Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Installatie op een offline pc.  (gelezen 3643 keer)

Theolot

  • Gast
[Opgelost] Installatie op een offline pc.
« Gepost op: 2009/05/20, 19:17:37 »
Hallo :),

Ik zou graag ubuntu 9.04 op een offline pc willen installeren, maar ik wil wel graag even zeker weten of dit een beetje haalbaar en/of aan te raden is aangezien ik altijd hoor dat je veel codec's et,. direct van het internet moet halen met de update-manager. En dat het niet mogelijk zal zien om alles te krijgen via .deb bestanden. (Van wat ik heb gehoord)

Is er iemand die mij misschien hierover verder zou kunnen inlichten?

Groetjes,
Theolot.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 19:20:03 door Theolot »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/20, 19:30:52 »
Wordt erg lastig, ja. Installeren zonder internet gaat nog wel; nadeel is dan wel, dat je dan niet alle Nederlandse taalpakketten hebt en dus met een half-Engels systeem komt te zitten. Maar daarna komen de echte problemen: hoe installeer je updates en programma's?

Kun je na de installatie niet alsnog internetverbinding leggen? Al is het maar tijdelijk? Dat maakt het zóveel makkelijker....
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 19:32:51 door Pjotr »

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/20, 19:51:08 »
Kun je na de installatie niet alsnog internetverbinding leggen? Al is het maar tijdelijk? Dat maakt het zóveel makkelijker....
kan je beter zorgen dat je tijdens de installatie internet hebt. en dan ook gelijk alle codecs enzo ophalen

Nee, dat is helaas niet mogelijk door mij huisvesting. Er is een internet PC, waar ik helaas niet op kan installeren.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/20, 19:58:11 »
of even de kabel van de internet pc omprikken in de te installeren pc tijdens de installatie?

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/20, 20:02:33 »
draadloos?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/20, 20:05:08 »
of even de kabel van de internet pc omprikken in de te installeren pc tijdens de installatie?

nope, die pc zit op een domein, en ik heb niet de rechten om me zelf aan te sluiten.

draadloos?

Alleen bedraad hier.

Ik ben aan het proberen om te kijken of ik mezelf voor 1 middag aangesloten kan krijgen zaterdag. Maar dit is helaas nog niet zeker, wanneer het zeker is zal ik dit natuurlijk melden.

Als het lukt om mezelf zaterdag aangesloten te krijgen, hoe kan ik dan alles het snelst updaten, installeren etc, want ik heb maar 1 middag. Of heeft iemand een lijstje met het aan te raden materiaal ?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 20:09:01 door Theolot »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/20, 20:09:07 »
Is het niet zo, dat wanneer je de DvD gebruikt, dat je dan in ieder geval de taalpakketten hebt? En ik heb ook ooit eens iets gelezen over een CD of DvD van de repo's. Maar vraag me niet waar, want dat weet ik niet meer. Is al een tijd geleden.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/20, 20:11:15 »
Update op mijn laatste post, ik kan zaterdag middag op het internet, indien het netwerk mij accepteerd. En als de DVD inderdaad meer belangrijke informatie bevat, zou ik graag een link naar de downloadsite krijgen.

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/20, 20:48:11 »
Waar ik gelijk aan dacht:

Download een hoop pakketten op een stick/cd/dvd en gebruik deze als softwarebron. Google zal vast wel raad weten met "make offline deb repository" ;)

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/20, 21:04:12 »
Is het niet zo, dat wanneer je de DvD gebruikt, dat je dan in ieder geval de taalpakketten hebt? En ik heb ook ooit eens iets gelezen over een CD of DvD van de repo's. Maar vraag me niet waar, want dat weet ik niet meer. Is al een tijd geleden.

Inderdaad, als je een DVD download heb je extra taalpakketten en volgens mij ook meteen de codecs voor Rythmbox en Totem

DVD download:

Jaunty
http://cdimage.ubuntu.com/releases/9.04/release/

Hardy LTS
http://cdimage.ubuntu.com/releases/8.04/release/
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 21:07:14 door Dooitze de Jong »

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/20, 21:58:25 »
Bedankt voor de link, ik zal hem morgen binnenhalen.

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/20, 22:03:32 »
Astublieb,
Suc6 verders

PS Als het is gelukt zet je dan ook ff "OPGELOST" voor de topic naam?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/20, 22:55:58 »
Hallo

Ik zag onlangs een tip in een boek, die ikzelf nog niet heb uitgeprobeerd, hierbij wordt
gebruik gemaakt van de synaptic cache. Je gebruikt eerst een andere machine, zet daar
kaal ubuntu op. Daarna alvorens hem te laten updaten van het internet, of anderszins
met software aan te kleden, even het volgende doen;
In synaptic via instellingen, --voorkeuren--bestanden, vinkje zetten
bij; opgehaalde paketten in de buffer (cache) laten staan.
Synaptic sluiten en Update Manager starten en zijn werk laten doen. Waarschijnlijk kun je daarna
ook weer synaptic starten en je favoriete paketten erop slingeren, maar dat stond niet zo in het boek.
De bestanden die je nu wilt gebruiken voor die andere machine staan nu in;
/var/cache/apt/archives die kun je nu selecteren op *.deb  en branden; afhankelijk van de totale
grootte, op cd/dvd.
Op de andere machine die dus niet aan het internet hangt, eerst weer ubuntu erop, daarna zet je
even die bestanden in bijv. /jehome/EenMap/
vanuit de terminal;
sudo dpkg -i ~/EenMap/*.deb  (~=jehome, kom je normaal al in)
evt. waslijst aan meldingen, gewoon aan je voorbij laten trekken/negeren.
Even, nou ja even dit gaat wel duren, wachten, totdat ie uiteindelijk klaar is.
Daarna moet de zaak geregeld zijn. Evt. de rotzooi (lees die EenMap) leegmaken.
En op je startmachine de cache legen met;
sudo apt-get clean   en vinkje weer op de oorspronkelijk stand zetten in Synaptic.

