Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 74464 keer)

Offline jolo

  • Lid
Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Gepost op: 2008/12/12, 21:15:40 »
Wat ik me zoal afvraag wanneer het Linux aandeel gaat groeien. Als ik bijvoorbeeld de OS Platform Statistics bekijk van W3Schools dan valt op dat het Linux aandeel op sommige maanden van 2008 toeneemt tot 3,9 % maar dan toch weer iets terug zakt. Ook dit artikel wijst in die richting. En dat terwijl het Linux aandeel juist zou moeten groeien omdat Ubuntu gebruikersvriendelijker aan het worden is.

Ikzelf denk dat die terugval van het Linux aandeel Windows gebruikers zijn die Linux uitproberen, maar ietwat teleurgesteld weer terug gaan naar Windows. Maar waarom? Ik denk zelf dat dit deels is omdat niet alle hardware Linux compatibel is.

Om een voorbeeld te noemen. Op het computer!totaal forum wordt vaak een ATI videokaart aangeraden, omdat die een betere prijs-prestatie verhouding heeft. Maar in Ubuntu 8.04.1 LTS zit echter een pre-release versie van xorg, waarvoor geen goedwerkende 3D ATI drivers beschikbaar zijn. Althans niet via Systeem > Beheer > Hardware drivers. (Ik hoop dat ze dit in Ubuntu 8.04.2 rechtzetten.) Ook zouden er niet voor alle Windows applicaties vervangende Linux applicaties zijn.


Dus hoe zijn de meningen hierover? Kan het Linux aandeel nog wel aanzienlijk toenemen? Ik hoop op een Linux aandeel van 10 %.


PS Ik had dat andere topic over onderwerp Welk besturingssysteem gebruikt u meestal wel gezien, maar denk niet dat dit topic er goed in past.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/12, 21:22:26 »
Wat ik me zoal afvraag wanneer het Linux aandeel gaat groeien. Als ik bijvoorbeeld de OS Platform Statistics bekijk van W3Schools dan valt op dat het Linux aandeel op sommige maanden van 2008 toeneemt tot 3,9 % maar dan toch weer iets terug zakt. Ook dit artikel wijst in die richting. En dat terwijl het Linux aandeel juist zou moeten groeien omdat Ubuntu gebruikersvriendelijker aan het worden is.

Ikzelf denk dat die terugval van het Linux aandeel Windows gebruikers zijn die Linux uitproberen, maar ietwat teleurgesteld weer terug gaan naar Windows. Maar waarom? Ik denk zelf dat dit deels is omdat niet alle hardware Linux compatibel is.

Om een voorbeeld te noemen. Op het computer!totaal forum wordt vaak een ATI videokaart aangeraden, omdat die een betere prijs-prestatie verhouding heeft. Maar in Ubuntu 8.04.1 LTS zit echter een pre-release versie van xorg, waarvoor geen goedwerkende 3D ATI drivers beschikbaar zijn. Althans niet via Systeem > Beheer > Hardware drivers. (Ik hoop dat ze dit in Ubuntu 8.04.2 rechtzetten.) Ook zouden er niet voor alle Windows applicaties vervangende Linux applicaties zijn.


Dus hoe zijn de meningen hierover? Kan het Linux aandeel nog wel aanzienlijk toenemen? Ik hoop op een Linux aandeel van 10 %.


PS Ik had dat andere topic over onderwerp Welk besturingssysteem gebruikt u meestal wel gezien, maar denk niet dat dit topic er goed in past.



Het is een vicieuze cirkel. Mensen gebruiken geen Linux omdat er weinig commerciële software voor is, en softwaremakers maken geen Linux-versie van hun programma's omdat er te weinig Linux-gebruikers zijn. Die cirkel zal verbroken moeten worden, maar dat is zeer moeilijk. MS kwam met Windows op het moment dat de computer met een grote opmars bezig was, en Linux nog geen grafische interface had. Nu is dat monopolie zo sterk, dat het moeilijk te doorbreken is.

Hetzelfde geldt voor drivers: Windows-drivers zijn veel geavanceerder dan de Linux-drivers, dat merk ik zelf ook. Ik zie grafische corruptie, scrollen gaat met horten en stoten, wat allemaal goed gaat op Windows. Wanneer er meer Linux-gebruikers komen, zal dit waarschijnlijk verbeteren.

