Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 15048 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Laptop gesloopt
« Gepost op: 2017/11/01, 08:04:12 »
no bootable device, deze melding krijg ik met m'n toshiba l50
 Na het verwijderen van Ubuntu 17:10 kan ik met geen mogelijkheid een nieuwe besturing installeren op de laptop. In het bios wordt de usb-stick of dvd-speler wel herkent, maar het  lukt niet om via usb een besturing op te starten. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, ik had alle adviezen die ik kon vinden, met betrekking op de bios instellingen opgezocht en geprobeerd. Het lijkt erop dat Ubuntu 17:10 m'n laptop heeft gesloopt. Heeft er iemand een oplossing? Ik had met diverse usb sticks en via verschillenden aansluitingen geprobeerd om een os op te starten. Voor het verwijderen van Ubuntu 17:10 was er niets aan de hand met de laptop.
Vergelijkbaar met  https://youtu.be/gNy4-y34G2U  alleen deze oplossing werkt ook niet
« Laatst bewerkt op: 2017/11/02, 23:27:38 door RikRik »

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/01, 08:18:07 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/01, 08:35:47 »
Citaat
Booting from the USB stick and Live desktop works, installation works without issue.
 
Dit is nu precies het probleem, ik kan dus niet meer gebruik maken van alle beschikbare usb aansluitingen, in het bios wordt de stick herkent, maar opstarten lukt miet meer.  :'(

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/01, 08:49:12 »
Als iemand een oplossing heeft, aub ..denk even met me mee!!!  De laptop valt net buiten de garantie. Voor de installatie van Ubuntu 17:10 heb ik nog nooit eerder zo'n probleem meegemaakt, met geen enkele pc!

Offline EvC

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/01, 08:54:18 »
Wellicht een HD, SSD probleem?
Wellicht eens proberen met een reserve HD?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/01, 09:06:17 »
Wellicht een HD, SSD probleem?
Wellicht eens proberen met een reserve HD?
Ook al zou de HD kapot zijn, wat zeer onwaarschijnlijk is, het booten via USB lukt niet meer. Of denk jij dat het verwijderen van de HD zin heeft?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/01, 09:31:19 »
Tijdens booten kun je een toets drukken om eenmalig te booten van hardware, gebruik deze eens.
Kijk voor je boot device in alle hardware, dus je usb stick ook bij je harde schijven zoeken, heb wel eens gezien dat de usb stick toch ergens anders staat.

Probeer met uefi, dit zou met ubuntu moeten werken.

Wat doen andere bootable stick/cd/dvd, wat doet bijv een windows cd/stick?

Kom je in de bios, doe een "alles naar default" instelling van je bios.
Kijk goed of je instellingen hebt:
1 welke apparaten mogen booten,
2 volgorde van hardware om te booten.
3 of er geen extra beveiligingen zijn, dit kan per hardware verschillend zijn.

Misschien een bios update doen om fouten uit je bios/uefi te halen.
let wel op dat dit fout kan gaan, dus eigen risico.

Zelf denk ik niet dat je hd defect is.
Kun je misschien je hd er gemakkelijk uithalen, en op een andere pc leegmaken, of zonder hd proberen te booten, en testen of het dan wel werkt.

En google hier op:
toshiba l50+linux
Misschien vind je dan meer info.
Ook altijd hardware kopen waar veel bios updates van uit komen, dan worden bios fouten ook altijd opgelost. Of jouw merk dit doet weet ik niet, google hier ook op, dan weet je in de toekomst of je dit merk vaker moet kopen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 09:33:55 door jan11000 »

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/01, 09:35:12 »
Je zou het gewoon eens kunnen proberen om keertje zonder de hd te starten misschien
dat bios dan iets anders meld.
Zo denken dat je harddiskje niet herkend wordt.(dus niet bootable)
heb je dit ook geprobeerd https://support.toshiba.com/support/viewContentDetail?contentId=4010367.
en zal wel niet met grub te maken hebben  maar
https://www.linux.com/learn/how-rescue-non-booting-grub-2-Linux 
ps.
ik merkte dat iemand anders al voor was
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/01, 09:38:53 »
Misschien dit:
No, when you set "Boot Speed" to "Fast" the system can boot only from the built-in HDD and only internal LCD and keyboard are supported during the boot process.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/01, 09:40:41 »
Misschien dit:
Look in the BIOS (Escape and F1) for a setting marked AHCI and when you find it, change the option to IDE. If that doesn't fix it, the installation made in one machine isn't going to work anywhere but in that machine.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 09:42:54 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/01, 09:42:43 »
Tochiba laoptop,

 Sounds like you guys are running into a problem with secure boot. Try this on the Toshiba:

To switch UEFI native mode to legacy BIOS mode (and disable secure boot):

Restart the computer. In Windows 8, from the Start or Desktop screen move your pointer over the upper or lower right corner of the screen. When the Windows Charms appear, click the Settings ( ) charm, click Power, and then the Restart option.
Press and hold the F2 key when the screen goes black, and wait for the BIOS setup utility to launch. If your system cannot boot into Windows 8, shut down the computer completely, then press F2 while powering back on.
Select Security -> Secure Boot, and then Disabled.
Select Advanced -> System Configuration, and then Boot Mode.
Change UEFI Boot to CSM Boot.
To save the change and exit the BIOS setup, press F10.

