Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: diskettestation koppelen  (gelezen 957 keer)

diskettestation koppelen
« Gepost op: 2008/01/07, 17:10:30 »
in mijn pc zit een diskettestation.
ls ik dat aanspreek dan roept Ubunto 7.10 dat dat station niet kan worden gekoppeld en dat zegt mij niet zoveel.
letterlijk zegt het: "kan het volume niet aankoppelen"en onder details staat: "mount: dev/fd0 is geen geldig blokapparaat.
Wil iemand mij een beetje verder helpen, want ik wil die diskette nog wel even blijven gebruiken.


Overigens, bestaat er geen boekwerk met Ubuntu waarin de gebruikte terminologieën worden uitgelegd.
Ik struikel nogal eens over de voor mij totaal onbekende begrippen.

Dank alvast
Rob

diskettestation koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/07, 17:28:22 »
Voordat je een volume (= diskette, usbstick, hardeschijf, cdrom, enfin alles waar gegevens op kunnen staan) binnen kunt, moet je het eerst 'aankoppelen'. Aankoppelen ( to mount) betekent hier niet letterlijk fysiek (dus de hardware) aankoppelen, maar eerder softwarematig. Alle besturingssystemen moeten dit doen (voor zover ik weet, Windows, Mac OS, Linux), misschien die zonder abstractielaag in de hardware niet (laat ik even in het midden). Sommigen doen dit al transparanter als anderen.

/dev/fd0 is zoiets als A: in windows. Je C:-schijf zou dan /dev/hda1 of /dev/sda1 worden. Als je cdromspeler D: was onder windows, dan wordt dit in Linux /dev/cdrom, /dev/scd0 of dergelijke. Nu kan je die /dev/blablabla niet direct aan, want voor Linux is dat geen map, maar een bestand. Dit bestand bevat alles wat op je diskette/schijf/usbstick/watjeookvoorvolumehebt staat, dus ook de tabellen waar alle bestanden instaan, en natuurlijk de gegevens zelf. Je kan er dus niet zomaar aan, eerst moet dit bestand 'aangekoppeld' (gemount dus) worden in een map. Meestal is dit voor /dev/hda1 /media/hda1, voor /dev/hda2 /media/hda2, voor /dev/fd0 /media/hd0, enzovoorts. In die map staan dan alle gegevens die op je schijf staan. Als je klaar bent met die schijf, wordt hij weer afgekoppeld (unmount). Dit alles is eigenlijk vrij technisch, maar als je deze achtergrond weet kan je de foutmelding beter begrijpen.

Zoals ik al eerder zij, worden de volumes op je computer voorgesteld als bestanden. Dit zijn echter geen gewone bestanden, maar zogenoemde blokapparaten en karakterapparaten (blockdevices en character devices)
Een blokapparaat is een apparaat waar je met blokken naar toe schrijft of leest, zoals een schijf of een scherm. Een karakterapparaat is een apparaat waar werkelijk lettertje per lettertje van gelezen of geschreven wordt, zoals een toetsenbord. Dat hij zegt dat het geen geldig blokapparaat is, betekent dat hij hoogstwaarschijnlijk /dev/fd0 niet heeft gevonden.

Typ dit eens in een terminal (Systeem -> Hulpmiddelen -> terminalvenster)
ls -al /dev  | grep fd0 || echo "/dev/fd0 niet gevonden".
Het zoekt naar /dev/fd0

Anders zal je handmadig moeten aankoppelen

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

diskettestation koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/07, 18:19:48 »
Citaat van: hobbyrob
Overigens, bestaat er geen boekwerk met Ubuntu waarin de gebruikte terminologieën worden uitgelegd.
Ik struikel nogal eens over de voor mij totaal onbekende begrippen.

Rob
Lees vooral de documentatie goed door, dan ben je al een heel eind op weg.
Het, voor zover ik weet, enige Nederlandstalige boek, is geschreven door Jan Stedehouer, ook forumlid: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004004565337&Section=BOOK
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

diskettestation koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 12:37:18 »
Beste SeySayux.
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik begrijp ongeveer waar het over gaat. Heb in de terminal de  voorgestelde regel gekopieerd, maar het resultaat is helaas:
" /dev/fd0 niet gevonden  " .
Je stelt voor om het dan maar handmatig te doen maar hoe gaat dat dan?
Ik hoor graag
Dank alvast