Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zram, voor als je weinig geheugen hebt  (gelezen 11043 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #25 Gepost op: 2012/12/15, 08:42:31 »
Hier heb ik ook 10 ingesteld, dat leek me wel een mooie middenweg. De swap staat hier overigens op een harde schijf, niet op de ssd.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #26 Gepost op: 2012/12/15, 10:48:51 »
Bij mij staat de swap wél op de ssd, voornamelijk omdat het systeem echt niet vooruit te branden was als hij eenmaal begon met swappen op een hdd. Maar nu ik ZRAM erbij heb, is het al heel lang geleden dat hij nog effectief naar de ssd geswapt heeft. /tmp en /var/tmp en /var/log staan bij mij niet op de ssd, maar in een RAM-disk. Voor een desktopsysteem heb je gewoonlijk geen logs van dagen terug nodig, vandaar. Er zit geen hdd meer in mijn desktop. De opslagruimteverslindende delen van mijn home-directory (Afbeeldingen, Documenten, Muziek, Video's en Downloads) zijn allemaal softlinks naar gelijknamige directory's op mijn NAS. Dit werkt zo voor mij prima. 8 GB RAM zou nog beter zijn, maar ik heb alle vier de geheugensleuven van mijn desktop al volgepropt met 1 GB-latjes en om naar 8 GB totaal te gaan zou ik ze allemaal moeten vervangen door 2 GB-latjes. Mijn aversie tegen verspilling verhindert me dat. ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #27 Gepost op: 2012/12/15, 11:09:12 »
/tmp en /var/tmp en /var/log staan bij mij niet op de ssd, maar in een RAM-disk.
Voor /tmp is dat een goede keuze, maar niet voor /var/tmp:
http://www.pathname.com/fhs/2.2/fhs-5.15.html

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #28 Gepost op: 2012/12/15, 11:53:45 »
Hmmm.... Ik kan alleen maar zeggen dat bij mij /var/tmp dagelijks gewist wordt sinds ik de ssd heb en dat is nu toch al bijna twee jaar. Tot dusver heeft dat niet geleid tot problemen, mijn systeem draait superstabiel.
Dit is de inhoud van mijn fstab:
proc                /proc    proc nodev,noexec,nosuid    0 0
UUID=ba41447f-ec40-4746-bc28-cf7cc199069e /    ext4 discard,noatime,data=ordered,errors=remount-ro  0 1
UUID=a9390c98-f0ed-4bdf-9b30-029e5a18dfa5 none    swap sw      0 0
none      /var/log   tmpfs defaults,nosuid,nodev,noexec   0 0
none      /tmp    tmpfs defaults,nosuid,nodev    0 0
none      /var/tmp   tmpfs defaults,nosuid,nodev,noexec   0 0
nas:/data/pub /media/NAS nfs4 rw,hard,intr,async,actimeo=0,nodev,nosuid 0 0

En dan deze instructies om de home-directory's aan mijn NAS te koppelen:
ln -s /media/NAS/Doc Documenten
ln -s /media/NAS/pub/Downloads Downloads
ln -s /media/NAS/Media/Fotos Afbeeldingen
ln -s /media/NAS/Media/Muziek Muziek
ln -s /media/NAS/Media/Videos Video\'s
ln -s /media/NAS Openbaar
ln -s /media/NAS/cfg/bin bin

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #29 Gepost op: 2012/12/15, 13:33:08 »
Hmmm.... Ik kan alleen maar zeggen dat bij mij /var/tmp dagelijks gewist wordt sinds ik de ssd heb en dat is nu toch al bijna twee jaar. Tot dusver heeft dat niet geleid tot problemen, mijn systeem draait superstabiel.
Toch zou ik dit voor /var/tmp ongedaan maken, als ik jou was.... Volgens mij wordt er maar tamelijk zelden iets weggeschreven in /var/tmp, dus het nut van plaatsen in de RAM-schijf, is voor dit mapje sowieso gering.  En het zal je maar eens gebeuren dat er een belangrijk proces in de war wordt gestuurd, doordat /var/tmp leeg is....

Maar ik heb de discussie op een zijspoor geleid, want dit draadje gaat over zram.  :P

Terzake: ik ben begonnen met het uitproberen van zram op enkele machines. Ik ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen, want dit lijkt me beslist een interessante kandidaat voor opname in mijn handleidingen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #30 Gepost op: 2012/12/15, 16:52:19 »
zram laat toe op systemen met weinig geheugen het swappen naar de harde schijf uit te stellen. Er wordt evenwel eerder geswapt: omdat er RAM wordt gebruikt voor de zram swap partitie, blijft er minder swap over voor je programma's. Dat éérste swappen gebeurt echter in die zram swap, en dat ga je, in tegenstelling tot swappen naar de schijf, amper voelen.

