Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter  (gelezen 29748 keer)

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Gepost op: 2007/12/07, 23:59:49 »
Heb Ubuntu 7.1 geinstalleerd en zou nu graag draadloos internet kunnen gebruiken. Ik vond hierbij de volgende link met een uitleg hoe je dit aanpakt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=245651.

Ik heb de driver gedownload, en geprobeerd ndiswrapper-utils te installeren via de cd, maar hier gaat het eigenlijk al fout. Ndiswrapper-utils herkent ie niet, maar wel ndiswrapper-common... Deze heb ik vervolgens maar geinstalleerd, maar als ik dan door ga met de instructies uit de link, komt ie met de logische mededeling dat ndiwsrapper-utils niet kan worden gevonden. (zie onderaan deze post)

De informatie uit de link is meer dan een jaar oud; moet ik bijvoorbeeld andere versies gebruiken? Misschien dat iemand een update kan geven van de instructies zoals ze gegeven worden in de bovenstaande link?

Will76

--------------------
Pakket ndiswrapper-utils is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
Echter, de volgende pakketten vervangen dit:
  ndiswrapper-common
--------------------
wil@wil-desktop:~/Bureaublad/ST121g Setup/Driver$ sudo ndiswrapper -i BT4501G.inf
Error: no ndiswrapper utils found!

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/09, 14:04:34 »
is de reden van het uitblijven van reacties soms dat dit meer een vraag is voor de beginners-sectie?

Offline petervs

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/09, 16:26:55 »
Je kunt gewoon ndiswrapper-utils vanaf synaptic installeren.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/09, 16:38:34 »
Je moet dan tijdelijk wel een internetverbinding hebben, met een draadje bijvoorbeeld.

Die handleiding is wel gemaakt voor een oudere versie van Ubuntu. In de nieuwste versie moet je het pakket ndiswrapper-utils-1.9 installeren.

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/10, 21:29:48 »
Heb inmiddels ndiswrapper-utils-1.9 geinstalleerd, maar vervolgens gaat 't fout bij:

wil@wil-desktop:~$ sudo ndiswrapper -l
bt4501g : invalid driver!

Het is de enige driver die ik kan vinden op de site van Speedtouch (naast de Windows versie)...
Iemand suggesties?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/10, 23:38:42 »
Wat is de output van het lsusb commando in de terminal?

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/11, 22:39:00 »
Hier de output:

wil@wil-desktop:~$ lsusb
Bus 005 Device 004: ID 06b9:0121 Alcatel Telecom SpeedTouch 121g Wireless Dongle
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 005: ID 413c:2003 Dell Computer Corp.
Bus 001 Device 004: ID 413c:3200 Dell Computer Corp.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Hij herkent 't apparaat dus wel, maar wat nu?

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/14, 18:29:26 »
zijn er andere drivers beschikbaar?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/15, 01:36:42 »
Tik eens deze zoekterm in in google: "06b9:0121"
Combineer dat evt. met de zoekterm linux, ubuntu of gutsy

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/19, 19:53:30 »
ik heb gezocht op 06b9:0121, maar dat leverde niet veel nieuws op...
heb nu ndiswrapper 1.51 gedownload (laatste versie?), maar ik weet niet of dit zal helpen en bovendien heb ik problemen om dit te installeren.

Ik weet dus nu niet meer wat te doen en zonder internet is ubuntu voor mij een stuk minder interessant...

Iemand nog tips?

Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/20, 03:22:53 »
Ik heb nog wat interesante dingen gevonden.

Wanneer je de file hebt pak hem dan uit:
unzip Windows_Instaler_ST121g_R1.0_ETSI.zip

Zoek naar de file met de naam: BT4501G.inf
Nu zij die gast decompresse hem nogmaals ?? mja het was in het spaans :P

Wat nu belangrijk is dat je de naam van die file verandert.
sudo Mv BT4501G.inf BT4501G.INFdus wat "inf" in kleine letters is moeten hoofdletters worden.

**Nu pas stop je de usb adapter in je computer. !!!

Vervolgens de driver in ndiswrapper gooien.
sudo Ndiswrapper-i BT4501G.INFkontroleer of hij werkelijk in ndiswrapper staat.
sudo Ndiswrapper-lToevoegen aan de kernel als dit nog niet gebeurt is:
sudo Modprobe ndiswrapperNu zou inmiddels de groene lampjes moeten aangaan ???

