Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: En weer een alpha-product in een LTS  (gelezen 3399 keer)

En weer een alpha-product in een LTS
« Gepost op: 2012/04/19, 11:58:42 »
http://www.ubuntuvibes.com/2012/04/free-and-open-source-rts-game-0-ad-now.html

0.ad is een mooie game, daar niet van, maar hij is toch echt nog alpha 9 (en dat merk je ook tijdens het spelen). Maar toch gaat het in de LTS...

Offline Tom

  • Lid
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/19, 12:11:18 »
Dan verwijder die bocht .. simpel toch.
Ik heb geen enkele game erop ,zal wel aan de leeftijd liggen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/19, 13:05:34 »
Het is maar een RTS spel hoor. En dat hij alpha is komt omdat er in de roadmap van 0AD zoveel staat dat je het nog wel als alpha software moet beschouwen. Echter de spullen die nu geïmplementeerd zijn in dit spel zijn al van goede kwaliteit.

Zelf speel ik dit spel vrij frequent, en ik heb geen bugs ofzo gevonden in de combinatie van Compiz + Unity + 0AD. Ook onder Gnome 2 (in Ubuntu 10.04) speelt dit spel al heel stabiel.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/19, 14:15:29 »
Dan verwijder die bocht .. simpel toch.
Ik heb geen enkele game erop ,zal wel aan de leeftijd liggen.

Verwijderen uit de pakketbronnen? dat is knap (en eng) als je dat kan, tenzij je beheerder ervan bent uiteraard ;)

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/19, 14:30:58 »
Precies erik.

@Vincent: Ja, dat is altijd een leuke. Dat zeg ik ook over Unity. Unity draait hier stabiel, maar bij anderen niet. Zo ook met 0AD. Bij jou draait het prima, maar bij mij nog niet. En bij een hoop anderen ook nog niet.

Offline Tom

  • Lid
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/19, 14:38:02 »
Dan verwijder die bocht .. simpel toch.
Ik heb geen enkele game erop ,zal wel aan de leeftijd liggen.

Verwijderen uit de pakketbronnen? dat is knap (en eng) als je dat kan, tenzij je beheerder ervan bent uiteraard ;)
Nee ik dacht Vistaus had hem geinstall, :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/19, 16:26:51 »
Ja zo begreep ik het ook  8-)

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/19, 23:19:51 »
Nee, laatste keer was op 11.10 toen had ik hem handmatig geïnstalleerd. Met 0.AD alpha 8 was dat.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/19, 23:41:23 »
Als de Alpha stabiel is en het in het software centrum komt zodat meer mensen het makkelijker een keer kunnen proberen, wat is dan het probleem?
Als het niet fatsoenlijk zou werken dan zouden ze het er niet in zetten.
Denk dat het juist goed is zodat nieuwe gebruikers kunnen zien dat er meer is dan oude Quake shooters en dergelijke.

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/20, 04:19:47 »
Nee ik dacht Vistaus had hem geinstall, :D

Nee, laatste keer was op 11.10 toen had ik hem handmatig geïnstalleerd. Met 0.AD alpha 8 was dat.

Wel knap dan dat je het tijdens het spelen merkt dat de alpha 9 niet stabiel is... Ben benieuwd hoe je dat doet zonder installatie?

Openingspost van deze draad:
0.ad is een mooie game, daar niet van, maar hij is toch echt nog alpha 9 (en dat merk je ook tijdens het spelen).
« Laatst bewerkt op: 2012/04/20, 04:21:22 door Thomas de Graaff »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/20, 08:10:23 »
Het is maar een spelletje hoor, geen essentiële systeembestanden.
Lekker belangrijk dat het nog alpha is, zolang je het kan spelen zonder dat het je installatie sloopt is het geen probleem.
Zodra er wel een definitieve versie uit komt kan die gewoon bijgewerkt worden zodat die standaard in de softwarebronnen komt.
Het alternatief is dat hij gewoon helemaal niet in 12.04 komt, en dat zou zonde zijn.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/20, 10:12:25 »
Citaat
En weer een alpha-product in een LTS
En wat zijn dan al die andere alpha-producten?

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/20, 11:07:46 »
@Thomas: 8 moet 9 zijn. Foutje van mijn kant.
@Johan: Ja, maar alpha kan dus wel degelijk dingen slopen.

@markba: E17 (omdat het Ubuntu-team nog steeds een oude versie levert, wat raar is want ze hebben wel een iets nieuwere versie in 12.04 gestopt, maar nog steeds niet de RC die al een paar maanden uit is), Boinc, indicator-network, LibreCad (technisch gezien een bèta, maar ook dat is test), experimental plugins voor Evolution en Darktable, Phonon Experimental ABI en kdelibs5-experimental zijn de pakketen die ik zo even uit mijn hoofd kan opnoemen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/20, 11:20:02 »
@markba: E17 (omdat het Ubuntu-team nog steeds een oude versie levert, wat raar is want ze hebben wel een iets nieuwere versie in 12.04 gestopt, maar nog steeds niet de RC die al een paar maanden uit is), Boinc, indicator-network, LibreCad (technisch gezien een bèta, maar ook dat is test), experimental plugins voor Evolution en Darktable, Phonon Experimental ABI en kdelibs5-experimental zijn de pakketen die ik zo even uit mijn hoofd kan opnoemen.
Zo te zien zijn het allemaal zeeeeerrrrr kritische pakketten, die alle gebruikers raken.  :)

