Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen idee meer waar te beginnen met Dualboot Ubuntu naast Windows 10  (gelezen 791 keer)

Ik heb een Fujitsu  Esprimo E920 en ben al ik weet niet hoe lang aan het klooien. Het is zelfs zo erg dat ik overweeg dat dit de eerste Linux-vrije computer in het huis wordt. Toch nog maar even hulp vragen. Ik wil Ubuntu naast Windows 10 zetten.

De bootvolgorde moest worden aangepast. Geen probleem. Ik zet de dvd  als eerste en kan dan Ubuntu installeren.
Het rare is dat, wanneer de  dvdspeler op 1 staat, Windows helemaal niet meer wil opstarten.
Iets in mij zegt dat dit na installatie van Ubuntu wel eens problemen kan geven.
Of moet ik gewoon Ubuntu maar installeren?

Ik kan booten via de dvd maar het Ubuntu installatieprogramma ziet Windows niet en wil de hele schijf in beslag nemen. Ik vind dat niet een strak plan.
Er zal dus een partitie moeten worden aangemaakt met Gparted.  Dit gaat vermoedelijk wel lukken maar mijn vraag is: Hoe kan ik het snelste en eenvoudigste al deze problemen tackelen?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline jolo

  • Lid
Re: Geen idee meer waar te beginnen met Dualboot Ubuntu naast Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/28, 14:54:43 »
Als Windows is geïnstalleerd in UEFI modus, wat bij Windows10 wel aannemelijk is, dan zou Ubuntu ook in UEFI modus geïnstalleerd behoren te worden. Als je bij de opstart volgorde kunt kiezen tussen (Legacy) DVD en UEFI DVD, kies dan die laatst genoemde optie. Dit kan alleen als in het UEFI, Legacy op Disabled staat.

Als je twijfelt, zou je van te voren van de gehele harddisk een Redo backup kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/28, 14:56:46 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Laatst bewerkt op: 2017/12/28, 15:07:23 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Geen idee meer waar te beginnen met Dualboot Ubuntu naast Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/28, 20:20:30 »
Jolo had het over het kiezen van een UEFI-optie. Het rare was dat ik die optie niet kreeg bij het installeren vanaf dvd. Ik heb een usb-tje gemaakt en toen verscheen die optie wel en kon ik alles installeren. Ik had echt bijna de moed opgegeven. Bedankt!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?