Wat gebruiksvriendelijkheid betreft: Ubuntu gebruikt Gnome, en Gnome is niet wat de hedendaagse Vista/OSX-consument verwacht. Het bevat maar weinig programma's, is niet uitgebreid, is lelijk. Als Ubuntu nou eens Gnome geschikt gaat maken voor het grote publiek (d.w.z. meer programma's, mooie lay-out, betere integratie etc.) dan zou dat een grote stap voorwaarts zijn. KDE is zeer goed bezig met versie 4, maar is nog niet uitontwikkeld. Het kan nog wel een jaar duren voordat versie 4 net zo volwassen is als de bijna bejaarde versie 3.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/12, 21:27:10 »
Een hoop mensen installeren Linux, en denken dat het hetzelfde is als Windows.
Die mensen komen uit op een teleurstelling, echter is Linux niet (meer) moeilijker dan Windows, maar wel anders.

Niet voor alle software is een Linux vervanger die precies hetzelfde doet en/of kan, maar alles wat onder Windows kan, kan ook onder Linux, maar vaak op een andere manier.
Helaas is het (enige ?) zwakke punt van Linux de hardware ondersteuning.

Totdat bij meer mensen de ogen opengaan, dat ze beseffen dat hun dualcore 3GHz systeem met Windows trager is dan een simpele P4 op 2Ghz met Linux, dankzij antivirus, antispyware en firewall toestanden die alles vertragen.
Totdat bij meer mensen de ogen opengaan, dat een OS dat een antivirus, antispyware en firewall nodig heeft om te blijven functioneren, eigenlijk gewoon een gammel systeem is ........

We blijven hopen en op een democratische manier aan Ubuntu Linux werken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/12, 21:32:50 »
Dat het stagneerd of misschien lijkt terug te lopen kan een vrij simpele reden hebben.

MS bracht Vista uit en dit liep uit op een mislukking.
Dus mensen bleven bij XP.
Sommige hoorden van Ubuntu of Linux via vrienden en gingen het proberen of draaien dit nog.

Vista schijnt met update's uitgekomen te zijn die wat verbeteringen brachten, en nu na een tijdje is iedereen weer gewend aan de gebreken van Vista.

En dan komt het kudde gedrag weer om de hoek kijken die mensen van nature hebben.
Hij werkt ermee dus het zal wel meevallen, ik ga het toch maar eens proberen...

Kopen hoeft niet, leert mij de ervaring.
Zodra je xp aan het updaten bent en je op een popup klikt kom je op de MS website die je aanbied je xp te upgraden naar vista.
Gratis en online.

Dus de mensen doen dit.
Ze zullen nog wel Ubuntu ernaast houden of er af en toe mee werken maja,
jopie heeft het, pietje heeft het, jantje heeft het enz enz.

Dit zal straksjes ook zo worden met Ubuntu, net als olie op het water zal ook Ubuntu zich langzaam verspreiden.
Echter we moeten geduld hebben.

Naast dit komt nog iets anders om de hoek kijken.

hoe betrouwbaar zijn die cijfers en wie geeft ze uit ??
een vriendje van ms ??

In de realiteit word op dit moment steeds meer hardware uitgevoerd met Linux erop.
PDA - EEEPC - telefoons - het leger enz enz.
Dus relatief gezien zou het aandeel Linux heel erg moeten stijgen.
Zeker wanneer we alles mee tellen.

En waarom zouden we dat niet mogen doen ??

Sinds vista is uitgekomen worden er cijfers op de markt gegooid met aantallen gebruikers die het al hebben.
Wat er niet bij word verteld is dat vanaf de datum dat vista uitkwam ook xp hierin meegeteld werd.

Sja en zo kan ik ook mezelf rijkrekenen.
 
Feit is dat vista zijn leven zeer kort zal zijn,
Balmer heeft laatst zelfs het jaar 2009 laten vallen als einde.
En dan zal het (wederom ) geheel vernieuwde OS van ms uitkomen...

nah over vista logen ze, dus is dit ook gelogen.
Dit nog naast het feit dat ze in de afgelopen 8 jaar geen nieuw OS hebben kunnen fabriceren, laat staan dit te doen in een paar jaar ???

Maagoe,
gewoon geduld hebben, van je Ubuntu genieten en jezelf geen zorgen maken.

is waarschijnlijk nog veel belangrijker dan al die cijfertjes.

De natuur zijn beloop laten dan komt alles goed.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/12, 21:33:36 »
Linux is aantoonbaar beter dan Windows. Al enkele jaren. Maar Windows is wat de massa gewend is. De massa zal pas alternatieven zoeken, wanneer het bekende echt niet meer voldoet.

Bijvoorbeeld wanneer de vloedgolf aan virussen, malware en spyware zo groot wordt, dat het Windows-ecosysteem van de thuisgebruikers, in elkaar stort. De professionele Windowsgebruikers, bedrijven dus, zijn beter beschermd en beheerd, dus die kunnen het wat langer volhouden.

Die tijd is niet veraf meer, denk ik. Maar tot dat moment zal Linux het besturingsysteem zijn van de voorhoede; mensen die verstand hebben van computers. En dat zijn er niet zoveel.

Offline eendje

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/12, 21:40:56 »
Daarnaast zijn er ook nog hordes onwetende mensen in deze wereld, zoals we weer kunne lezen in een artikel van tweakers.net vandaag: http://tweakers.net/nieuws/57289/lerares-bestraft-leerling-na-uitdelen-van-illegale-linux-distro-update.html Nog genoeg werk aan de winkel.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline maarten_c

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/13, 01:55:24 »
Linux is aantoonbaar beter dan Windows. Al enkele jaren. Maar Windows is wat de massa gewend is. De massa zal pas alternatieven zoeken, wanneer het bekende echt niet meer voldoet.

Bijvoorbeeld wanneer de vloedgolf aan virussen, malware en spyware zo groot wordt, dat het Windows-ecosysteem van de thuisgebruikers, in elkaar stort. De professionele Windowsgebruikers, bedrijven dus, zijn beter beschermd en beheerd, dus die kunnen het wat langer volhouden.

Die tijd is niet veraf meer, denk ik. Maar tot dat moment zal Linux het besturingsysteem zijn van de voorhoede; mensen die verstand hebben van computers. En dat zijn er niet zoveel.

Ik wil zelfs zover gaan om te zeggen dat Linux veel gebruiksvriendelijker is dan windows.
Samen met een kennis van me hebben we beide een tweedehandse Asus Pundit gekocht. Ik heb er Xubuntu op geinstalleerd. Mijn kennis had er windows xp op geinstalleeerd.
Ik heb de cd er in gestopt, install aangeklikt en vervolgens gewacht tot alles klaar was. Het werkte meteen uit de doos.
De handleiding gevolgd om multimedia e.d ge installeren en klaar was ik.

Voor windows XP moesten echter drivers geinstalleerd worden. Security patch na security patch, en niet te vergeten een anti virus pakket geinstalleerd worden.

Wat betreft het installeren en uninstallen van software durf ik glas hard te roepen dat dit op linux en dan met name op ubuntu/debian veel eenvoudiger werkt. Met synaptics is dit echt een fluitje van een cent.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/13, 03:04:47 »
Het werkt niet alleen beter op ubuntu/debian met installeren en verwijderen.

Maar ubuntu/debian heeft de beste pakket manager die er bestaat in de Linux wereld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/13, 04:21:06 »
GEDULD!! is enige wat iedereen moet hebben.. maar naast geduld is ook natuurlijk aangeraden om het woord te verspreiden. Als ik het woord verspreid zeg ik niet alleen Ubuntu maar ik zeg Linux vaker en dan zeg ik er bij dat ik Ubuntu aanraad. Linux als algemene naam moet bekender worden bij iedereen zoals Microsoft of windows bij iedereen nu is.

In kranten,op websites zie je zo VEEL meer artikels over Opensource en Linux vergeleken met een paar jaar terug.

- er zijn 2 dingen die verbeterd moeten worden in mijn ogen dat is de Design aangezien eerst indruk altijd bij mensen blijft. En als ze zelf niks van weten ze ook niet achter komen hoe ze alles kunnen verfraaien.
- De standaarden bieden waar bedrijven op zitten te wachten. Als bedrijven overstappen op een linux distros.. volgen de hardware leveranciers, en de rest van de stoet van zelf.
   (De standaarden die ik bedoel is software die de Final versie hebben behaald, bedrijven willen zekerheid voordat ze willen overstappen)

En wat nog een extra zetje zou kunnen geven is dat MS met windows 7 ook weer onderuitgaat. En ik als ICTer mensen zo ook makkelijker kan overhalen om een Linux te gebruiken.