En nu kan je hem configureren naar wens. ( let op dat je sommige dingen in de volgende regel naar je eigen situatie moet aan passen.))
sudo Iwconfig wlan0 mode "Managed" iwconfig wlan0 essid "naamvanjouwcomputer" iwconfig wlan0 key "s: dikvetwachtwoordvan12karakters"Let op dat de "key"altijd 12 karakters heeft wanneer je die gaat gebruiken, anders werkt het niet.
Of dat je nu ff de key nog niet gebruikt als je je verbinding nog niet beveiligt hebt.

Tot slot de kaart configureren met:
sudo Ifconfig wlan0 [ip] netmask up [mask]Waar nu [ip] en [mask] staat typ jij wat je gebruikt op jouw netwerk.
Mask is normaal gesproken "255.255.255.0"

Johan wil jij nog even je boze oog over mijn postje laten gaan en daar waar nodig bijwerken of verbeteren ??

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/20, 20:20:26 »
Allereerst bedankt voor de hulp!

Ik kom alleen niet veel verder met je tips.
Het veranderen van de naam in .INF lukt nog wel, maar daarna volgt nog steeds dit:

wil@wil-desktop:~$ ndiswrapper -i BT4501G.INF
driver bt4501g is already installed
wil@wil-desktop:~$ ndiswrapper -l
bt4501g : invalid driver!
wil@wil-desktop:~$

Ik heb niet de indruk dat hij het originele bestand veranderd heeft...

Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/20, 21:56:15 »
Hmz hij denkt dat het de verkeerde driver is ????

NOTE:
Citaat
wil@wil-desktop:~$ ndiswrapper -i BT4501G.INF
driver bt4501g is already installed
wil@wil-desktop:~$ ndiswrapper -l
bt4501g : invalid driver!
wil@wil-desktop:~$

Ik heb niet de indruk dat hij het originele bestand veranderd heeft...
Je vergeet het magic woordje sudo te gebruiken.
dus het moet zijn: sudo ndiswrapper -i BT4501G.INF
Dit maakt een heel groot verschil
######################################

Goed rag eerst die oude eruit.
sudo ndiswrapper -e BT4501G.INFNu moet ik er wel bijzeggen dat het me niet duidelijk is of die bt4501g die je de vorige keer erin gezet hebt komt uit BT4501G.inf  of BT4501G.INF  of iets anders ??

maar als het goed is weet je dit zelf.
Wees ervan overtuigd dat er geen driver meer in die map zit.
mocht het niet lukken haal dan met de hand die bt4501g driver weg uit de ndiswrapper folder.
Mocht je niet weten waar hij staat typ je in terminal:
locate  bt4501geven wat uitleg over ndis command's voor als je die nog niet weet.

Manage ndis drivers for ndiswrapper.
-i inffile Install driver described by 'inffile'
-d devid driver Use installed 'driver' for 'devid'
-e driver Remove 'driver'
-l List installed drivers
-m Write configuration for modprobe

Nog even een punt ??
Weet je zeker dat je de goede driver hebt ??

Deze heb je nodig:
Citaat
http://www.speedtouch.com/software/ST121g/R210/installers/Windows/ST121gR21v0_Setup(ETSI).zip
copy&past hem ff in je browser

Na mijn howto in de post hierboven moet je nog 2 dingen doen.
kontroleer of de kaart inorde en gedetecteerd is
sudo dmesg | tailVoeg het toe in de kernel zodat hij automatisch start bij het booten
sudo ndiswrapper -m
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Edje

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/21, 17:14:31 »
Hallo,

ik breek even in. :) Ik ben dit ook aan het volgen, maar loop tegen een probleem aan. Ik krijg exact dezelfde foutmelding als hierboven vermeld: bt4501g : invalid driver! Ik heb de zip gedownload zoals hierboven beschreven.

Ik voer vervolgens de opdracht tot verwijderen uit, maar helaas. No such file or directory! Check ik de ndiswrapper directory, dan staat daar geen enkele file in, wel de directory bt4501g. en die is leeg. :(

Ik ben verder een complete Linux leek en ben nu eigenlijk wel door mijn mogelijkheden heen.

Ik gebruik Ubuntu 7.10 Server met Xubuntu als GUI op een oude HP e-Vectra. Ndiswrapper 1.9 is geinstalleerd / geladen(?).
Het "grappige" is, dat ik geen terminal scherm meer krijg sinds ik Xubuntu geinstalleerd heb en dus geen command line opdrachten meer kan uitvoeren. Ik ben daar ook even "lost". Ik heb geen idee hoe ik nu kan controleren of de driver al dan niet geladen is.