Dit is zover ik de tip uit zijn engels heb kunnen destilleren ,boek; Ubuntu Kung Fu
tip 175
Klinkt allemaal wel plausibel, maar zelf dus nog niet geprobeerd, ben benieuwd
maar je hebt inderdaad kans dat de dvd alles wat je nodig hebt al bevat.
Dit lijkt me meer maatwerk

Groeten Gerrit




« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 22:57:57 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/21, 10:17:32 »
Astublieb,
Suc6 verders

PS Als het is gelukt zet je dan ook ff "OPGELOST" voor de topic naam?

Zal ik doen voor nu ;) (Als het mislukt haal ik het wel weer weg :P)

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/21, 13:58:55 »
Sorry voor dubbel post, maar het blijkt dat ik mijn pc toch niet op internet kan aansluiten. Er staat namelijk een beveiliging op de router, die alle MAC adressen behalve die van deze PC blokkeerd. Wel ga ik vandaag de DVD downloaden.

Kaal ubuntu installeren om op die manier de boel over te zetten is helaas ook niet mogelijk. Maar als iemand dit voor mij zou willen doen. En er dan een .rar of .zip bestand van willen maken zodat ik deze weer kan downloaden en gebruiken, zou dat erg fijn zijn!

Elk ander idee is natuurlijk ook welkom!

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/21, 14:19:40 »
Zoals ik al zei, maak zelf een lokale softwarebron.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 14:45:39 door Cumulus007 »

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/21, 14:30:44 »
Zoals ik al zei, maak zelf een loakel softwarebron.
Ik kan wel vinden waar hoe je er een moet maken. (http://blog.sarathonline.com/2009/03/how-to-make-local-offline-repository-in.html) Maar niet hoe je alle benodigde .deb files kan verkrijgen.

Weet u dat wel? (De pc waarmee ik op internet kan heeft geen linux/ubuntu, dus kom a.u.b. niet met terminal commando's aan.

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/21, 14:46:28 »
De debs vind je op http://packages.ubuntu.com ;)


Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/21, 15:10:33 »
Klein vraagje, moet ik deze:

http://packages.ubuntu.com/jaunty/allpackages

en

http://packages.ubuntu.com/jaunty-updates/allpackages

dan allemaal apart downloaden? Want het duizeld mij een beetje en ik ben bang dat het fout loopt.

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/21, 17:46:21 »
Klein vraagje, moet ik deze:

http://packages.ubuntu.com/jaunty/allpackages

en

http://packages.ubuntu.com/jaunty-updates/allpackages

dan allemaal apart downloaden? Want het duizeld mij een beetje en ik ben bang dat het fout loopt.


Heb je virtualbox?
Als je daar nou de 8.04.1 LTS versie op installeerd en vervolgens download je de meestgebruikte programma's en die zet op een server op internet...

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/21, 18:22:18 »
Nee man, dat zijn alle pakketten die in de softwarebron zitten en daar kun je tientallen dvd's mee volschrijven ;)

Ik raad je aan om alleen codecs, de grafische driver (indien nodig) en de Microsoft-lettertypen te installeren.

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/21, 18:36:09 »
Nee man, dat zijn alle pakketten die in de softwarebron zitten en daar kun je tientallen dvd's mee volschrijven ;)

Ik raad je aan om alleen codecs, de grafische driver (indien nodig) en de Microsoft-lettertypen te installeren.

Okay, dus ik moet als ik bijvoorbeeld van de direct na installatie, gstreamer moet installeren. Die effe in dat lijstje zoeken en downloaden?

@Dooitze de Jong, op de internet pc, waar ik dus niks op kan beheren staat geen virtualbox.

Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/21, 18:40:48 »
Jep. Ik geloof dat je in Synaptic of met apt-get ook kunt kiezen om de pakketten alleen te downloaden in plaats van ze te installeren, dat werkt misschien wat makkelijker dan via die site. Ik heb alleen geen idee hoe dat werkt...

Theolot

  • Gast
Re: Installatie op een offline pc.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/21, 18:42:32 »
Jep. Ik geloof dat je in Synaptic of met apt-get ook kunt kiezen om de pakketten alleen te downloaden in plaats van ze te installeren, dat werkt misschien wat makkelijker dan via die site. Ik heb alleen geen idee hoe dat werkt...

Dan zal ik dat eens gaan uit vinden he, ik kan natuurlijk altijd op mijn internet pc de live optie van de dvd draaien, daarmee die updates binnenhalen, op usb pleuren en naar m'n offline PC :).
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 19:19:38 door Theolot »