Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie wijzigen na installatie  (gelezen 846 keer)

Offline Para

  • Lid
Partitie wijzigen na installatie
« Gepost op: 2011/12/03, 15:34:34 »
Hallo,

Ik heb gisteren Ubuntu kunnen installeren via windows.
Ik heb mijn systeem volledig kunnen inrichten. Nu wil ik echter mijn bestanden overbrengen van mijn draagbare schijf naar mijn Laptop.
Wat blijkt nu. De vrije ruimte van mijn persoonlijke map is te klein.
Weet er iemand hoe ik deze kan wijzigen?

Alvast bedankt.

Re: Partitie wijzigen na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/03, 15:39:36 »
Hoeveel ruimte heb je toegewezen in Windows?
Als je de volle 30gb hebt genomen zit er niets anders op dan een normale installatie te doen.
Zo niet, moet je het binnen Windows ubuntu deïnstalleren en terug installeren met de juiste hoeveelheid.
Omdat ubuntu bij een WUBI installatie geen eigen partitie krijgt, kan je het later niet meer wijzigen.
Een normale installatie is daarom beter.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline Para

  • Lid
Re: Partitie wijzigen na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/03, 16:45:19 »
Ik ben misschien niet duidelijk geweest.
Als ik Gparted gebruik, heb ik de helft van mijn schijf als Windows en de helft van mijn schijf als Data.
Ik denk dat de installatie via wubi gebeurd is, omdat het op een andere manier niet lukte. De DVD lezer, of het systeem, aanvaarde het isobestand niet.
Hoe moet ik Ubuntu nu desinstalleren en opnieuw installeren?
O Ja, er zit nog een kleine partitie systeem op de schijf. Het is een Toshibe notebook.

Re: Partitie wijzigen na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/03, 16:56:53 »
Dus je hebt het wel op deze manier geïnstalleerd?
Heb je de cd op deze manier gebrand?
Of heb je al van de cd kunnen opstarten?
Zo ja, waar liep het fout?

Als je het idd. via wubi hebt geïnstalleerd, moet je gewoon de installer terug uitvoeren en de procedure volgen om het opnieuw te installeren.
Maar ik raad je aan om het via de normale manier te doen. Zo zit je niet aan de 30gb limiet.
Let wel op dat als je kiest voor de normale manier, je wel de wubi terug moet verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 17:02:13 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie wijzigen na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/03, 17:19:53 »
In plaats dan je partities aan te passen, zou je in plaats je data op de Windows partitie, of de data partitie, kunnen opslaan.

Linux kent zoiets als "symbolische links". Hiermee kan je je data organiseren zoals je zelf wil. Als je bijvoorbeeld je Documenten folder vervangt door een symbolische link "Documenten" naar een Windows partitie, dan krijg je via "Documenten" zonder dat je dat merkt toegang tot die data partitie.

Re: Partitie wijzigen na installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/03, 17:34:39 »
In plaats dan je partities aan te passen, zou je in plaats je data op de Windows partitie, of de data partitie, kunnen opslaan.

Linux kent zoiets als "symbolische links". Hiermee kan je je data organiseren zoals je zelf wil. Als je bijvoorbeeld je Documenten folder vervangt door een symbolische link "Documenten" naar een Windows partitie, dan krijg je via "Documenten" zonder dat je dat merkt toegang tot die data partitie.
inderdaad, dat is ook een manier.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)