Score
0
Arunas Bernotas
May 11, 2013 8:41:36 AM

alexandru1 said:
Sounds like you guys are running into a problem with secure boot. Try this on the Toshiba:

To switch UEFI native mode to legacy BIOS mode (and disable secure boot):

Restart the computer. In Windows 8, from the Start or Desktop screen move your pointer over the upper or lower right corner of the screen. When the Windows Charms appear, click the Settings ( ) charm, click Power, and then the Restart option.
Press and hold the F2 key when the screen goes black, and wait for the BIOS setup utility to launch. If your system cannot boot into Windows 8, shut down the computer completely, then press F2 while powering back on.
Select Security -> Secure Boot, and then Disabled.
Select Advanced -> System Configuration, and then Boot Mode.
Change UEFI Boot to CSM Boot.
To save the change and exit the BIOS setup, press F10.


Super :)  Thanks a lot :)  finally I booted from DVD...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/01, 09:46:00 »
Oplossing: Misschien,

https://www.linuxquestions.org/questions/linux-laptop-and-netbook-25/live-linux-distro-for-toshiba-satellite-bios-issues-4175602446/

Thanks for the pointers - that helped! Have been down a few rabbit holes, but finally got it fixed. Posting this now using a Linux Lite live USB It's a Toshiba BIOS issue, related to secure boot on UFEI - not really a linux issue. Here's how I got it to work:

There are options on the BIOS that will not appear unless you set a password on the HDD under the security menu on BIOS. These need to be set, otherwise, no matter what boot options you have specified (USB or CD first, etc), the laptop will ignore all other media and boot straight to windows.

So, first set a password on the BIOS.
Two new options will appear:
1) Boot menu "enabled" or "disabled" - set it to "ENABLED".
2) BIOS access rights - set to "FULL"

Then, go to ADVANCED menu > System Configuration
Set BOOT MODE to "CSM"

Hope this is of help to someone else!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/01, 10:06:50 »
Vergewis je er vooral van dat je USB wel degelijk correct aangemaakt is en opstartbaar is (t.t.z., kan je er mee opstarten vanaf een andere computer?). UEFI boot moet zeker werken voor een moderne linuxvariant, maar vergewis je ervan dat Secure Boot in de BIOS af staat. Als dat allemaal faalt, kan je inderdaad eens proberen of het wel lukt door het toestel in te stellen in "legacy boot" (CSM) zoals Jan aangeeft.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/01, 10:23:11 »
Wat een ellende zeg, ik had alle mogelijke  oplossingen al geprobeerd, zelfs geprobeerd om windows te installeren, lukt niet.  Ik heb heel veel usb-sticks met diverse linux besturingssystemen, en tijdens het opstarten via een functietoets zie ik alle boot- mogelijkheden, dus ook alle sticks met een besturing zijn zichtbaar in het biosmenu,  maar het opstarten lukt niet meer. Alle mogelijkheden in het bios verandert, maar niets heeft geholpen, ook niet met de default instelling van het bios.
Op deze laptop heb ik al heel veel linux distros geprobeerd, en Ubuntu 17:10 liep zonder problemen. ik had 17:1 0 verwijderd met Gparted, heb dit al zo vaak gedaan, maar vanaf dat moment kon ik de schijfimage ook niet meer terug plaatsten, met een externe hd.
 

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/01, 10:27:49 »
kan je inderdaad eens proberen of het wel lukt door het toestel in te stellen in "legacy boot" (CSM) zoals Jan aangeeft.
De optie csm had ik al geprobeerd, maar bij elke herstart , sttat het bios weer in de UEFI Boot, wel twintig keer geprobeerd, save changes twintig keer gebruikt, de pc blijft  de  UEFI Boot gebruiken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/01, 10:41:52 »
Wachtwoord in bios, heb je dat ook gedaan?
Want je zegt zelf dat de instellingen niet behouden blijven.

En misschien dat de laptop op je hd kijkt en daar uefi vind met beveiliging, of dit zo is weet ik niet,
dus koppel je hd los en boot vanaf usb/dvd, om te testen of de hd blokkeert.
Indien het nu wel werkt, maak je hd leeg op een andere pc.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/01, 10:58:01 »
Wachtwoord in bios, heb je dat ook gedaan?
Want je zegt zelf dat de instellingen niet behouden blijven.

