Ondersteuning > Installatie
geen kde na upgrade
hbakker:
Ik heb zojuist op mijn desktop computer een upgrade gedaan van (kubuntu) 22.04.5LTS naar 24.04 LTS.
Alles leek goed te gaan, tot en met het opnieuw starten van de computer (via de button).
Maar dan gaat het 'mis': ik kom in een textscherm in plaats van in een grafische omgeving.
Daar kan ik inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord, maar wat dan???
(zie foto in bijlage)
Hoe krijg ik het systeem zover dat ik een grafische desktop omgeving krijg?
En bij voorkeur ook zo dat bij de volgende start deze ook weer opkomt.
Graag jullie hulp.
Harm Bakker
vanadium:
Goed nieuws: je hebt toch een werkend systeem ;)
Ik zou dit eerst gaan updaten. Er is een waterkans dat het bij een update met daarna een heropstart wel goed gaat:
--- Code: ---sudo apt update && sudo apt upgrade
--- Einde van code ---
Dan herstarten
--- Code: ---sudo reboot
--- Einde van code ---
Ben je hier terug vanop een andere computer (dwz., je kijkt terug naar een terminal na heropstart), herinstalleer en herconfigureer de opstartmanager opnieuw:
--- Code: ---sudo apt install sddm
sudo dpkg-reconfigure sddm
--- Einde van code ---
Herstart opnieuw. Mocht dat het niet hebben gedaan, voer dan eens volgende commando's uit en laat de uitvoer hier zien als het dan nog niet werkt.
--- Code: ---sudo systemctl enable sddm
sudo systemctl start display-manager.service
sudo systemctl set-default graphical.target
--- Einde van code ---
hbakker:
Vanadium, dank voor je reactie.
Helaas levert dit niets op.
Na
sudo apt update
krijg ik al een hele lijst met meldingen waarin voortdurend de kreet: Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com' voorkomt.
sudo apt upgrade meldt
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded
Toch ook de volgende suggestie uitgeprobeerd. Dat levert schermen vol meldingen, waar ook dezelfde failure steeds weer opduikt.
Nog ideeen wat ik kan doen? Het lijkt dat het nieuwe systeem wel op de schijf staat, maar ik krijg geen grafische interface.
hbakker:
Nog een aanvulling:
sudo systemctl enable sddm
levert (onder andere):
Failed to enable unit: Unit file /etc/systemd/system/sddm.ervice is masked
Ron:
--- Citaat van: hbakker op 2025/04/11, 18:17:30 ---krijg ik al een hele lijst met meldingen waarin voortdurend de kreet: Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com' voorkomt.
--- Einde van citaat ---
Heb je wel internet?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie