Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluids-bestandsformaten en compressie?  (gelezen 1791 keer)

Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Gepost op: 2016/05/22, 14:34:15 »
Net was ik even met geluidexports aan het experimenteren (vanuit LMMS).
Zo exporteerde ik zowel wav als ogg, allebei in 48khz, 160Kb/s, 32bits. De wave werd 45Mb en de ogg maar 6Mb.
Allebei heb ik ze in audacity geladen om visueel te kijken voor 'verloren geluid' maar kon dat niet echt vinden.

Is het echt dat ogg hetzelfde geluid in een kleiner bestand kan weg zetten, zonder verlies aan geluidskwaliteit?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/22, 17:20:46 »
Als je comprimeert, dan verlies je altijd info/geluidskwaliteit.
Dit moet je wel beluisteren tav je originele geluid(cd bijv), en ook op een zeer goede geluidsinstallatie beluisteren.
Denk dat je beter op het internet kunt zoeken wat het beste is, en wat jij wilt, bijv waar wil jij het beluisteren.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/22, 17:35:00 »
.wav is een Microsoft formaat zonder enige compressie.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/22, 18:49:50 »
Als je comprimeert, dan verlies je altijd info/geluidskwaliteit.
Ja. Ik ben er inmiddels achter dat ogg ook comprimeert, en dat niet lossless.
En dat is niet de bedoeling in mijn geval.

.wav is een Microsoft formaat zonder enige compressie.
Daarom gebruik ik ook wave en flac. En daar houdt ik het dan toch maar bij.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/24, 19:43:55 »
Je hebt ogg en ook ogg-vorbis. Ogg-vorbis is ook niet lossless maar maakt wel veel kleinere bestanden aan.

"Hierbij gaat dus net als bij MP3 weliswaar een deel van de geluidsinformatie verloren, maar door gebruik te maken van de fysiologische en psychologische kenmerken van ons gehoor is dat nauwelijks hoorbaar." wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ogg_Vorbis

In ieder geval is flac en ogg vrij van patenten en open source!

Mijn voorkeur gaat ook uit naar flac (kan tot 8 kanalen aan) maar helaas heb ik nog erg veel mp3 materiaal  :|

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/25, 09:42:55 »
Is het echt dat ogg hetzelfde geluid in een kleiner bestand kan weg zetten, zonder verlies aan geluidskwaliteit?
Alles hangt af van de compressieinstellingen, van de kwaliteit van de weergaveinstallatie en ten slotte van de (al dan niet geöefende) oren van de gebruiker. Naarmate er minder compressie is, worden de compressieartefacten kleiner en steeds minder hoorbaar. Op een bepaald moment zal zelfs de spreekwoordelijke geoefende luisteraar met zijn topinstallatie (praktisch) geen verschil meer kunnen opmerken. Een goede mp3 encodering (met lame) van 192 kbps variabele bitrate is omzeggens "transparant" voor CD kwaliteit (44100 Hz, 16 bit). Ogg vorbis is zoals aangegeven minstens even goed als mp3 naar compressie toe, maar heeft het voordeel een vrije codec te zijn, die zeer ruim ondersteund wordt (ook op alle Android telefoons bijvoorbeeld). Al jaren werk ik standaard met ogg.

Voor *geluidsproductie* moet je je niet gecomprimeerde signalen bewaren. Dat doe je inderdaad best in het vrije formaat FLAC, dat 30 - 50% plaatswinst oplevert in vergelijking met een niet gecomprimeerde wav bestand.

Citaat van: jan1100
Als je comprimeert, dan verlies je altijd info/geluidskwaliteit.
Dit is geen correcte uitspraak. Er bestaat namelijk verlieslatende compressie (ogg, mp3, ...) maar ook niet verlieslatende compressie (flac, alac). Bij deze laatste vorm van compressie kan het oorspronkelijke signaal exact gereconstrueerd worden. Bij verlieslatende compressie wordt vóór de compressie ook nog eens (praktisch niet hoorbare) geluidsinformatie weggegooid alvorens de resterende informatie te comprimeren.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/25, 09:47:45 door vanadium »

Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/25, 11:41:13 »
Een goede mp3 encodering (met lame) van 192 kbps variabele bitrate is omzeggens "transparant" voor CD kwaliteit (44100 Hz, 16 bit). Ogg vorbis is zoals aangegeven minstens even goed als mp3 naar compressie toe, maar heeft het voordeel een vrije codec te zijn, die zeer ruim ondersteund wordt (ook op alle Android telefoons bijvoorbeeld). Al jaren werk ik standaard met ogg.

Duidelijk vanadium. Je kunt zelfs mp3 'groot' wegschrijven waardoor de kwaliteit behoorlijk behouden blijft.
Ik ben ook zeker voornemens vaker ogg te gaan gebruiken. Maar omdat 'de rest' het wel gebruikt zal ik mp3 zeker niet gaan verlochenen. Mp3 blijft toch ook wel een mooie uitvinding.

Deze vraag echter kwam vooral ook tot stand vanuit home-studio-recording. Daar wil je geen verlies hebben, maar tegenstrijdig ook geen meer dan noodzakelijk grote bestanden.
Veel doe/deed ik in ongecomprimeerde wave, waar ik flac steeds vaker toe pas omdat deze lossless toch kleiner werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/25, 23:07:04 »
Toch wordt de noodzaak om te comprimeren steeds minder,met de steeds groter wordende geheugens die beschikbaar worden.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/26, 13:31:58 »
De noodzaak mag dan minder dringend worden, het gemak en voordeel ervan blijft bestaan.  ;)

Ook vind ik zo'n standpunt mank gaan. Als je hdd 2x zo groot is dan voorheen, waarom zou je dan je bestanden 2x zo groot laten zijn met als resultaat een in verhouding gelijk gebruik van opslagruimte en geen winst daarin, en niet het voordeel van 'meer opslagruimte voor meer bestanden' benutten?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geluids-bestandsformaten en compressie?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/26, 23:18:25 »
Wel als je muziekbestanden gewoon het origineel blijven.Andere bestanden is dat geen punt..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.