Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.  (gelezen 864 keer)

Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Gepost op: 2014/12/10, 21:09:35 »
Ik ben de altijd fijne site van Pjotr aan het doorspitten en het enigste wat ik daar tegenkom. En natuurlijk heb ik dat weer, het werkt niet zoals het er geschreven staat haha.

mint@mint ~ $  sudo mount /dev/sda1 /mnt
mint@mint ~ $ sudo mount /dev/sdb2 /mnt/boot/efi
mount: mount point /mnt/boot/efi does not exist
mint@mint ~ $

Dit is wat mijn Terminal aangeeft


Ik heb 2 ssd's 1 dus voor Linux, en de 2e voor windows 8. Ik wil heel graag deze gescheiden zien te houden aangezien mijn ssd's nou niet de meest grootste ssd's zijn. Linux ssd is nml 120 gb en windows 8 ssd is 240 gb ivm dat Sims 4 behoorlijk wat ruimte durft op te slurpen en dat is juist waar ik windows  nog voor gebruik.

En de EFI Boot staat op windows 8 ssd. Is het ook nodig dan deze partitie aan te maken op de Linux ssd?

Ik ga ondertussen genieten van een warme douche en dan hopen dat ik dadelijk vele tips heb voor mijn ding. Want Alleen Linux wilt opstarten en niet het grub menu. Als ik sudo upgrade-grub doe dan vind hij ook niet de windows 8 boot

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/10, 22:18:39 »
Nu nog spannender, ik start het boot menu op om te kiezen voor om windows te starten, en wat doet ie, hij start heel vrolijk linux op. Wat is dat toch allemaal dat raar gedoe sinds dat stomme uefi?

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/10, 22:53:14 »
Kan het zijn dat mijn Asus H97-Plus moederbord niet compatible is met wat ik wil? Volgens Tweakers blijkt dit moederbord alleen Uefi te hebben en geen Bios????

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/10, 22:57:40 »
Uefi is de nieuwe bios, en ja het werkt anders, het is een uitgebreide bios, en het is de nieuwe standaard.

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/11, 09:14:52 »
Het is 1 grote troep dat uefi zeg haha. Van mij hadden ze dat bios er mogen in houden. Dat werkte een heeel stuk beter dan dit. Maar goed, ik ga me daar niet meer druk om maken voordat er dadelijk een 2e moederbord en processor de kliko ingaan en daarna weer geld kan gaan uitgeven aan nieuwe spulletjes.

Ik ga gewoon dan maar Windows 8 draaien in een virtual box als dat wel wil werken. want anders mogen ze van mij de bedenker van uefi echt een schop onder de kont geven het afgrond in

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/11, 23:20:03 »
Ik hoopte met virtual box aan de slag te kunnen gaan. Maar dat krijg ik ook al niet aan de gang. En tot ik ergens las dat mijn nieuwe moederbord niet geschikt is voor wat ik allemaal wil doen. Dus ik ga maar door sparen voor een 2e pc met daar alleen windows erop. Dan blijft deze pc tenminste wel veilig van windows troep.

Of heeft iemand de tijd om mij hier bij te helpen bij mij thuis als die persoon denkt wel 2 besturingsystemen naast elkaar te kunnen laten draaien?


Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/16, 23:53:36 »
Nu heb ik Windows 7 geinstalleerd ipv Windows 8.1... Nu ziet Grub wel Windows 7. Maar wat ik ook probeer oa door sudo update-grub, de pc blijft windows 7 opstarten. Ik heb ook al aangegeven in de uefi dat ie de ssd waar linux opstaat die als eerste moet opstarten, Maar dat vertikt ie dus. Secure boot ook al uitgeschakeld.

Graag verneem ik goede tips om dit probleem te verhelpen.

MVG

Dennis Louwers

En mijn excuses voor mij gemopper in de voorgaande berichten, maar ik zat me toen echt van binnen op te vreten doordat het niet lukt zoals ik het graag zou willen :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/17, 07:43:33 »
Wellicht kun je nogmaals checken welke opties je in het UEFI BIOS hebt, bij de Boot Priority. Is dat wellicht iets vergelijkbaars met dit topic. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/17, 09:22:08 »
Ik zal vanavond of in mijn 2 weken vakantie hiermee aan de slag gaan. Ik hoop hier in uit te komen. Door het te doen leert men zegt men haha. Maar win 8.1 maakt het wel een stuk gecompliceerder naar mijn idee.

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/18, 23:21:43 »
Hmmm, had ik alles voor elkaar. Doet win 7 vreemd, dan start ie op, of hij start op met zwart scherm hoor je wel de Windows tune. Of hij start in geheel niet op. Ik heb alle tips geprobeerd dat men mij hier gegeven heeft. Ik zit nu echt op het punt dat ik het echt niet meer weet. Linux werkt en grub werken nu perfect. Start eerst nu grub op en ik kan de keuze Windows 7 doen en daarna is het afwachten hoe Windows opstart.

Iemand zin in een kop koffie/flesje bier met een koekje/gebakje? ;-)

Re: Hoe ga ik te werk met Grub en Uefi.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/19, 08:31:22 »
Vannacht wederom alles leeg getrokken, en 1 ssd los getrokken op het moederbord. En de hoop dat dat het zou zijn en alles op 1 ssd te installeren dat het wel goed zou gaan. Maar helaas pindakaas, het wilt mij gewoon niet lukken. Ik krijg op mijn pc geen windows en linux samen werken. Ik had het zelfs zo ver gekregen dat mijn pc in zijn geheel wel aanging maar niet verder wilde op starten.