Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met openssh-server installeren  (gelezen 3279 keer)

Offline toeter

  • Lid
probleem met openssh-server installeren
« Gepost op: 2012/12/27, 21:10:25 »
Hallo

misschien dat iemand mij hier verder op weg kan helpen.
ik probeer al een tijdje openssh-server te installeren op een ubuntu server, de precise versie wat weer op een thin client staat, de hp 5710 opgestart via een usb stick. Ik heb het geinstalleerd via de mini.iso. De installatie verliep prima, ik heb een aantal packages kunnen installeren met apt-get, in de sourcelist heb ik http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ staan.
Nu wil ik openssh-sever installeren, maar dat lukt met geen mogelijkheid ik krijg steeds de melding : E: Unable to fetch some archives, maybe run apt-get update or try with --fix-missing
Wanneer ik de source.list aanpas met een ander adres krijg ik de melding:E: Package openssh-server has no installation candidate
Is er een mogelijkheid om via een andere weg openssh te installeren, of zie ik iets over het hoofd?
wie heeft de oplossing!

gr erik

Offline Bloom

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/28, 00:08:23 »
Hoeveel opslagruimte heeft die usb-stick?
Wellicht heb je niet genoeg meer over om de benodigde pakketten te downloaden, uit te pakken en te installeren...

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/28, 02:41:17 »
de stick is 4 Gb

Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/28, 11:58:15 »
kan je even de logs van apt publiceren?

Inclusief df -h van je usb stickie :)

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/28, 15:54:45 »
het apt log is even wat typewerk, ik kan niet inloggen via putty naar de thin client omdat ik niet als root in kan loggen

Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1       3.4G  751M  2.5G  23% /
udev            103M  4.0K  103M   1% /dev
tmpfs            44M  308K   44M   1% /run
none            5.0M     0  5.0M   0% /run/lock
none            110M     0  110M   0% /run/shm

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/28, 15:57:37 »
via sudo is het wel gelukt

erik@ubuntu:/$ sudo apt-get install openssh-server
[sudo] password for erik:
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  ssh-import-id
Suggested packages:
  ssh-askpass rssh molly-guard openssh-blacklist openssh-blacklist-extra monkeysphere
The following NEW packages will be installed:
  openssh-server ssh-import-id
0 upgraded, 2 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 348 kB of archives.
After this operation, 891 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Err http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main openssh-server i386 1:5.9p1-5ubuntu1
  Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com'
Err http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main ssh-import-id all 2.10-0ubuntu1
  Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com'
Failed to fetch http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/o/openssh/openssh-server_5.9p1-5ubuntu1_i386.deb  Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com'
Failed to fetch http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/s/ssh-import-id/ssh-import-id_2.10-0ubuntu1_all.deb  Temporary failure resolving 'nl.archive.ubuntu.com'
E: Unable to fetch some archives, maybe run apt-get update or try with --fix-missing?

Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/28, 16:26:04 »
Lijkt een DNS-probleem. Wat doet
nslookup nl.archive.ubuntu.com
?

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/28, 17:14:49 »
het volgende krijg ik te zien:

erik@ubuntu:~$ ns lookup nl.archive.ubuntu.com
The program 'ns' is currently not installed.  You can install it by typing:
sudo apt-get install ns2
erik@ubuntu:~$ sudo apt-get install ns2
[sudo] password for erik:
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Unable to locate package ns2



Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/28, 17:21:09 »
Nu realiseer ik mij net dat ik achter een router van ziggo zit, een ubee evw3200 en daarachter zit weer mijn eigen router netgear wndr 3700. ik moet natuurlijk nog het een en ander forwarden oid. daar kon de oplossing wel eens liggen misschien

Offline Bloom

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/28, 19:31:36 »
Vast wel. Bovendien moet je opgegeven terminalbevelen ook nauwkeuriger overtypen. Dus 'nslookup' en niet 'ns lookup'.

Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/28, 20:47:47 »
Nu realiseer ik mij net dat ik achter een router van ziggo zit, een ubee evw3200 en daarachter zit weer mijn eigen router netgear wndr 3700. ik moet natuurlijk nog het een en ander forwarden oid. daar kon de oplossing wel eens liggen misschien
Of die Ubee in bridge mode laten zetten door Ziggo (tenzij je ook het WiFi gedeelte gebruikt). Dan werkt het apparaat beter, stabieler en verbruikt het minder stroom.