DarkEra

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/13, 06:56:36 »

 
Feit is dat vista zijn leven zeer kort zal zijn,
Balmer heeft laatst zelfs het jaar 2009 laten vallen als einde.
En dan zal het (wederom ) geheel vernieuwde OS van ms uitkomen...

nah over vista logen ze, dus is dit ook gelogen.
Dit nog naast het feit dat ze in de afgelopen 8 jaar geen nieuw OS hebben kunnen fabriceren, laat staan dit te doen in een paar jaar ???


2009 zal niet het einde zijn van Vista da's kul. In de zomer komt namelijk het Service Pack 2 (SP) uit voor Vista. Dat er een nieuw OS aankomt is waar, Windows 7 maar het zal idd niet geheel vernieuwend zijn. Dat zal pas gebeuren in de opvolger hiervan Windows 8.

Het Beta testen van Windows 7 staat trouwens binnenkort te gebeuren. Ik vind hem trouwens teveel weg hebben van KDE kwa uiterlijk. Of ze ooit in staat zijn een goed en nieuw OS te bouwen vraag ik me ook af. Zeker met zo'n hyper, overdreven en een beetje teveel zwetende Balmer aan het hoofd.

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/13, 07:38:42 »
ik ben heel tevreden met Linux [Ubuntu] en ik zie de toekomst ook rooskleurig in  , het zou denk ik nooit zo een massaal publiek trekken als Windows[of Windows moet er nog meer een zooitje van maken dan ze nu al doen] , maar laten we zeggen 50% over 10 jaar moet toch mogelijk zijn en aan mij zal het niet leggen , ik laat al aan mij kennissenkring en familie/vrienden
 zien hoe mooi en makkelijk Ubuntu is en  hoe snel het geinstalleerd is en ze  willen het allemaal uitproberen , en als ik ze later vraag hoe ze Ubuntu vinden  zijn ze  heel tevreden en dan vooral hoe snel je kan werken met Linux  het snelle opstarten van de computer  geen virussen en het installeren van updates geeft dan de doorslag ;)

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/13, 08:31:37 »
Linux is aantoonbaar beter dan Windows. Al enkele jaren. Maar Windows is wat de massa gewend is. De massa zal pas alternatieven zoeken, wanneer het bekende echt niet meer voldoet.

Bijvoorbeeld wanneer de vloedgolf aan virussen, malware en spyware zo groot wordt, dat het Windows-ecosysteem van de thuisgebruikers, in elkaar stort. De professionele Windowsgebruikers, bedrijven dus, zijn beter beschermd en beheerd, dus die kunnen het wat langer volhouden.

Die tijd is niet veraf meer, denk ik. Maar tot dat moment zal Linux het besturingsysteem zijn van de voorhoede; mensen die verstand hebben van computers. En dat zijn er niet zoveel.
Mijn moeder (God geve haar de hemel) zij altijd: "Wat de boer niet kent, dat eet hij niet". Het bewijs hiervan werd recent door een van mijn broers geleverd, die nota bene systeembeheerder is. Hij wou wel eens even op mijn (toen nog) nieuwe laptop, klungelen, maar deinsde terug. En dat terwijl ik zelf van mening ben dat mijn Gnome desktop er gelikt uitziet. In ieder geval lijkt het sterk op Windows Vista. (Overglossed thema van Gnome-look, de Oxygen icon set van KDE4, Avant Windows Navigator (onder aan het scherm) en de nodige Desklets.

Hier is een kiekje:

http://ml2mst.googlepages.com/ubuntu8_12.png

Dat ziet er toch niet zo afschrikwekkend uit, of wel?

Verder snap ik die angst niet zo goed. Als je iets niet weet is google toch je beste vriend. Ik vindt eigenlijk dat dit geen probleem mag zijn voor een systeembeheerder. Maar goed, wie ben ik?  :rolleyes:

Daarnaast, wat let mensen om een dualboot systeem of Windows in een virtuele machine te draaien?