Ik denk dat een hogere swapiness (60) hier eerder voordeel heeft: dan wordt al vroeg één en ander naar zram swap weggeparkeerd, en blijft er voor het systeem wat meer "ademruimte" in het "normale" RAM, het werkgeheugen van de programma's.

Verwacht echter geen wonderen: praktisch maakt het wel een beetje, maar niet zoveel verschil.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #31 Gepost op: 2012/12/15, 18:07:41 »
Ik denk dat een hogere swapiness (60) hier eerder voordeel heeft
Dat betwijfel ik: als de RAM-swap vol is, zal het systeem immers alsnog de harde schijf gaan aanspreken....

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #32 Gepost op: 2012/12/15, 20:34:30 »
Swapiness 60 plus zram gaf hier anders enorme vertragingen... 10 plus zram geen problemen. Hoe verklaar je dat vanadium?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #33 Gepost op: 2012/12/15, 20:47:09 »
Ik denk dat het afhangt van de situatie. Bij matig geheugengebruik zal je bij hogere swapiness sneller zram aanspreken, waardoor meer ram vrijblijjft voor de lopende processen, en je je geheugen dus in feite efficienter gebruikt. Bij lage swapiness blijft mogelijk zram een tijd ongebruikt. Zolang het swappen in zram blijft, vertraagt het swappen het systeem niet echt  merkbaar.
Bij zwaarder geheugengebruik, waar bij hoge swapiness ook de schijf al zou aangesproken worden, heb je dan voordeel bij de lagere swappiness: bij lagere swapiness gaat alles nog sneller omdat de harde schijf nog niet wordt aangesproken.

Bij nog zwaarder geheugengebruik, waarbij zowel met hoge als lage swapiness de schijf zou aangesproken worden, denk ik dat een situatie met hogere swapiness terug gunstiger is. Bij lage swappiness zal, op het ogenblik dat in hoge nood ook de harde schijf moet aangesproken worden, het systeem plots heel lang bevriezen, Bij een hogere swapiness daarentegen zal de vertraging vroeger voelbaar zijn, maar meer geleidelijk zijn, omdat je systeem al een tijdje, en geleidelijk, naar de harde schijf aan het swappen is.

Daarnaast hangen al deze scenario's af van of er opeens veel geheugen nodig is (openen van groot grafisch bestand in gimp bijvoorbeeld) of van of er geleidelijk kleinere stukjes moeten geswapt worden (zoals in een groot programma, vb. libreoffice, waar bij het oproepen van functies gaandeweg meer code wordt ingeladen in RAM).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #34 Gepost op: 2012/12/16, 11:40:24 »
Er zijn ook minder positieve geluiden, zoals van deze Debian-ontwikkelaars:
http://lists.debian.org/debian-devel/2012/01/msg00217.html

Ik doel op de reacties van Rainer Dorsch en Thomas Goirand.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #35 Gepost op: 2012/12/16, 12:19:57 »
Ik dacht oorspronkelijk ook dat ZRAM in feite een stuk van het zwaarbenodigde RAM-geheugen nodig heeft en dus nog zwaarder swappen op de schijf tot gevolg zou hebben. Maar in de praktijk stel ik na bijna twee jaar vast, dat ZRAM in feite ervoor zorgt dat er vrijwel nooit meer naar de schijf (in mijn geval een sdd) geswapt wordt. Daar waar zonder ZRAM om de haverklap naar schijf geswapt werd, is dat met ZRAM vrijwel volledig verleden tijd. Ik ben er zeer tevreden over.
Let wel: als je dit op oudere computers doet, zou je een prestatie-impact kunnen voelen vermtis het comprimeren en decomprimeren van het ZRAM-swapgeheugen door de cpu moet gebeuren. Op mijn dual core processor merk je daar niets van. Ik zal het eens proberen met een Pentium IV single core uit 2000 of zo om te zien hoe het daar werkt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #36 Gepost op: 2012/12/16, 12:34:20 »
Kan je ook eens vermelden hoeveel RAM je hebt, en hoe je zram geconfigureerd is? Want dat is uiteraard een sterk verhaal. Ik neem aan dat dat werkt als je al ruim geheugen hebt, bv. 2 GB, en een behoorlijk grote zram partitie kan hebben. Als je winig RAM hebt, dan zal je ook mét zram al vlug tot het punt komen dat de harde schijf moet aangesproken worden.

