Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 32 bits of 64 bits  (gelezen 2048 keer)

Offline edwinv

  • Lid
32 bits of 64 bits
« Gepost op: 2012/11/27, 09:59:31 »
heb net een hp dm1 laptop aangeschaft en zou willen weten wat nu het beste is om te installeren 32 bits ubuntu of 64 bits

HP Pavilion dm1-4100sb  - AMD E-450 processor   dual core 1650 Mhz - 4 gb ram   - draait nu win 7 home premium

wat is het voordeel van 64 bit tov 32 bit ?

Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/27, 10:34:30 »
Citaat
heb net een hp dm1 laptop aangeschaft en zou willen weten wat nu het beste is om te installeren 32 bits ubuntu of 64 bits

HP Pavilion dm1-4100sb  - AMD E-450 processor   dual core 1650 Mhz - 4 gb ram   - draait nu win 7 home premium

wat is het voordeel van 64 bit tov 32 bit ? 
64 Bit kan bij deze computer.

Waarschijnlijk krijg je een probleem bij het installeren om dat alle 4 primaire partities bezet zijn, zodat je eerst een partitie moet wissen.
Wees dar voorzichtig mee!
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/27, 10:46:09 »
64-bits. En wel hierom:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-versie-

Probleem met vier reeds bestaande partities, zoals Leon III al aangaf, zal vermoedelijk spelen. Dat pak je zo aan:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier-primaire-partities
(punt 6.2, rechterkolom)

De partitie genaamd HP-TOOLS kun je veilig vernietigen, daar heb je toch niks aan (ik heb zelf ook een HP flapje).

Offline edwinv

  • Lid
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/27, 10:57:10 »
dank u wel voor de info -- ik denk eraan om win 7 volledig te verwijderen want ik gebruik dit toch niet - of niet misschien ?  heb nu een acer laptopje (eeepc1008p) en daar heb ik win wp verwijderd (draaide veel te traag) en daar draait nu mint 13 op - dus ik vermoed dat ik dat bij deze hp ook ga doen. voor de garantie heeft dit geen gevolgen - heb dit al nagevraagd bij hp en een ander os is voor hen geen probleem

Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/27, 11:43:57 »
Zou windows lekker laten staan, ook de recovery, bij mij word windows nog gebruikt voor TomTom en Ovi van Nokia(vrouw).
Bij een eventuele latere verkoop is het ook niet handig als je geen windows 7 meer op de laptop hebt.

Als je toch beslist windows wilt verwijderen maak dan een recovery  (3DVDś) en het duurt lang.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/27, 11:55:45 »
Als je Windows niet nodig gaat hebben dan kun je het er prima afgooien.

Offline rja

  • Lid
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/27, 16:37:37 »
Als er officiele licentie van Windows 7 op zit, zou ik wel bewaren.

Voor als je laptop ooit verkoopt.


Offline edwinv

  • Lid
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/27, 17:13:13 »
omwille van die officiele licentie win 7 twijfel ik nog - ik ga er eerst nog eens over slapen -- mijn vroeger netbookje asus eepc heb ik win verwijderd en mint geinstalleerd - heb ik nadien ook verkocht aan iemand die het alleen wil gebruiken voor wat e-mail en surfen en chatten - ik heb hem dus verteld dat dit veiliger is met linux - hij gebruikt dit netbookje nog altijd trouwens en is er zeer tevreden van - alleen weet ik niet (want ik zie die brave man niet veel) of hij wel ondertussen alle updated heeft uitgevoerd-

dus win verwijdereren blijf ik nog even over nadenken - de tijd breng wel raad

Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/28, 13:34:38 »
Citaat
3. De "veiligste" keuze was altijd de generieke 32-bitsversie van Ubuntu. Maar dat is inmiddels veranderd, want 64-bits is steeds meer de norm geworden.
Kortom: kies bij voorkeur 64-bits! Daarmee ontketent u de volledige kracht van uw hardware.
Hebt u Ubuntu al geïnstalleerd, en wilt u nakijken of die 32-bits of 64-bits is? Dat kan als volgt.

Maar hier wordt niet uitgelegd, wat 32 en 64 bits precies betekend en wat voor voordelen er zijn. De norm is niet perse altijd goed en/of een valide opmerking om dan maar over te stappen.  Ik vind het te makkelijk.

Hier wat meer diepgang: http://www.techsupportalert.com/content/32-bit-and-64-bit-explained.htm

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/28, 15:24:42 »
Citaat
3. De "veiligste" keuze was altijd de generieke 32-bitsversie van Ubuntu. Maar dat is inmiddels veranderd, want 64-bits is steeds meer de norm geworden.
Kortom: kies bij voorkeur 64-bits! Daarmee ontketent u de volledige kracht van uw hardware.
Hebt u Ubuntu al geïnstalleerd, en wilt u nakijken of die 32-bits of 64-bits is? Dat kan als volgt.

Maar hier wordt niet uitgelegd, wat 32 en 64 bits precies betekend en wat voor voordelen er zijn. De norm is niet perse altijd goed en/of een valide opmerking om dan maar over te stappen.  Ik vind het te makkelijk.

Hier wat meer diepgang: http://www.techsupportalert.com/content/32-bit-and-64-bit-explained.htm

Dit is natuurlijk de kern van mijn verhaal:
kies bij voorkeur 64-bits! Daarmee ontketent u de volledige kracht van uw hardware.

Jouw webkoppeling legt het allemaal tot in details uit, wat natuurlijk prima is. Mooi dat je het hebt gevonden, en dat je er tevreden mee bent.

Maar de meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op ellenlange gedetailleerde verhalen: TL;DNR  Vandaar.  :)

Offline Dave

  • Lid
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/28, 20:59:25 »
Als er officiele licentie van Windows 7 op zit, zou ik wel bewaren.

Voor als je laptop ooit verkoopt.

Je hebt toch een sticker er op zitten met dat serienummer?
Gewoon leegvegen dan en mocht je die ook willen verkopen met win7 is dat zo weer geïnstalleerd.
Heb je die HP pas gekocht kun je waarschijnlijk ook gratis win8 downloaden.
bewaren op een schijfje en wat moet je dan nog met win7.

En vanwege een navigatie kun je beter een uitgeklede XP in Virtualbox gebruiken dan het logge win7.
Ook geen gezeur van opnieuw opstarten.



Offline rja

  • Lid
Re: 32 bits of 64 bits
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/28, 23:11:59 »
Je hebt toch een sticker er op zitten met dat serienummer?
Gewoon leegvegen dan en mocht je die ook willen verkopen met win7 is dat zo weer geïnstalleerd.
Heb je die HP pas gekocht kun je waarschijnlijk ook gratis win8 downloaden.
bewaren op een schijfje en wat moet je dan nog met win7.

En vanwege een navigatie kun je beter een uitgeklede XP in Virtualbox gebruiken dan het logge win7.
Ook geen gezeur van opnieuw opstarten.
Ik weet niet of dat zo simpel is.

Misschien zit er een recovery partitie op die HP ?..