Ik snap dus niet, dat mensen het gestuntel met anti-virus, anti-mallware, defragmentatie en de benodigde strooptocht naar software over het web als gebruikersvriendelijk ervaren. Ubuntu loopt mijlenver vooruit op gebruikersvriendelijkheid in vergelijking met Windows.

Maar goed, ik heb begrepen dat het aantal Ubuntu gebruikers het afgelopen jaar is verdubbeld, dus laten we niet al te pessimistisch zijn  ;)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/13, 09:31:04 »


Hier is een kiekje:

http://ml2mst.googlepages.com/ubuntu8_12.png

Dat ziet er toch niet zo afschrikwekkend uit, of wel?

Verder snap ik die angst niet zo goed. Als je iets niet weet is google toch je beste vriend. Ik vindt eigenlijk dat dit geen probleem mag zijn voor een systeembeheerder. Maar goed, wie ben ik?  :rolleyes:

Daarnaast, wat let mensen om een dualboot systeem of Windows in een virtuele machine te draaien?

Ik snap dus niet, dat mensen het gestuntel met anti-virus, anti-mallware, defragmentatie en de benodigde strooptocht naar software over het web als gebruikersvriendelijk ervaren. Ubuntu loopt mijlenver vooruit op gebruikersvriendelijkheid in vergelijking met Windows.

Maar goed, ik heb begrepen dat het aantal Ubuntu gebruikers het afgelopen jaar is verdubbeld, dus laten we niet al te pessimistisch zijn  ;)
[/quote]

ziet er mooi uit ml2mst , maar ik blijft er altijd even bij om de mensen een beetje wegwijs te maken met Ubuntu had jij ook misschien even  moeten doen   ;) ;)

Gr Hans,

Offline ubby

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/13, 09:47:06 »
Het Linux aandeel gaat erg toenemen als het gaat om mobiele apparaten.
Voor de desktop is het afhankelijk wat er gaat gebeuren met de look en usability van Ubuntu in de komende releases.
Met name Ubuntu omdat deze versie het meest gebruiksvriendelijk is en het meest over wordt geschreven.
Als OS X opensource was en ook voor de pc hadden al heel veel mensen OS X  op de computer staan omdat de look en usability goed zijn.
Het is dus afhankelijk welke stappen Ubuntu/Linux gaat maken.

Offline lcup

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/13, 12:27:02 »
Daar valt helemaal niets zinnigs (meer) over te zeggen. Het is al jaren voorspeld en er nooit van gekomen. Straks komt Windows 7 en liggen de kaarten weer heel anders.
Een tijd geleden kwam de nieuwe versie van Fedora uit. Meteen vlogen de HPD op distrowatch omhoog. Een dergelijk effect zal er met de nieuwe Windows ook zijn.

Linux zal zich moeten onderscheiden. Dat het op dit moment niet gevoelig is voor virussen is niet genoeg. Dat het gratis is, is ook niet genoeg.
Dat het niet heeft geprofiteerd van de flop (is het dat wel? Mss heeft Microsoft er ook nooit hogere verwachtingen van gehad) van Vista is een slecht teken.

Oo.o is beschikbaar voor Windows. Audacity is er ook voor Windows. Celestia is er ook voor Windows, Stellarium is er ook voor Windows, Firefox is er ook voor Windows, Thunderbird is er ook voor Windows, Opera is er ook voor Windows, VLC is er ook voor Windows, Gimp is er ook voor Windows. Zullen we nog even verder zoeken.......? Kortom, zoek de verschillen.

Offline ubby

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/13, 12:55:38 »
Mark Shuttleworth wil de look en feel van Ubuntu goed gaan aanpakken en Ubuntu zelfs nog makkelijker maken dan OS X.
OpenOffice.org gaat de look en feel ook verbeteren de komende jaren.
Ik denk dat beide dingen bij zullen dragen aan meer gebruik van Ubuntu en OpenOffice.org.
Ik ben ook van mening dat de mobiele markt zal worden gedomineerd door Linux in de komende jaren.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/13, 13:17:21 »

 
Feit is dat vista zijn leven zeer kort zal zijn,
Balmer heeft laatst zelfs het jaar 2009 laten vallen als einde.
En dan zal het (wederom ) geheel vernieuwde OS van ms uitkomen...

nah over vista logen ze, dus is dit ook gelogen.
Dit nog naast het feit dat ze in de afgelopen 8 jaar geen nieuw OS hebben kunnen fabriceren, laat staan dit te doen in een paar jaar ???