Maar zonder gekheid, het is de aard van het beestje. Als Ubuntu te lang bezig is een nieuwe versie van zeg LibreOffice of Firefox binnen te hengelen, dan ontstaan op dit forum de nodige polemieken, over dat Ubuntu zijn verantwoordelijkheid moet nemen en zo. En als ze het te snel doen, zoals hier, dan is het ook weer niet goed. Tip: als je alleen door-en-door geteste apps wilt en niet het laatste, state-of-the-art, is misschien Debian Stable iets voor je?  :)

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/20, 11:45:51 »
Noujazeg. Wat een rare reactie. Jij vroeg wat er nog meer voor alpha-producten in de repo's zitten. Die vraag beantwoordde ik. Ik heb nergens kunnen teruglezen dat je specifiek wilde weten welke zeer kritische pakketten in de repo's alpha zijn.

Overigens wil ik niet alles stabiel draaien. Dat heb ik niet gezegd. Het ging mij erom dat er een alpha-product die mogelijk door veel mensen gespeeld gaat worden in een LTS (!!!!) belandt. Dit was meer voor een tussenversie geweest om erin te proppen. Met andere alpha/beta-software doen ze dat ook pas in een tussenversie, behalve dan bovengenoemde uitzonderingen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/20, 11:52:12 »
Het is in veel gevallen veel makkelijker om in eerste instantie een ontwikkelversie op te nemen in de repo's, om die dan later te updaten naar de stabiele versie. Een stuk software helemaal niet opnemen betekent dat die later moeilijker toegevoegd kan worden en dat je waarschijnlijk dus helemaal zonder komt te zitten.

Dus nu kan je niet alleen kritiek hebben over het bestaan van minder stabiele pakketten in de pakketbronnen, je kan ook nog zeuren als het hele pakket niet in de bronnen zit ;)

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/20, 13:11:40 »
Ja, maar sinds wanneer update Ubuntu iets naar een geheel nieuwe versie in een LTS (op FF, Thunderbird en Chromium na)?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/20, 15:03:15 »
Er zit een verschil in Vistaus.
Die andere software moet stabiel zijn omdat het software is die men dagelijks gebruikt en in een aantal gevallen nodig zijn voor particulieren en bedrijven. Je wilt dan stabiele software hebben.
In het geval van 0AD is het anders, dat is voor je vrije tijd en niet bedoelt al werkomgeving.
Mocht die crashen dan is dat geen ramp omdat het om een spel gaat.

Maar wat merk jij aan 0AD dat het nog een alpha spel is buiten ontbrekende functies en animatie's?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/20, 16:14:02 »
Noujazeg. Wat een rare reactie. Jij vroeg wat er nog meer voor alpha-producten in de repo's zitten. Die vraag beantwoordde ik. Ik heb nergens kunnen teruglezen dat je specifiek wilde weten welke zeer kritische pakketten in de repo's alpha zijn.
Klopt. Maar ik vroeg dit omdat jij dat zo stellig bracht dat er nog veel meer aan de hand zou zijn, iets op het niveau wat handig is dat ik er ook iets mee kan (meer voor de gebruikers die ik ondersteun). Gelukkig blijkt dat niet het geval te zijn kan ik met gerust hart concluderen.  :)

En bovendien, als je de titel had gekozen: "En weer een alpha-versie van een spel in een LTS" dat was ik nog niets eens begonnen met lezen. Je had ook kunnen zeggen "Eindelijk is 0-AD beschikbaar in de repo's!". Zelfde bericht, andere lading.


Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/20, 16:41:30 »
Beschikbaar in het softwarecentrum.
Ik zie het probleem niet helemaal, in de LTS-zelf zit uitsluitend stabiele software. Dat er dan software in het softwarecentrum zit dat nog in alpha-fase verkeerd lijkt mij geen groot probleem. Er zit wel meer software in het softwarecentrum die (nog) niet helemaal stabiel zijn.

Als er apps in de Apple App-store zitten die in alpha-fase verkeren, dan zeggen we toch ook niet dat dat eigenlijk niet hoort op het 'stabiele iOS5?
Als hij standaard geïnstalleerd werd vond ik het een ander verhaal, maar dat is nu niet het geval.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: En weer een alpha-product in een LTS
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/20, 16:45:27 »
@markba: Ja, maar ik moet wel professioneel blijven met titels hè ;)

@Sjoerd: "Als er apps in de Apple App-store zitten die in alpha-fase verkeren, dan zeggen we toch ook niet dat dat eigenlijk niet hoort op het 'stabiele iOS5?"

Jij misschien niet, maar ik dus wel. Maar dat zal ook komen omdat dat webOS anders is. Er zit maar 1 testversie van een app in de App Catalog, de testversies gaan in Preware. Dus voor mij gaat jou stelling niet op.