Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu  (gelezen 512 keer)

Offline bewa

  • Lid
Installatie Ubuntu
« Gepost op: 2015/02/27, 15:52:05 »
Help, help. Ik wil graag naast Windows 8.1 ook Ubuntu installeren. Op mijn harde schijf, een SSD-schijf, heb ik o.a. twee partities aangemaakt. Eén van 130 Gb voor Windows 8.1 en een tweede van 100 Gb bedoeld voor Ubuntu. Ik heb “Ubuntu-14.04.1-desktop-amd64” gedownload van “ubuntu-nl/org” en op een USB-stick gezet. Als ik de PC opstart van deze USB-stick (uiteraard de bootvolgorde in de BIOS aangepast) krijg ik een scherm met de volgende 4 keuzes:
-   Try Ubuntu Without Installing
-   Install Ubuntu
-   Oem Install (for manufacturers)
-   Check disc for defects
Ziet er goed uit, dacht ik. Maar wat ik ook probeer van deze 4 mogelijkheden, het resultaat is en blijft een zwart scherm en verder niets. Ik heb het ook geprobeerd met een opstart DVD i.p.v. een USB-stick met het zelfde resultaat. Iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat ik er aan kan doen om toch Ubuntu geïnstalleerd te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/27, 15:55:34 »
OK.... probeer het eens zo:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Beeld-in-de-uitprobeersessie-van-de-installatie-DVD
(punt 1.1, linkerkolom)

Vergeet overigens ook niet, om de boel eerst goed voor te bereiden:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/27, 20:22:02 »
Wellicht ook handig om te weten wat voor videokaart er in je computer zit :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/01, 11:37:05 »
Ik heb “Ubuntu-14.04.1-desktop-amd64” gedownload van “ubuntu-nl/org” en op een USB-stick gezet.
Je kan beter de actuele versie downloaden en dat is Ubuntu 14.04.2 LTS. Daarin zijn reeds alle updates t/m 18-02-2015 verwerkt. (Ubuntu 14.04.1 LTS is van 23-07-2014.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/01, 12:39:37 »
Ik heb “Ubuntu-14.04.1-desktop-amd64” gedownload van “ubuntu-nl/org” en op een USB-stick gezet.
Je kan beter de actuele versie downloaden en dat is Ubuntu 14.04.2 LTS. Daarin zijn reeds alle updates t/m 18-02-2015 verwerkt. (Ubuntu 14.04.1 LTS is van 23-07-2014.)

... welke je dus ook gewoon van onze website kunt downloaden: http://ubuntu-nl.org/download
Toch jammer dat zoveel mensen verwijzen naar de internationale website terwijl wij ook gewoon de actuele versies aanbieden.

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/02, 20:37:41 »
Beste mensen, ondanks al jullie adviezen, waarvoor mijn dank, is het resultaat nog steeds hetzelfde: een zwart scherm. Het rare is dat ik op precies de zelfde manier wel heel simpel Windows 10 TechnicalPreview heb kunnen installeren. Het lijkt wel, alhoewel ik dat heel vreemd zou vinden, dat Ubuntu niet geïnstalleerd kan worden op een SSD-schijf. Of zijn er mensen die Ubuntu wel op een dergelijke schijf hebben geïnstalleerd?

Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/02, 20:40:44 »
Ubuntu werkt op alle SSD's en dat is gewoon een feit :) Hier ook Ubuntu op een SSD en mijn vorige computer had ook een SSD en die daarvoor ook.

Maar nogmaals: wat voor videokaart zit er nu in je PC? Dat is belangrijk om te weten aangaande je zwarte scherm-probleem. (mag aannemen dat je wel weet hoe je dat opzoekt, gezien je ook kundig genoeg bent om een testversie van Windows te installeren ;))

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/03, 16:57:08 »
Mijn videokaart betreft een NVIDIA GeForce GTX 745. Vistaus, hopenlijk geeft dit wat meer duidelijkheid over het al of niet kunnen installeren van Ubuntu.