2009 zal niet het einde zijn van Vista da's kul. In de zomer komt namelijk het Service Pack 2 (SP) uit voor Vista. Dat er een nieuw OS aankomt is waar, Windows 7 maar het zal idd niet geheel vernieuwend zijn. Dat zal pas gebeuren in de opvolger hiervan Windows 8.

Het Beta testen van Windows 7 staat trouwens binnenkort te gebeuren. Ik vind hem trouwens teveel weg hebben van KDE kwa uiterlijk. Of ze ooit in staat zijn een goed en nieuw OS te bouwen vraag ik me ook af. Zeker met zo'n hyper, overdreven en een beetje teveel zwetende Balmer aan het hoofd.

Moet je dan maar hier eens kijken/lezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_7

en meerdere serieuze site's reppen erover.
http://www.istartedsomething.com/20081022/windows-7-targets-october-2009-rtm-retail-soon-after/
Dus halverwege 2009 op Eee PCs en oktober de retail.

http://windows7news.com/2008/10/22/windows-7-release-date-one-piece-a-time/

Dus denk dat ze serieus XP dusdanig aangepast hebben dat dit nu window7 word.
Verwacht namelijk niet dat windows7 een plugin/update word voor vista aangezien deze laatste ook een plugin/update is van xp.

Maja we zullen zien wat het gaat worden.

Voorlopig zit ik aldoor nieuwsgierig naar de volgende versie van Ubuntu uit te kijken.
Daar kan ik wel op vertrouwen dat die komt en steeds verbeterd of anders is dan de vorige versie  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kamelot

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/13, 13:45:50 »
Mijn mening is eigenlijk meer dat het niet zozeer om de programma's of drivers gaat .
Zelf heb ik de nieuwste moederbord +chipset en processor en dit draait goed.
Programma's is maar een hele kleine groep .
Er zijn maar zeer weinig mensen die meer doen met de computer dan alleen emailen internetten en tekst verwerking .
Als we mensen willen gaan aanspreken moeten er games komen en dan geen kleine namen maar grote .
Iedereen speelt tegenwoordig spelletjes op de pc en als dit niet kan op linux dan gebruiken ze wel windows .
Zelf mis ik wel wat programma's maar das niet extreem veel 1 tot nu toe .
En over moeilijk gesproken wat is moeilijk mensen weten niet eens hoe ze met windows om moeten gaan en dan gaan ze over linux lopen zeuren .
Sorry maar dat vind ik de grootste onzin voor mij is linux juist makkelijker dan windows .
En zo moeilijk vind mij moeder het ook niet die achter ubuntu zit (wel met xp look wat volgens mij niet nodig is )
In windows moest ik bijna alles doen zelfs updaten nu doet ze dat zelf onder ubuntu .

Mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/13, 13:51:44 »
Het grootste probleem is denk ik onwetendheid, desinteresse en geen zin om te veranderen.
Mensen kennen Linux niet, en als ze er al over gehoord hebben dan denken ze dat het heel moeilijk is.

Verder gebruiken ze Windows omdat iedereen dat doet, en ze geen interesse hebben om het te veranderen. Het is ook een gedeelte luiheid. Mensen zijn te lui om updates te doen of hun virusscanner bij de tijd te houden. Maar vervolgens klagen ze wel dat hun computer geïnfecteerd is en niet meer goed werkt.
En dat is misschien ook wel gedeeltelijk doordat ze te weinig kennis hebben van Windows.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/13, 13:55:59 »
Mijn mening is eigenlijk meer dat het niet zozeer om de programma's of drivers gaat .
Zelf heb ik de nieuwste moederbord +chipset en processor en dit draait goed.
Programma's is maar een hele kleine groep .
Er zijn maar zeer weinig mensen die meer doen met de computer dan alleen emailen internetten en tekst verwerking .
Als we mensen willen gaan aanspreken moeten er games komen en dan geen kleine namen maar grote .
Iedereen speelt tegenwoordig spelletjes op de pc en als dit niet kan op linux dan gebruiken ze wel windows .
Zelf mis ik wel wat programma's maar das niet extreem veel 1 tot nu toe .
En over moeilijk gesproken wat is moeilijk mensen weten niet eens hoe ze met windows om moeten gaan en dan gaan ze over linux lopen zeuren .
Sorry maar dat vind ik de grootste onzin voor mij is linux juist makkelijker dan windows .
En zo moeilijk vind mij moeder het ook niet die achter ubuntu zit (wel met xp look wat volgens mij niet nodig is )
In windows moest ik bijna alles doen zelfs updaten nu doet ze dat zelf onder ubuntu .

Mvg

kamelot

Ik ben het niet met je eens. Mensen doen veel meer met hun PC dan internetten/mailen/briefjes typen. Ze spelen games, luisteren muziek, kijken (bluray)-dvd's, programmeren, chatten (msn'en) enzovoorts. Sommige zaken werken gewoon niet lekker, zoals gamen en chatten (windows live messenger heeft gewoon de meeste features).

Hardware wordt meestal goed herkend, maar met nieuwe grafische kaarten en wireless gaat het nog té vaak mis. Je hebt wel minder problemen wanneer je A-merk hardware hebt.

Commerciële software mist ook. Er is geen photoshop (dat gewoon beter is dan Gimp), Flash, AfterEffects en nog veel meer software die mensen weerhoudt om over te schakelen.

Offline ubby

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/13, 14:07:08 »
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik met Ubuntu het afgelopen jaar meer problemen heb gehad dan met Windows in 5 jaar.
Hierbij gekeken naar een schone installatie met standaard programma's.

In de grafische industrie willen de meeste (niet allemaal) werken met Apple.
In de server markt staat Linux al jaren goed aangeschreven.
Mobiele markt verschuift meer naar Linux.
En voor kantoor en games is er de Windows pc.

Windows heeft het voordeel dat veel programma's die er voor de Apple zijn ook voor Windows zijn zoals Adobe en Pinacle software.
Een OS moet er goed uit zien en het moet werken en niet nadat er uren aan gesleuteld is.
Een brief typen in bijvoorbeeld OpenOffice.org moet makkelijker zijn dan dan in Office 2007 want wat heeft het anders voor nut om over te stappen als je al voor je licentie van Office 2007 hebt betaald.
Het is belangrijk dat er niet een gelijkwaardig alternatief is maar een beter alternatief want als het gelijk is heeft het geen nut om over te stappen.

Offline kamelot

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/13, 14:18:00 »
Mijn mening is eigenlijk meer dat het niet zozeer om de programma's of drivers gaat .
Zelf heb ik de nieuwste moederbord +chipset en processor en dit draait goed.
Programma's is maar een hele kleine groep .
Er zijn maar zeer weinig mensen die meer doen met de computer dan alleen emailen internetten en tekst verwerking .
Als we mensen willen gaan aanspreken moeten er games komen en dan geen kleine namen maar grote .
Iedereen speelt tegenwoordig spelletjes op de pc en als dit niet kan op linux dan gebruiken ze wel windows .
Zelf mis ik wel wat programma's maar das niet extreem veel 1 tot nu toe .
En over moeilijk gesproken wat is moeilijk mensen weten niet eens hoe ze met windows om moeten gaan en dan gaan ze over linux lopen zeuren .
Sorry maar dat vind ik de grootste onzin voor mij is linux juist makkelijker dan windows .
En zo moeilijk vind mij moeder het ook niet die achter ubuntu zit (wel met xp look wat volgens mij niet nodig is )
In windows moest ik bijna alles doen zelfs updaten nu doet ze dat zelf onder ubuntu .

Mvg

kamelot

Ik ben het niet met je eens. Mensen doen veel meer met hun PC dan internetten/mailen/briefjes typen. Ze spelen games, luisteren muziek, kijken (bluray)-dvd's, programmeren, chatten (msn'en) enzovoorts. Sommige zaken werken gewoon niet lekker, zoals gamen en chatten (windows live messenger heeft gewoon de meeste features).

Hardware wordt meestal goed herkend, maar met nieuwe grafische kaarten en wireless gaat het nog té vaak mis. Je hebt wel minder problemen wanneer je A-merk hardware hebt.

Commerciële software mist ook. Er is geen photoshop (dat gewoon beter is dan Gimp), Flash, AfterEffects en nog veel meer software die mensen weerhoudt om over te schakelen.