En misschien dat de laptop op je hd kijkt en daar uefi vind met beveiliging, of dit zo is weet ik niet,
dus koppel je hd los en boot vanaf usb/dvd, om te testen of de hd blokkeert.
Indien het nu wel werkt, maak je hd leeg op een andere pc.
Ik had nooit een wachtwoord ingesteld in het bios, wat wel vreemd is, m'n muis werkt gewoon in het bios, dus de USB werkt gewoon. Ik had zojuist de HD verwijdert, maar de melding no boot device blijft in beeld komen, ik zie voor deze melding heel even de melding Fail typefouten door het gebruik van een mobiel
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 11:17:04 door RikRik »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/01, 11:02:58 »
Ga eens lezen wat ze daar zeggen over wachtwoord.

Je moet een wachtwoord maken zodat je op de pc meer kunt instellen, zoals opslaan van je wijzigingen in je bios.
Je zegt zelf dat de pc niks onthoud.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/01, 11:04:06 »
Jan..ik had een wachtwoord ingesteld en na een herstart is het wachtwoord ook verdwenen

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/01, 11:07:51 »
Jan..ik had een wachtwoord ingesteld en na een herstart is het wachtwoord ook verdwenen

Batterij nog goed?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/01, 11:08:36 »
Datum tijd en de opstart volgorde wordt onthouden, maar ook sucure boot staat uit..   een biosupdate is niet nodig, ik heb al de laatste versie, maar zonder USB is dit überhaupt ook niet mogelijk. Accu is in topconditie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/01, 11:21:25 »
Ik heb de laptop nu helemaal open liggen, hd verwijdert, maar ik heb verder geen idee, hoe nu verder  :'(

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/01, 11:27:39 »
Bios onthoud niks.
Kun je de bios battery eruit halen, dan daar een bios reset uitvoeren, zoek een handleiding hoe dit moet.

Vroeger heb ik eens een bios gehad die niks vasthield.
Dus wijzigingen gedaan in bios en save,
reboot,
direct naar bios,
weer alles vastzetten en weer save,
daarna bleven de instellingen staan.
Vraag me niet hoe dit kan.

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/01, 11:28:50 »
Ik heb ook een Toshiba L50-C en had er ook Ubuntu 17.10 op staan. Als de laptop opstart, kreeg ik hierbij telkens de mededeling dat er geen bootable schijf aanwezig was. Bug in 17.10 of in de pc? Advies was vervolgens om opnieuw op te starten.

Na Alt-Ctrl-Del startte de pc vervolgens wel op. Dit issue had ik niet bij het herstarten van Ubuntu 17.10., alleen bij een 'koude' start.
Bij vorige Mint, Ubuntu of Windows-versies ook nooit problemen met deze laptop gehad.

Heb er vervolgens weer Mint XFCE 18.2 opgezet. Nu geen boot-’problemen’ meer.

Om in de UEFI-settings te komen: druk op F2 gedurende het Toshiba-logo.

TPM aan,
Secure-boot uit,
Uefi-mode aan
Intel-fastboot of zoiets op uit
Als opstartvolgorde: eerst USB en daarna de HDD/SSD
In de power settings staat ingesteld dat die opstart zodra de klep opengaat.

Bij mij is het allemaal Intel-spul wat erin zit.

Er zitten in deze laptop USB 2 en USB 3 poorten. Niet elke USB-stick zit bij lekker in de USB 3 poort.

Akku effe eruit, even op de aan-/uit-knop drukken en later er weer in zou je nog kunnen proberen (zit met twee schroefjes vast).

Edit: Wellicht nog in een andere W10-pc m.b.v. Rufus een opstartbare W10-UEFI stick maken en kijken of dat dan wel lukt? https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-bootable-media-uefi-support
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 11:51:58 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/01, 11:42:58 »
Het bios onthoud heel veel instellingen, datum tijd bootvolgorde en nog veel meer, maar niet alles. Ik had zojuist een met een nieuwe USB stick en Ubuntu 16,04 geprobeerd de besturing te starten, No Bootable device--please restart system.  Ik ben bang dat m'n laptop gesloopt is, en dat gebeurde op het moment dat ik via gparted de partitie van Ubuntu had verwijderd. Wat me opviel,via F12 kan ik naar het bootmenu gaan, ik zie de volgorde USB..met de aangesloten USB stick, HDD ODD en lan. Daaronder staat enetr setup, ik zag daar Ubuntu staan, na het wissen van de HD staat in setup niets meer, en wordt ik doorgestuurd naar het hoofdmenu van het bios.  Ben bang dat het einde verhaal is met m'n laptop.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 11:44:31 door RikRik »