt dan OOo starten voor een briefje.
Ik heb Abiword 2.4.6 ook op mijn computer staan, maar op de website van Abiword zelf, te weten
http://www.abisource.com heb ik vernomen, dat er nieuwe stabiele versie beschikbaar is, te weten
Abiword 2.6.3. Er zou zelfs een ubuntu-pakket te downloaden zijn!!!

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline Dave

  • Lid
Abiword
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/11, 20:31:35 »
als het een optie heeft die je nu nog mist of bepaalde problemen hebt kun je dat doen natuurlijk.
Feit is dat met de standaard beschikbare versie dat probleem niet speelt.
Sterker, daarvoor gebruik ik nu juist abiword regelmatig.