Ik heb het dan ook over de normale groep mensen .
Niet zoals mensen hier op het forum .
Natuurlijk mist er wel wat maar het is nooit perfect niks .
Maar wat ik bedoel is dat minstens 50% die achter een computer zit niet eens weet wat je er allemaal mee kan .
Niet dat ik alles weet maar je word wel moe als de meeste mensen niet eens weten onder windows hoe ze een programma moeten installeren of verwijderen .
Om gewoon grof uit te zeggen sommige mensen willen de hele wereld met der computer maar zijn nog te beroerd om te leren hoe de basis werkt .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/13, 14:22:30 »
Mijn mening is eigenlijk meer dat het niet zozeer om de programma's of drivers gaat .
Zelf heb ik de nieuwste moederbord +chipset en processor en dit draait goed.
Programma's is maar een hele kleine groep .
Er zijn maar zeer weinig mensen die meer doen met de computer dan alleen emailen internetten en tekst verwerking .
Als we mensen willen gaan aanspreken moeten er games komen en dan geen kleine namen maar grote .
Iedereen speelt tegenwoordig spelletjes op de pc en als dit niet kan op linux dan gebruiken ze wel windows .
Zelf mis ik wel wat programma's maar das niet extreem veel 1 tot nu toe .
En over moeilijk gesproken wat is moeilijk mensen weten niet eens hoe ze met windows om moeten gaan en dan gaan ze over linux lopen zeuren .
Sorry maar dat vind ik de grootste onzin voor mij is linux juist makkelijker dan windows .
En zo moeilijk vind mij moeder het ook niet die achter ubuntu zit (wel met xp look wat volgens mij niet nodig is )
In windows moest ik bijna alles doen zelfs updaten nu doet ze dat zelf onder ubuntu .

Mvg

kamelot

Ik ben het niet met je eens. Mensen doen veel meer met hun PC dan internetten/mailen/briefjes typen. Ze spelen games, luisteren muziek, kijken (bluray)-dvd's, programmeren, chatten (msn'en) enzovoorts. Sommige zaken werken gewoon niet lekker, zoals gamen en chatten (windows live messenger heeft gewoon de meeste features).

Hardware wordt meestal goed herkend, maar met nieuwe grafische kaarten en wireless gaat het nog té vaak mis. Je hebt wel minder problemen wanneer je A-merk hardware hebt.

Commerciële software mist ook. Er is geen photoshop (dat gewoon beter is dan Gimp), Flash, AfterEffects en nog veel meer software die mensen weerhoudt om over te schakelen.

Ik heb het dan ook over de normale groep mensen .
Niet zoals mensen hier op het forum .
Natuurlijk mist er wel wat maar het is nooit perfect niks .
Maar wat ik bedoel is dat minstens 50% die achter een computer zit niet eens weet wat je er allemaal mee kan .
Niet dat ik alles weet maar je word wel moe als de meeste mensen niet eens weten onder windows hoe ze een programma moeten installeren of verwijderen .
Om gewoon grof uit te zeggen sommige mensen willen de hele wereld met der computer maar zijn nog te beroerd om te leren hoe de basis werkt .


Misschien geldt dat voor oudere mensen, maar de jongste generatie doet toch heel wat meer. Veel van hen hebben een iPod, gebruiken iTunes. iTunes werkt niet op Linux. Zo zijn er nog heel wat obstakels.

Offline kamelot

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/13, 14:34:37 »
Ik wil hier echt geen discussie over maken hoor echt niet .
Maar misschien woon jij dan precies ergens waar mensen wel wat meer er mee doen .
Hier is het in ieder geval 1 drama .
Maja laten we maar hopen dat snel de aandelen van linux stijgen want daar gaat het eigenlijk om .
Lang leven linux  :P
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/13, 14:35:37 »
Ik wil hier echt geen discussie over maken hoor echt niet .
Maar misschien woon jij dan precies ergens waar mensen wel wat meer er mee doen .
Hier is het in ieder geval 1 drama .
Maja laten we maar hopen dat snel de aandelen van linux stijgen want daar gaat het eigenlijk om .
Lang leven linux  :P
Dit is het sub-forum "Discussie", dus het is toegestaan :D