Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden redden  (gelezen 806 keer)

Bestanden redden
« Gepost op: 2014/03/04, 22:27:52 »
Hallo Ubuntu's!

Heel lang hier niet meer geweest... Maar nu heb ik weer wat hulp nodig.

Een Ubuntu 12.04 installatie op een Acer Aspire T160 is hevig in de war. De updates werden voor deze installatie niet netjes bijgehouden, dus toen ik na (misschien wel) een jaar gevraagd werd een nieuwe printer te installeren, wilde ik eerst de 600+ Mb aan updates installeren.
Tijdens of na de updates starte Ubuntu niet meer goed op. Ubuntu start op met een donker paarse achtergrond en de witte letters: Ubuntu 12.04 en de 4 witte stippen die een oranje loopje tonen. Maar in het lettertype van de Terminal! Daarna start Nautilus? niet op, maar verschijnt een login prompt op een zwart scherm. Inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord lukt dan wel, en ik kan ook door de bestanden navigeren.

Met mijn steenkolen linux het één-en-ander geprobeerd, en ik ben bang dat ik het alleen maar erger heb gemaakt.
Ik heb ook geprobeerd om met Ubuntu 12.04 op CD een nieuwe installatie te doen op een vrije nieuwe partitie. Het installatie programma geeft ook aan: Ubuntu 12.04 installeren naast Ubuntu 12.04.4 LTS. (Dus de updates waren wel voltooid???) Helaas wil het partitioneren voor de extra installatie, niet lukken....

Nu zou ik graag de bestanden redden en een schone installatie doen. Maar als ik van een Ubuntu 12.04 CD of DVD opstart en de Home map wil kopiëren (of zippen) krijg ik de melding dat ik geen leesrechten heb op alle bestanden. (of op de locatie).

Wat is de handigste manier om dit aan te pakken?


"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: Bestanden redden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/04, 22:40:09 »
Opgestart van CD kan ik sommige bestanden kopieren naar een USB-DISK, maar de meeste niet omdat ik geen leesrechten heb...

Kan ik nu niet alle rechten herstellen?
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: Bestanden redden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/05, 09:18:26 »
Heb je al geprobeerd om tijdens het opstarten shift ingedrukt te houden? Je krijgt dan een keuze lijst waarin je uit de verschillende versies van de kernel kunt kiezen. Kies dan voor de op een na oudste kernel, wellicht dat je dan gewoon op kunt starten. Mocht dat lukken dan kun je je bestanden gewoon benaderen.

Re: Bestanden redden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/05, 09:37:46 »
Dank je, DirkJan!

Da's iig al één goede tip!
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden redden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/05, 09:52:38 »
Om vanaf de live CD bestanden onafhankelijk van de rechten te kunnen kopiëren: werken als beheerder. Met het commando "sudo -H nautilus" kan je bestandsbeheer opstarten als beheerder. Met die nautilus sessie heb je dan ook toegang tot alles.

Maak er alvast ook een goede gewoonte van zeer regelmatig reservekopieën te maken van je bestanden.

Re: Bestanden redden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/05, 11:32:23 »
Vanadium dank!

Dit is de tip/handeling die ik zocht.

(ik weet niet of ik mijn schoonpa nog nieuwe gewoontes kan bij brengen...  ;)
Ik kan iig proberen een automatische backup op te zetten.
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: Bestanden redden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/05, 22:18:36 »
Gelukt!
Alles kunnen kopiëren en Ubuntu opnieuw geïnstalleerd.
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?