Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Video downloaden van youtube  (gelezen 13830 keer)

TIP: Video downloaden van youtube
« Gepost op: 2011/07/18, 09:37:40 »
Er zijn meerdere manieren geweest om video-filmpjes van Youtube te downloaden en telkens werd er weer wat veranderd door de beheerders van die site.
Momenteel is de meest handige manier (persoonlijke mening) een klein commandolijnprogrammaatje "youtube-dl" (staat gewoon in de repositories).

Handleiding

Open een terminal via Toepassingen --> Hulpmiddelen --> Terminaalvenster

Tik de volgende codes in, telkens gevolgd door ENTER en eventueel (wanneer gevraagd) je paswoord (dat je niet zult zien verschijnen, dat hoort zo) weer gevolgd door ENTER. Je paswoord blijft ongeveer vijftien minuten "geldig", wat wil zeggen dat je het meestal maar alleen de eerste keer moet invoeren, tenzij je erg lang doet tussen twee stappen.

sudo apt-get install youtube-dl
sudo youtube-dl -U
sudo youtube-dl -U
sudo youtube-dl -U

Het laatste commando moet je minstens twee keer uitvoeren, de derde keer is alleen maar om te zien of de output nog verandert. Pas als die twee keer na elkaar hetzelfde is, zit je safe.
Om dan het eigenlijke downloaden en opslaan te starten, moet je de URL van de video kopiëren uit de adresbalk van Youtube. Laat er wel alle overbodige dingen uit zoals feature, connected,...
Je kunt die URL plakken in de terminal met behulp van de rechtermuisknop. CTL+V werkt niet in de terminal. Ik geef een voorbeeld met Suzanne van Herman Van Veen

youtube-dl -o Suzanne_HermanVanVeen.flv http://www.youtube.com/watch?v=xZZcMyxrwgoDe "-o" is een optie om de naam van de opgeslagen video te veranderen, anders krijgt die gewoon de naam met al die letters en cijfers... Bemerk ook dat de extensie .flv moet zijn (Flash Video).
Je vindt het bestand in je /home/jouwgebruikersnaam map.

Meer informatie in volgende link (waar het belangrijk is ook de eerste commentaren te lezen):
http://www.ubuntugeek.com/howto-download-videos-from-youtube-in-ubuntu.html

Uiteraard gebruiken we dit alleen maar om toegelaten video's te downloaden...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/18, 10:19:02 »
Bedankt voor de tip ,is genoteerd.
Op dit moment gebruik ik deze ,gaat met 1 klik dus niks plakken in de terminal. :D



Is dus een Firefox Add_On.

Natuurlijk alleen legale zaken ,dat spreek voor zich zelf. O0
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 20:37:12 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/18, 11:55:07 »
Met het programma " MiniTube" kan je ook filmpjes zoeken op youtube (via dat programma), en deze downloaden/zien/beluisteren. Zeer gebruikersvriendelijk.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/18, 12:33:38 »
Bedankt voor de tip Prosper! :)
Echter, ik gebruik zelf een extensie in Chromium hiervoor.
kebabfish +1 Is ook een handig programma inderdaad :)


Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/18, 15:56:41 »
Dit is inderdaad erg handig, vooral als je het wilt verwerken in een script. Browserextensies zijn leuk en zo, maar draaien niet op een headless server in een scriptje.

Overigens, waarom wordt dit eigenlijk als root uigtevoerd?

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/18, 16:19:51 »
Dit is inderdaad erg handig, vooral als je het wilt verwerken in een script. Browserextensies zijn leuk en zo, maar draaien niet op een headless server in een scriptje.

Overigens, waarom wordt dit eigenlijk als root uigtevoerd?

Omdat de daemon als root gestart moet worden. Daarna kun je gewoon als niet-root downloaden.

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/18, 16:38:22 »
Niks geen daemon, Vistaus. De optie -U achter het commando dient om up te daten. De eerste keer is dat naar een versie in een github, de tweede keer naar een gedateerde release. Updaten is "installeren", dus heb je rootrechten nodig (er moet geschreven worden naar /usr/bin)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Willy4

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/18, 20:28:15 »
Voor het downloaden van YouTube-filmpjes kun je ook de UMplayer gebruiken.
Met YouTube-zoekbalk en opnameknop.
http://www.umplayer.com/
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/05, 13:42:14 »
Hallo,

Ik heb de tips van eerste bericht uitgevoerd en toen kon ik wel de file downloaden.
Na een paar dagen later wil ik weer wat downloaden maar ik krijg nu foutmeldingen.

Wat moet ik nu doen.

