Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)  (gelezen 8226 keer)

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/08, 13:23:17 »
Harzg, wat super dat je al die informatie hebt, ik wil hier echt voor gaan zitten, dus probeer het morgen allemaal.

fijn weekend.

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/13, 11:49:44 »
Ben weer terug naar Windows, en printer doet het prima! hopen dat ik ooit zonder problemen kan printen en met linux kan werken!

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Suzanne

Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/13, 14:53:19 »
Ben weer terug naar Windows, en printer doet het prima! hopen dat ik ooit zonder problemen kan printen en met linux kan werken!

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Suzanne
Jammer dat het niet is gelukt Suzanne. Waarschijnlijk is de oplossing wel mogelijk, maar dan is er meer technische kennis nodig.
Hopelijk kunnen we je binnenkort toch verder helpen. Voordeel van Ubuntu en dit forum is dat er zoveel deelnemers zijn dat er bijna altijd wel iemand is die gelijkaardige probleempjes wel heeft op kunnen lossen. Heb dat zelf hier in het begin ook diverse malen ondervonden; trouwens af en toe nog wel eens.
Succes en hopelijk tot gauw
Peter
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/13, 15:36:56 »
Hai peter,

Ja, ik ben er van overtuigd dat er wel een oplossing voor komt, zo ie zo blijf ik geregeld dit forum bezoeken, vind het erg interessant allemaal, en ik leer een hoop zo!

Nogmaals bedankt!

Groetjes suzanne

Offline HarzG

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/13, 21:23:56 »
Ben weer terug naar Windows, en printer doet het prima! hopen dat ik ooit zonder problemen kan printen en met linux kan werken!
Ja, ik ben er van overtuigd dat er wel een oplossing voor komt, zo ie zo blijf ik geregeld dit forum bezoeken, vind het erg interessant allemaal, en ik leer een hoop zo!

Als ik het goed begrijp, heeft de oplossing niet gewerkt die ik in het bericht van 07 Januari 2011, 23:35:58 beschreven had.
Als anderen ook deze printer hebben, zou ik nog willen weten tot welke stap het goed leek te gaan of vanaf welke stap het niet meer lukte. Hier kunnen wij iets van leren.
(... anders beweer ik de volgende keer ten onrechte weer dat deze Canon printer met Linux werkt terwijl dat niet zo is ...)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/14, 19:30:03 »
Ik heb nog een laptop met linux, daar kan ik we even verder mee gaan rommelen, wie weet gaat het nog lukken...

Download het bestand dat ik in de link naar de driver had getoond.
Vervolgens staat hieronder de (door mij bewerkte) vertaling van de informatie van Ubuntuusers.de.

Je bestand staat in je map downloads, laat het archief-bestand uitpakken in de map downloads. Dat uitpakken kan met de rechter muisknop. Je ziet een "open with archive manager" en kiest voor extract (afhankelijk van je systeem wordt de NL-vertaling hiervan getoond).
Je hebt hierna 4 bestanden in deze map:


Bovenstaande heb ik gedaan, en het klopt dat ik idd 4 bestanden heb.

Deze pakt hij wel uit in archiefbeheer :cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb,

maar deze: cnijfilter-ip2600series_2.90-1_i386.debniet, ik krijg geen archief beheer te zien om m uit te pakken, maar: ¨GDebi pakketinstallatie¨ Als ik dan bij overige toepassingen kijk, zie ik geen archiefbeheer in het rijtje staan.. als ik probeer het met gdebi uit te pakken, dan krijg ik de melding:

In het vak:
IJ Printer Driver for Linux.
This IJ Printer Driver provides printing functions for Canon Inkjet printers operating under the CUPS (Common UNIX Printing System) environment.

erboven in rood:aan de volgende aanvankelijkheid kon niet voldaan worden: cnijfilter-common <2.90



Dit zijn alle dingen die er in mijn downloads staan, kijk eben naar het dikgedrukte, degene die jij zegt kan ik niet uitpakken in archiefb de andere we, maar dat is een tgz, is dat erg?

file:///home/suusje/Downloads/Schermafdruk.png
file:///home/suusje/Downloads/iP2600_debian.tgz
file:///home/suusje/Downloads/hplip-data_3.10.6-1.1_all.deb
file:///home/suusje/Downloads/hplip-3.10.9.run
file:///home/suusje/Downloads/guideip2600series-pd-2.90-1_en.tar.gz
file:///home/suusje/Downloads/cnijfilter-ip2600series_2.90-1_i386.deb (pakt hij niet uit in archiefb)
file:///home/suusje/Downloads/cnijfilter-ip2600series-2.90-1.i386.rpm  (pakt hij wel uit in archiefb)
file:///home/suusje/Downloads/cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb
file:///home/suusje/Downloads/cnijfilter-common-2.90-1.tar.gz
file:///home/suusje/Downloads/usr
file:///home/suusje/Downloads/cnijfilter-common-2.90



Als ik jou opvolg en de gegevens in de terminal verwerk, krijg ik dit:

suusje@suusje-laptop:~$ ar -x cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb
ar: cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb: No such file or directory
suusje@suusje-laptop:~$ tar -xzf control.tar.gz

Ik hoop dat je met de gegevens die ik je gegeven heb hierboven wat kunt? Ik snap er in iedergeval geen snars van....


Nog even over dualboot, ik heb een wat oudere laptop, volgens mij kan die dat niet aan, anders had mijn broer dat wel gedaan denk ik.




-verder met de rest:

Terug naar de Canon ...
1. Hebben jullie geprobeerd via http://localhost:631/ CUPS naar de printer te laten zoeken?
2. Heb je via een terminal gekeken welke printers gezien worden



ik heb dat cups op eigen houtje geprobeerd, en had geen resultaat, maar nou heb ik totaal geen verstand ervan, dus dat zal het zijn, ik ga alles van jou opvolgen, komt het:

lpstat -p -d in de terminal:

suusje@suusje-laptop:~$ lpstat -p -d
printer Canon-iP2600-series is niet in gebruik.  ingeschakeld sinds vr 14 jan 2011 18:54:44 CET
bestemming voor systeemstandaard: Canon-iP2600-series
suusje@suusje-laptop:~$

De printer staat aan en is op de computer aangesloten, dus wat betekend dat hierboven dan?

ik wacht het weer af, ik hoop dat het eea jou nu duidelijk is geworden met alles wat je hierboven hebt gezien, ben benieuwd!

Gr