Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: apt sources toevoegen  (gelezen 1338 keer)

apt sources toevoegen
« Gepost op: 2008/07/04, 17:11:58 »
heej allemaal, misschien domme vraag (het zal wel heel makkelijk zijn)

ik heb net ubuntu 8.04 in textmode geinstalleert, en nu wil ik een paar sources toevoegen aan de sources.list, hoe doe ik dat in de textmode?
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

apt sources toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/04, 17:18:05 »
sudo vi /etc/apt/sources.list

Dan opent een tekstverwerker op de commandlijn.
En dan kun je achteraan bijzetten wat je wil.
Opslaan met CTL+O (denk ik) en sluiten met CTL+X (idem)
Er bestaat ook een rechtstreeks commando dat het achteraan bijplakt, maar dat kan ik zo niet uit mijn hoofd verzinnen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
apt sources toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/04, 17:29:29 »
Je kunt beter vim gebruiken i.p.v. vi, daar werken de pijltjestoetsen nogal ranzig. Afsluiten doe je met [Esc]wq.
Nog beter is nano te gebruiken.

apt sources toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/04, 17:30:29 »
dank je, alleen nu is er een probleem:
ik kan onder geen mogelijkheid typen in die tekstverwerker, als ik typ komt er gewoon niks te staan.
moet er nog iets gebeuren voordat ik kan typen?
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

apt sources toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/04, 18:17:08 »
ok het is gelukt met nano, bedankt voor de snelle hulp:)
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

apt sources toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/04, 18:22:09 »
Citaat van: Prosper
Er bestaat ook een rechtstreeks commando dat het achteraan bijplakt, maar dat kan ik zo niet uit mijn hoofd verzinnen.
sudo sh -c 'echo "lijn die er moet bijkomen" >> /etc/apt/sources.list'

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
apt sources toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/04, 18:49:30 »
Dit kan ook nog:
echo "regel die je wil toevoegen" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden om het te doen :)

Dwarrel

  • Gast
apt sources toevoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/04, 19:13:47 »
Sorry niet goed gelezen. Stomme post van mij.

Offline Nick1890

  • Lid
apt sources toevoegen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/04, 19:28:40 »
Zou men de newbees niet beter aanraden om gEdit te gebruiken voor dergelijke zaken?
T.o.v. vi en vim (zelfs t.o.v. nano) is dat grafisch progje hen toch reeds iets méér bekend.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Dwarrel

  • Gast
apt sources toevoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/04, 19:33:04 »
Citaat van: Nick1890
Zou men de newbees niet beter aanraden om gEdit te gebruiken voor dergelijke zaken?
T.o.v. vi en vim (zelfs t.o.v. nano) is dat grafisch progje hen toch reeds iets méér bekend.
Dit is precies wat ik eerst ook had geschreven. Maar toen las ik de eerste post nog eens goed en tiemenhakvoort heeft in text mode geinstalleerd, dus volgens mij geen grafische omgeving, waarschijnlijk dus ook geen gedit.

En ik denk dat voor een nieuw persoon het nog makkelijker is om "Adminestrator > Software Sources > third party software > Add" te doen.

apt sources toevoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/04, 20:43:59 »
Volledig gelijk.  Als er een grafische desktop zou geweest zijn, dan had ik jouw hierboven staande reeks aangeraden.  Nu moest het met een teksteditor en vermits gedit een grafische tekstverwerker is, beperkte de keuze zich tussen vi (of vim) en nano of de mogelijkheden op één lijntje, met 'piping' (doorgeven van de output van één commando naar de input van het volgende).
Overigens kon je in je "bewerkte" post ook gewoon schrijven "oeps, vergissing".  Je hoeft jezelf heus niet stom te noemen. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

apt sources toevoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/04, 20:45:50 »
wel handig dat ik nu ook de regel weet waarmee ik regelrecht een source kan toevoegen, ik heb dat namelijk regelmatig nodig:)
bedankt allemaal
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Dwarrel

  • Gast
apt sources toevoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/04, 20:52:10 »
Citaat van: Prosper
Volledig gelijk.  Als er een grafische desktop zou geweest zijn, dan had ik jouw hierboven staande reeks aangeraden.  Nu moest het met een teksteditor en vermits gedit een grafische tekstverwerker is, beperkte de keuze zich tussen vi (of vim) en nano of de mogelijkheden op één lijntje, met 'piping' (doorgeven van de output van één commando naar de input van het volgende).
Overigens kon je in je "bewerkte" post ook gewoon schrijven "oeps, vergissing".  Je hoeft jezelf heus niet stom te noemen. :)
Nou persoonlijk vond ik het redelijk stom dat ik niet volledig de post had gelezen. Vind het lui van me zelf en jah, dan vind ik best dat ik mezelf even dom mag noemen.
Ik weet toch wie het zegt dus voel me niet echt heel erg beledigd er door. ;)