==========================================
xxxxxxxx@wxtxxxr-desktop:~$ sudo aptitude install youtube-dl
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Uitgebreide statusinformatie aan het lezen     
Initialiseren van pakketstatussen... Klaar
Schrijven van uitgebreide statusinformatie... Klaar
Er zullen geen pakketten worden geïnstalleerd, opgewaardeerd of verwijderd.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 4 niet opwaarderen.
Heb 0B archieven nodig. Na uitpakken zal 0B worden gebruikt.
Schrijven van uitgebreide statusinformatie... Klaar
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar           
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Uitgebreide statusinformatie aan het lezen     
Initialiseren van pakketstatussen... Klaar

xxxxxxxx@wxtxxxr-desktop:~$ youtube-dl -o nr1 http://www.youtube.com/watch?v=ZFI4R2JEj54
/usr/bin/youtube-dl: regel 1: syntaxfout nabij onverwacht symbool 'newline'
/usr/bin/youtube-dl: regel 1: `<!DOCTYPE html>'


Wat zijn nu de fouten?

Ik zie graag een nieuwe tip

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline axelv

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/05, 16:42:10 »
Citaat
xxxxxxxx@wxtxxxr-desktop:~$ youtube-dl -o nr1 http://www.youtube.com/watch?v=ZFI4R2JEj54
/usr/bin/youtube-dl: regel 1: syntaxfout nabij onverwacht symbool 'newline'
/usr/bin/youtube-dl: regel 1: `<!DOCTYPE html>'

Volgens mij ben je je extensie ".flv" vergeten...

=>xxxxxxx@wxtxxxr-desktop:~$ youtube-dl -o nr1.flv http://www.youtube.com/watch?v=ZFI4R2JEj54

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/05, 17:10:43 »
CTL+V werkt niet in de terminal.
Shift-cntr-v wel!

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/05, 17:11:46 »
Of CTRL+Shift+V.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/05, 18:25:08 »
Ik gebruik een extensie van Google Chrome, die zet een knop naast toevoegen aan faforieten en als je er op klikt kun je verschillende kwaliteiten kiezen.
Werkt zeer makkelijk.

Voor andere filmpjes die niet via Youtube gaan gebruik ik clive.
Werkt in de Terminal maar het is eigenlijk heel makkelijk.
clive en dan de link en dat is alles.


Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/05, 20:52:43 »
Net als Wanda gebruik ik al een paar jaar video downloadhelper.Daarmee kun je ook de filmpjes converteren naar een ander formaat.(moet wel via mencoder of ffmpeg,maar staat in repo's).
Kubuntu 20.04

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/05, 22:31:47 »
Bedankt voor jouw tip Axelv.

Ik heb youtube-dl verwijderen en daarna opnieuw geïnstalleerd.

Nu werkt het weer. Ik ga nu weer verder.

groet Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy


Offline Bertel

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/06, 13:50:11 »
Bedankt de tip Prosper.


Wat is vrije software?

Offline vilamar

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/06, 14:07:41 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/06, 16:40:54 »
http://fastesttube.kwizzu.com/#congratulations

Die even uitgeprobeerd en jawel...........het werkt............maar...............de filmpjes hebben een vreselijke blauwe kleur over zich. Terwijl het filmpje op YouTube in de normale kleuren te zien is.
(dit was in mp4)

nu in flv gedownload en het filmpje is ook niet goed van kleur. Paars en blauw net zoals de mp4.

Apart daar heb ik geen last van.
Nou draai ik in Chrome een andere versie dus daar kan het ook aan liggen maar dit was een versie die ik vond en in meerdere browsers werkt.

Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/16, 15:36:08 »
Bedankt, chrome extensie werkt niet (ik bedoel ik weet het niet) maar dit wel! (Ohwja als hij klaar is druk je ctrl+c).
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 15:39:19 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/16, 16:08:27 »
Ik gebruik sinds een paar dagen deze: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/user/963217/?src=api  :)
Video download helper werkte bij mij niet meer in Xubuntu,hij downloadde alleen maar 0 kb streams. :(
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/17, 12:03:39 »
Gebruik in beide Xubuntu´s en Isadora9 nog altijd de Downloadhelper en gaat nog uitstekend.

« Laatst bewerkt op: 2011/08/17, 12:11:28 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline chaos7

  • Lid
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/18, 22:21:23 »
ik gebruik downloadhelper, een extensie in firefox. maar als dat ding rammelt in je browser en je klikt er op, geeft het een link. als je op de link gaat staan krijg je een submenu en als je daarop klikt doet ie het niet bij mij, klik je gewoon op de link die je krijgt, dan doet ie het wel. waarschijnlijk dat het met het converteren niet goed gaat. vindt het geen probleem
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: TIP: Video downloaden van youtube
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/23, 15:00:44 »
Enige tijd geleden een aardige "lichtgewicht" Firefox-extensie gevonden voor het binnenhalen van Youtube-filmpjes: Flash and Video Download 1.0.

Youtube-filmpje oproepen, klik op knopje van Flash and Video Download naast het zoekvak van Google in Firefox, en voilà, je kunt in een uitklapmenuutje klikken om het filmpje binnen te halen.

Het voordeel van deze extensie is, dat-ie er geen extra toeters en bellen bij installeert. Geen flauwekul, doet wat-ie moet doen, en verder niks.  :)