Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT  (gelezen 1062 keer)

Offline Pim

  • Lid
Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT
« Gepost op: 2007/06/27, 13:39:36 »
Hallo.

Een paar dagen geleden heb ik mijn oude laptop weer eens uit de kast gehaald. Ik was aan het overwegen om eens van windows weg te stappen en oefenen op de laptop leek mij een geschikte start. Uiteindelijk bij de distributie van Ubuntu terecht gekomen en ik ben aan de start gegaan.
Die start houdt helaas al echter op tijdens de installatie.

Ik heb Ubuntu 5.10 geprobeerd, xubuntu en kubuntu. Via links van deze website of via de wiki heb ik de .iso gehaald en gebrand. Bij de Kubuntu 6.10 en Xubuntu 6.10 heb ik nadat het bij beide niet gelukt was om de instalatie te voltooien de cd's gecontroleerd. Daar zaten volgens de test fouten. Dus op een andere computer opnieuw de .iso gedownload, gebrand en geontroleerd. Weer een misser.

De foutmelding die ik hierbij kreeg is:

[!!] Detect and mount CD-ROM
Error reading Release File
The CD-ROM does not seem to contain a valid 'Release' file, or that file could not be read correctly.

You may try to repeat CD-ROM detection but, even if it does succeed the second time, you may experience problems later in the installation



Na een search las is ergens (hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=192498 ) de tip om "ide=nodma" in de advanced option (F6) op te geven bij het begin van de installatie.
Nou leek het probleem opgelost te zijn. in ieder geval ging het een stuk verder totdat er extra software van de CD werd geinstalleerd. een paar programma's wilden niet (deze ben ik vergeten op te schrijven).
De situatie waarin ik uiteindelijk terecht kwam; de instalatie was afgerond, ik was een user, ik had een wachtwoord en ik zat in de terminal. Klinkt misschien eigenlijk best 'okay', maar ik wilde in een grafische omgeving terecht komen na de installatie. Die verliep niet vlekkenloos dus ik ben weer overnieuw aan het beginnen.

Nu nog een keer Ubuntu 5.10 geprobeerd. het leek allemaal vrij goed te gaan tot het moment (dat was bij de eerste pogingen ook het keerpunt) het moment dat de kernel geinstalleerd ging worden.
de melding die ik kreeg was:

An error was returned while trying to install the kernel into the target system.
Kernel package: 'Linux-386'.

Check /target/var/log/bootstrap.log for details

dit laatste had ik wel graag willen doen, maar hoe me dat lukt tijdens een installatie en nieuw in dit systeem kan ik nog niet.

Ik heb verschillende dingen al gelezen, ik heb gekeken of mensen al eerder ubuntu of een andere distro op mijn soort laptop hebben gekregen. daarop is het antwoord ja, dus ik heb hoop. kon er niet zo gauw een vinden die ubuntu op zo'n oude laptop (lees 1998 ontwikkeld. stats in het kort zijn p2-366, 128mb ram, 12 gig, 2.5mb vid-kaartje).

Dus wat staat hierboven nu eigenlijk?
Ik heb veel geprobeerd, een aantal dingen gelezen.
Ik denk dat dat de kernel misschien niet past.
Of de distributie is te zwaar voor mijn laptop. maar daarom had ik xubuntu en kubuntu geprobeerd.

Mijn vraag is of iemand misschien weet ik nog meer kan proberen of zou moeten doen.
Als je tot hier bent gekomen en alles gelezen hebt, dankjewel. het is een aardig stukje geworden maar ik had begrepen dat je zoveel mogelijk moest vertellen wat je in huis hebt qua materiaal en wat je verder zelf gedaan en geprobeerd hebt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/27, 14:12:53 »
Probeer het nog eens, maar dan met de nieuwste versie: 7.04. Die is echt veel beter en gebruikersvriendelijker. Installeren niet met de LiveCD (je hebt te weinig RAM-geheugen), maar met de Alternate CD. En ook niet de voor jou te zware Ubuntu, maar het zuinige lichtgewicht broertje Xubuntu.

Hier haal je hem:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-alternate-i386.iso

CD op lage snelheid branden, zo voorkom je brandfouten. Voor installatie: laat de CD zichzelf controleren op integriteit: ergens in het midden van de menukeuzes staat Check CD for defects.

Succes! Pjotr.

Offline Pim

  • Lid
Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/27, 14:20:40 »
Hai Pjotr,

Heel erg bedankt voor je snelle ractie! ik ga het proberen!

Offline Pim

  • Lid
Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/27, 16:51:43 »
Ik denk ik vermeld even dat de installatie is voltooid en dat xubuntu draait op de laptop.
Ondanks het langzame branden van de .iso kreeg ik toch weer een 'error reading release file' maar dit heeft tijdens de installatie niet voor problemen gezorgd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/27, 17:00:30 »
Citaat van: Pim
Ik denk ik vermeld even dat de installatie is voltooid en dat xubuntu draait op de laptop.
Ondanks het langzame branden van de .iso kreeg ik toch weer een 'error reading release file' maar dit heeft tijdens de installatie niet voor problemen gezorgd.
Mooi! Fijn dat het gelukt is, en bedankt voor het terugkoppelen.

Overigens denk ik, dat je CD-speler niet helemaal goed meer is. Of dat je een merk CD-R gebruikt, waar de speler moeite mee heeft. Het is een akelige foutmelding, want het zou zomaar kunnen, dat je later alsnog rare toestanden krijgt....

Mocht Xubuntu raar gaan doen, overweeg dan eens om een ander merk CD-R schijfje te gebruiken en daarmee te herinstalleren. In mijn ervaring is Nashua zo ongeveer het meest generieke merk; nog nooit problemen gehad met die CD-R's. Maar bijvoorbeeld Sony schijfjes doen het op de ene wel goed, en op de andere niet...

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu op een dell laptop: Latitude cpi A366XT
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/28, 14:26:58 »
Ik vermoed ook dat een slecht werkende CD drive hier de oorzaak is van de problemen.