Hoe uninstall ik die gekke driver en hoe zorg ik er weer voor dat de juiste wel geladen / geinstalleerd wordt?
euhm, h e l p ? :/

Groeten,

Edje

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/21, 21:09:24 »
Voor een "nieuwe" start ben ik maar begonnen met het verwijderen van ndiswrapper om het vervolgens weer opnieuw te installeren.
Met de Synaptic Package Manager heb ik alles verwijderd, maar daar kreeg ik de volgende melding nadat ndiswrapper-utils-1.9 en ndiswrapper-common verwijderd waren:

"dpkg- waarschuwing: tijdens verwijderen van ndiswrapper-common, map 'etc/ndiswrapper' niet leeg dus niet verwijderd"

Als ik echter kijk naar deze directory, dan staat daar alleen de LEGE map BT4501G.
Het is echter onmogelijk deze te verwijderen omdat ik om een of andere reden niet de 'owner' ben van alles wat in ndiswrapper staat...
Het lijkt er op dat dit ook het probleem is van Edje (zie post hierboven).
Volgens mij denkt 't systeem nog steeds dat er een driver is omdat de directory blijft bestaan...
Hoe kan ik die dir verwijderen is nu de vraag??
Ik neem bijvoorbeeld aan dat er voor Ubuntu niet zo'n soort progje is als Windows dat heeft voor het terugzetten van het hele systeem naar een eerder tijdstip???

Edje

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/21, 23:33:29 »
@Will76
Ik weet niet of je nog in de terminal kunt komen (ik niet dus), maar je zou eens in de directory ndiswrapper kunnen gaan staan en daar "sudo rmdir bt4501g". Dit werkte bij mij de eerste keer dat ik deze dir wegmikte wel.

Ik heb hetzelfde gedaan als Will76, namelijk die hele ndiswrapper meuk weggemikt en kreeg ook de melding die Will76 hierboven beschrijft. Het enige verschil is dat ik de bewuste map niet weg kán gooien momenteel. :/ Ik wil alles opnieuw gaan installeren en zien of de boel dan wel goed gaat. Daar be ik echter vanavond niet aan toegekomen.

Groeten,

Edje

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/22, 11:30:27 »
Het is me eindelijk gelukt om de driver te installeren! Je tip werkte idd, Edje...

Vervolgens volg ik de "how to" van Gandyman, maar dan loop ik vast bij de configuratie. Mijn vraag is wat ik moet invullen bij "Managed" in de volgende code: "sudo Iwconfig wlan0 mode "Managed" iwconfig wlan0 essid "naamvanjouwcomputer" iwconfig wlan0 key "s: dikvetwachtwoordvan12karakters")".

Hieronder de gegevens zoals ik ze nu krijg bij het uitvoeren van sudo dmesg |tail:

wil@wil-desktop:/etc/ndiswrapper$ sudo dmesg | tail
[   67.634630] ISO 9660 Extensions: RRIP_1991A
[  508.732138] NET: Registered protocol family 10
[  508.732482] lo: Disabled Privacy Extensions
[  508.732728] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
[ 1138.144605] ndiswrapper version 1.45 loaded (smp=yes)
[ 1138.269587] usb 5-5: reset high speed USB device using ehci_hcd and address 4
[ 1138.411514] ndiswrapper: driver bt4501g (THOMSON,11/16/2005, 3.3.36.0) loaded
[ 1140.504781] wlan0: ethernet device 00:12:bf:1e:81:34 using NDIS driver: bt4501g, version: 0x30324, NDIS version: 0x501, vendor: 'SpeedTouch 121g Wireless USB Adapter', 06B9:0121.F.conf
[ 1140.504831] wlan0: encryption modes supported: WEP; TKIP with WPA, WPA2, WPA2PSK; AES/CCMP with WPA, WPA2, WPA2PSK
[ 1140.504867] usbcore: registered new interface driver ndiswrapper
wil@wil-desktop:/etc/ndiswrapper$

Edje

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/22, 15:17:20 »
Hey, da's grappig./ Je leest het forum eens door en verrek: je kunt met een terminal venster openen!! I'm back in business!  :D  Goed! Alles nu opnieuw porberen te installeren. Ik houdt jullie hier wel op de hoogte van mijn vorderingen.

Nou, maak me gek! 't Is mij ook gelukt. Alleen loop ik nu ook tegen de "Managed" vraag van Will76 aan. Ik denk echter dat het een normale commando optie is en er geen eigen invulling van verwacht wordt. Ik zoek het eens op.