In jou geval heb je alvast wel het voordeel dat je zo schrijfactiviteiten naar je ssd vermijdt.

Het is duidelijk dat dit hier geen eenduidig verhaal is, en dat we niet zomaar moeten aanraden zram standaard te gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #37 Gepost op: 2012/12/16, 12:39:56 »
Zojuist heb ik deze ingreep opgenomen in de "Maak Ubuntu sneller"-handleiding op mijn webstek:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-Bij-512-MB-RAM-of-minder:-schakel-zRam-in

Onder de volgende voorbehouden:
- niet op productiemachines, want de module is nog experimenteel;
- alleen bij 512 MB RAM of minder, want meestal alleen dan veel effect;
- alleen in combinatie met een tot 5 verlaagde swapneiging.

Allemaal mijn persoonlijke inschatting natuurlijk, en dus betrekkelijk. Maar dit lijkt me een redelijk voorzichtige en verantwoordelijke benadering.  :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #38 Gepost op: 2012/12/16, 12:45:31 »
Ik heb het gedaan bij mijn desktopsysteem, dat is een Intel Core2 Duo E8400 @ 3 GHz met 4 GiB RAM. Ik heb altijd problemen gehad dat Firefox dat geheugen compleet leegzoog. Ik heb ZRAM niet zelf geconfigureerd, maar het initialisatiescript gebruikt dat indertijd verspreid werd voor Debian en Ubuntu omgevingen. Het opvragen van de swapinfo ziet er zo uit:
bloom@happy:~$ cat /proc/swaps
Filename          Type               Size                Used      Priority
/dev/zram0      partition       1987300       168         100
/dev/zram1      partition       1987300       172     100
(tabellen blijken een GRUWEL in deze editor!)

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #39 Gepost op: 2012/12/16, 12:53:56 »
En ook goed nieuws langs de Ubuntu-kant:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI0NjQ

zRam is trouwens niet zo experimenteel meer want in de upcoming 3.8-kernel vervalt de tag 'experimenteel'.



O ja, dat doet me eraan denken: ik heb ook al bijna een jaar Compcache, de voorloper van zRam, aan op mijn tablet en de boel is inderdaad wat snappier erdoor.



En voor de echte testers: SwapCached kan ook nog helpen:
http://superuser.com/questions/450983/linux-zram-compcache-swapcached
« Laatst bewerkt op: 2012/12/16, 13:01:46 door Vistaus »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #40 Gepost op: 2012/12/16, 13:18:10 »
Op mijn mobiel heb ik
 $ cat /proc/swaps
Filename                                Type            Size    Used    Priority
/dev/ramzswap0                partition       262136  262116  -1

met swappiness op 25. Is dit ook zram of iets anders?

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #41 Gepost op: 2012/12/16, 13:50:53 »
Op mijn mobiel heb ik
 $ cat /proc/swaps
Filename                                Type            Size    Used    Priority
/dev/ramzswap0                partition       262136  262116  -1

met swappiness op 25. Is dit ook zram of iets anders?

Dat is ZRam ja. Zoals ik al zei: ik heb compcache op mijn tablet, de voorloper van zram, dus dat jou mobiel zram gebruikt is normaal :)

FrSu

  • Gast
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #42 Gepost op: 2015/09/12, 09:00:03 »
Hoewel dit een oud topic is heb ik Zram vandaag weer geïnstalleerd. Werkt nog steeds erg goed. Zag dat deze o.a. in Pinguy en volgens mij ook Zorin standaard geïnstalleerd is.

 Firefox wordt er bij mij nu in elk geval een stuk sneller van. De posters op dit topic ook nog steeds tevreden gebruikers?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #43 Gepost op: 2015/09/12, 09:34:05 »
Heb zram intussen onderdeel van het installatiescript van De Vrije PC gemaakt. Daarbij kijk ik niet naar het beschikbaar geheugen noch naar de gebuikte desktop (Ubuntu/Lubuntu). Baadt het niet dan schaadt het niet denk ik in dit geval. Eea is gecombineerd met een naar 10  verlaagde swapneiging (ook via het script).

if ([ $(grep -c 'vm.swappiness=10' /etc/sysctl.conf) -eq 0 ])
then
  sudo /bin/sh -c 'echo "vm.swappiness=10" >> /etc/sysctl.conf'
fi
sudo apt-get install zram-config