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/29, 00:31:24 »
@bloom, sorry!! daarvoor ben je dan ook een noob..

erik@ubuntu:~$ nslookup nl.archive.ubuntu.com
;; connection timed out; no servers could be reached

dat bridge verhaal ga ik met ziggo kortsluiten!

Offline Bloom

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/29, 11:12:26 »
Zo te zien heeft je server geen internetverbinding. Controleer of het een DNS-probleem is (DNS = domeinnaamvertaling van namen naar ip-adressen) of helemaal geen internet door dit te doen:
ping -c 5 8.8.8.8
Als je vijf keer een tijdsduur in ms (milliseconden) krijgt, heb je een internetverbinding maar werkt DNS kennelijk niet.
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=47 time=34.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=47 time=35.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=47 time=35.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=47 time=34.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=47 time=34.4 ms
(de ms-waarden kunnen bij jou verschillend zijn)
Als je echter helemaal geen tijdsduurwaarden terugkrijgt en 100% pakketverlies, is er helemaal geen internetverbinding. Dat ziet er zo uit:
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
5 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 4031ms
Zonder internet of DNS werkt het hele updateproces van Ubuntu niet.

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/30, 21:28:10 »
Ik krijg inderdaad een melding dat het netwerk unreachable is.
Ik heb pas geleden een nieuw kabelmodem van ziggo gekregen en daar zal het probleem zitten.
Ik moet nu alles forwarden naar mijn eigen router, enig idee welke poort ik moet forwardenvan de ene naar de andere router?
Ik zal ook nog even contact met ziggo opnemen om het kabelmodem te bridgen.
Al met al zijn we weer wat wijzer geworden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/30, 21:36:41 »
Het is over het algemeen in een thuisomgeving geen goed idee om met meerdere routers te werken. Dat zorgt voor allerlei complicaties en mogelijke netwerkproblemen die je mogelijk slechts met moeite of zelfs niet kan oplossen.

In elk geval hoef je geen configuratie-aanpassingen te doen om in een systeem met twee routers een systeem internettoegang te verschaffen. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de LAN-aansluitingen van beide routers strikt gescheiden zijn. Van één router zal de WAN-aansluiting aangesloten zijn op een LAN van de tweede router. Zowel systemen aangesloten op LAN1 (binnennetwerk eerste router) als op LAN2 (binnennetwerk tweede router) kunnen dan probleemloos op internet. Als natuurlijk een van beide routers niet correct werkt, stopt het verhaal. Haal dan de 'binnenste router' weg en sluit alles aan op de 'buiten'-router. Als de buitenrouter stuk is en het is een geïntegreerde kabelmodemrouter, ga je die niet kunnen vervangen. Kijk dan na of je de kabelmodem eventueel als bridge of gateway kunt configureren en sluit dan de werkende binnenrouter rechtstreeks op de kabelmodem aan en alle andere netwerkstations in je netwerk op die binnenrouter.

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/30, 22:47:51 »
Inderdaad ik ben nu bezig om het ziggo modem, de ubeeevw3200 in semie bridge te configureren. Het probleem is namelijk dat ik pas geleden een nieuw kabelmodem met ingebouwde router van ziggo heb gekregen. Nu is het draadloze gedeelte van deze ubee slecht.
Daarom heb ik mijn eigen router de wndr 3700 netgear laten zitten en inderdaad je moet poort 1 gebruiken om de 'wan'door te sturen naar je tweede router. Ik heb op de site van ziggo een handleiding gevonden om het modem in semi-bridge te zetten.
wordt vervolgd...

Offline toeter

  • Lid
Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/31, 19:24:44 »
Gelukt!!!
door het modem in semi-bridge te zetten is het gelukt om op het netwerk te komen.
Een keer restarten en het werkt! Openssh-server is geinstalleerd.
Op naar de volgende stap, heren bedankt

Re: probleem met openssh-server installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/06, 22:08:57 »
Ok, veel succes! Heb de Ubee ook heel even in semi-bridged mode gehad maar zodra ik bijv. een SIP client registreerde liep de modem keihard vast. Dus heb 'm alsnog in bridged mode laten zetten.