@Will76: Zoals ik al dacht is het "Managed" geen losstaand commando, maar is het volledige commando 'mode "Managed"'. Kortom, je hoeft voor "Managed" niks in te vullen. Dat is namelijk de modus waarin draait. (Als ik dit zo goed verwoord als Linux leek...)

@Gandyman
Je regel over het naar wens configureren, klopt niet helemaal. De regel moet als volgt zijn:
sudo Iwconfig wlan0 mode "Managed" essid "naamvanjouwcomputer" key "s: dikvetwachtwoordvan12karakters"

Toen werkte het pas.

Al met al erg bedankt Gandyman voor je duidelijke handleiding! Erg gewaardeerd.

Ik weet nu alleen niet goed hoe ik verder moet...... Draad eruit en zien dat het werkt? Geen idee.
Draad er gewoon uit rukken werkt dus niet. Ik moet nog wel connectie maken met mijn access point. En hoe doe je dat nu weer...????

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/28, 19:40:23 »
heb edje's tips weer opgevolgd, maar stuit dan op dit:

wil@wil-desktop:/etc/ndiswrapper/bt4501g$ sudo iwconfig wlan0 mode "Managed" essid "xxxxxxxxx" key "s: xxxxxxxxxxxxxxxxx"
Error for wireless request "Set Encode" (8B2A) :
SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.
wil@wil-desktop:/etc/ndiswrapper/bt4501g$

Wat nu?

Edje

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/01, 21:20:06 »
Ik kan helaas nog steeds geen connectie maken met mijn access point... :(

wie o wie kan mij helpen??

Groeten,

Edsko

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/07, 22:40:22 »
ik heb nog steeds geen oplossing voor het probleem dat ik schetste in m'n vorige post...
graag suggesties!

Will76

  • Gast
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/28, 20:09:49 »
Nog maar 'ns een poging; ik zou graag een oplossing willen weten over onderstaand probleem (zie meer hier boven):

wil@wil-desktop:/etc/ndiswrapper/bt4501g$ sudo iwconfig wlan0 mode "Managed" essid "xxxxxxxxx" key "s: xxxxxxxxxxxxxxxxx"
Error for wireless request "Set Encode" (8B2A) :
SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.
wil@wil-desktop:/etc/ndiswrapper/bt4501g$

Offline Silvester

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/22, 21:14:26 »
Het is een deprimerend gebeuren. Bij Dapper had ik het met veel moeite voor elkaar. Bij Feisty is het me nooit gelukt en bij Gutsy ging het fluitend. Op aanraden van kenners een schone installatie gedaan voor Hardy. Weer geen wifi via de speedtouch 121g.
Installatie van de driver bt4501g ging zonder veel problemen, die is er ook.
iwconfig meldt dat hij geen wireless heeft.
Het is dat ik de spullen van macrosof nog beroerder vind, maar als het straks weer werkt blijf ik er 3 jaar vanaf.
Zodra ik weet hoe het moet zal ik mijn kennis delen.
S

Een vervolg.
Nadat ik:
sudo ndiswrapper -m
had ingetikt blijkt er een wlan0 te zijn. Vooruitgang dus

Vervlgens kwifi geinstalleerd en die laat zien dat er signaal is van de wifi, met naam en toenaam wlan0

Je zou verwachten dat je dan draadloos kunt werken, maar zo simpel is het dan kennelijk ook weer niet. Je zou volgens de netwerkmanager de boel in moeten kunnen stellen. Wel van alles geprobeerd, maar voorlopig vruchteloos.
S

Offline Petervdw

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/25, 14:48:15 »
Aan allemaal
Bestaat het probleem nu nog? Binnen een paar dagen krijg ik zo'n 121g te leen om te testen. Als het is opgelost wil ik graag de oplossing weten. Anders ga ik het proberen voor jandoedel.
Vr.groet, peter

Offline Silvester

  • Lid
Installeren wireless Speedtouch 121g USB adapter
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/26, 22:46:31 »
Ja, bij mij bestaat het probleem nog steeds. Ik heb een schone installatie gedaan van 8.04. Geen netwerk manager geinstalleerd, maar in plaats daarvan kwlan. Die ziet wel de wlan0, geeft aan dat die om een IP-adres verzoekt,maar maakt niettemin geen verbinding, ook niet als het op automatisch staat. Kortom ik ben nog zoekende.
S