Ondersteuning > Installatie
harddisk van usb naar opstartbaar
coos:
Helaas werkt dit niet. Het opstarten gaat niet naar het USB opstarten. Maar geeft de foutmelding dat het operating systeem mist. Het betreft een HP Probook die volgens de handleiding kan op kan starten van USB door het indrukken van F9. Als ik F9 indruk wordt er gevraagd naar het wachtwoord voor de BIOS.
dcp:
Beste,
Ben je zeker dat de schijf grondig gewist is? Alleen de bestanden wissen is niet voldoende. Het is belangrijk om de hele schijf te formatteren, zodat alle oude gegevens volledig worden verwijderd.
Ik veronderstel dat de laptop geen CD/DVD-station heeft…
Er is echter nog steeds een oplossing. Je kunt de HDD uit de laptop halen en deze op een andere computer aansluiten. Daar kun je de schijf formatteren naar ext4 en de ISO van Linux kopiëren naar de HDD, bijvoorbeeld met behulp van Rufus. Rufus maakt de schijf bootable, zodat je de laptop vanaf de HDD kunt opstarten.
Na het opstarten van de laptop kun je de installatie uitvoeren.
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan en het is maar een theorie. Ik ben zelf nog maar twee weken bezig met Ubuntu, dus ik ben een noob wat dat betreft.
Misschien kunnen andere leden met meer ervaring bevestigen of dit echt werkt op deze manier.
Groeten
emvedeesje:
Bij de meeste HP werkt tijdens het opstarten de ESC toets.
En het hangt er dan ook van af of er in de bios een "startup menu delay" ingesteld staat die > 0 is.
Is dat 0 dan heb je heel weinig kans, en moet je meerdere malen opstarten en tokkelen op de ESC.
Dan lukt het wel eens.
Van daaruit kan je via F1 naar de setup, via F9 naar de opstartkeuze.
In de setup moet natuurlijk de mogelijkheid voor USB dan ingeschakeld staan als je die wil gebruiken.
coos:
Helaas kun je met RUFUS alleen maar opstartbaar maken voor USB.
Zodra ik ESC of F1 aan tik wordt er al om het wachtwoord voor BIOS gevraagd.
Polleke:
Waarschijnlijk maak je de kortste klap door contact op te nemen met HP support via e-mail of telefoon en alle laptop gegevens hij de hand te hebben.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie