Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Restoren met rsync  (gelezen 2137 keer)

Offline yozdje

  • Lid
Restoren met rsync
« Gepost op: 2010/01/26, 18:36:38 »
Ik rsync regelmatig mijn hele linux systeem van mijn laptop naar een externe HD m.b.v. onderstaand commando:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors / /media/Rsync\ partitie/

Stel dat mijn laptop het nu begeeft. Hoe restore ik dan mijn complete systeem? Moet ik eerst Ubuntu opnieuw installeren op mijn laptop en vervolgens met rsync alles terugzetten? Heb ik dan mijn complete configuratie terug?

Ik weet dat ik met Clonezilla een image kan maken van mijn complete HD en dat ik daarmee een en ander kan restoren, maar ik was benieuwd of het ook met rsync kan. Ik vind het backuppen met rsync iets makkelijker gaan.

Re: Restoren met rsync
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/26, 19:33:12 »
goede vraag ! het antwoord wil ik ook weten dus volg dit. Toevoeging: bestaat er ook een grafische front-end voor rsync, of kan dit alleen via de commandline??
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline vanadium

  • Lid
Re: Restoren met rsync
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/26, 19:35:53 »
Met rsync kan je geen volledig linux systeem backuppen. Je /home, dat kan nog wel.

Als je met rsync je /home terugzet op een herinstallatie, dan heb je al je configuratiegegevens terug. Mogelijk moet je sommige programma's ook nog herinstalleren, namelijk die je achteraf zelf bijinstalleert.

grsync is een grafische frontend.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/26, 19:40:17 door vanadium »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Restoren met rsync
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/26, 19:41:29 »
Een backup met rsync is zoveel sneller als een image.

Er is hierover Nederlandstalige documentatie in aanbouw (kan nog een foutje bevatten), met het grafische grsync.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Rsync

Voor een restore kan je bijvoorbeeld opstarten vanaf een LiveCD. De externe en de interne schijf koppelen er terugkopieren met rsync, bijvoorbeeld in jouw geval iets van:
sudo rsync -vaxE /mnt/externedisk/padnaam/ /mnt/internedisk/

Met rsync kan je geen volledig linux systeem backuppen. Je /home, dat kan nog wel.
Ik val vanadium niet graag af met met rsync kan je wel een volledig linux systeem backuppen! Althans dat doe ik regelmatig. Dan is de root schijf NIET in gebruik (LiveCD).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Restoren met rsync
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/26, 19:48:34 »
Citaat
Ik val vanadium niet graag af
Niet aarzelen! Juist is juist! ;)

En als je het zelf doet, dan geloof ik je graag dat het inderdaad kan.

Bij een aangekoppeld systeem wordt het zeer moeilijk, omdat in de linux bestandenstructuur heel wat bestanden staan, die eigenlijk niet bestaan op schijf. Voor een afgekoppelde schijf komt het inderdaad neer op het kopiëren van bestanden. Ik vermoed dat je er best ook de -H optie bijneemt, om ook hardlinks te behouden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Restoren met rsync
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/26, 20:16:35 »
Bij een aangekoppeld systeem wordt het zeer moeilijk, omdat in de linux bestandenstructuur heel wat bestanden staan, die eigenlijk niet bestaan op schijf. Voor een afgekoppelde schijf komt het inderdaad neer op het kopiëren van bestanden.
Hmmm, uit voorzorg back-up ik de partitie als die niet in gebruik is maar ik verwacht dat dit niet echt veel uitmaakt. Met tar kan dat toch ook? Mits je de juiste mappen uitsluit. Zie volgens bijvoorbeeld (Engelstalig):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087

Of (in aanbouw): http://wiki.ubuntu-nl.org/community/TAR#Systeembackup

Maar om precies te zijn heb ik een multi-boot linux computer en maak net zo makkelijk een rsync back-up van de andere partitie, maximale (of overdreven?) zekerheid? :|

Klik links bovenin op Documentatie

Offline yozdje

  • Lid
Re: Restoren met rsync
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/26, 20:44:31 »
Bedankt voor de antwoorden! Momenteel image ik met Clonezilla sowieso eens in de 2 weken ofzo mijn laptop HD op een partitie van mijn externe HD. Daarbij rsync ik iets vaker (om de 2 á 3 dagen) mijn linux laptop partitie op een andere partitie van mijn externe HD.

Ik heb het restoren gelukkig nog niet hoeven doen, maar in geval van nood zou ik wel graag willen weten hoe een en ander in z'n werk gaat. Het terugzetten van de hele laptop HD mbv Clonezilla lijkt me redelijk voor zich spreken (mbv de LiveCD). Clonezilla imaged volgens mij zelfs de MBR met GRUB erop, dus ik neem aan dat mijn hele systeem (incl. Windows partitie) hierdoor 1 op 1 is terug te zetten.

Maar met rsync kan ik dus ook volledig restoren. Dat is goed om te weten!

-edit-

Nog een vraagje; als ik rsync dan rsynct die mijn volledige linux partitie als ik dit run:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors / /media/Rsync\ partitie/
(waarbij /media/Rsync\ partitie/ mijn backup partitie op een externe HD is)

Ik heb echter ook 2 Windows Vista partities (dwz 1 met het OS erop en Program Files en dergelijke en 1 partitie met Apps, Games, Downloads etc.). Die partities worden bij het rsyncen niet meegenomen. Om dit wél voor elkaar te krijgen, moet ik na bovenstaand commando nog twee keer extra rsyncen met onderstaande commando's:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors /media/DATA/ /media/Rsync\ partitie/media/DATA
sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors /media/ACER/ /media/Rsync\ partitie/media/ACER

Is er geen snellere manier?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/26, 20:52:40 door yozdje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Restoren met rsync
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/26, 20:54:24 »
Met de opmerking, dat ik met rsync geen backup van de MBR (Master Boot Record) maak, en geen back-up van een Windows partitie maak, wat clonezilla wel zal (kunnen) doen.
Op deze punten heeft vanadium gelijk :), dat kan rscync niet (afaik) :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Restoren met rsync
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/26, 20:58:41 »
-edit-

Nog een vraagje; als ik rsync dan rsynct die mijn volledige linux partitie als ik dit run:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors / /media/Rsync\ partitie/
--ignore-errors zou ik niet gebruiken. Je wil (moet) toch weten of de back-up goed gaat?

Kan je beter de mappen uitsluiten die mogelijk errors geven? Zoals bijvoorbeeld:
--exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/sys
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yozdje

  • Lid
Re: Restoren met rsync
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/26, 21:08:37 »
-edit-

Nog een vraagje; als ik rsync dan rsynct die mijn volledige linux partitie als ik dit run:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors / /media/Rsync\ partitie/
--ignore-errors zou ik niet gebruiken. Je wil (moet) toch weten of de back-up goed gaat?

Kan je beter de mappen uitsluiten die mogelijk errors geven? Zoals bijvoorbeeld:
--exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/sys

Hmm, dat is inderdaad beter. Ik heb dat commando uit een of andere tutorial gehaald, maar het is inderdaad wel handig om te zien wat er allemaal wel en niet gebeurt. Waarom zouden bovenstaande mappen trouwens errors geven? (ik ben een echte newbie). En betekenen die errors dat die mappen helemaal niet gersynced worden?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Restoren met rsync
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/26, 21:31:04 »
Waarom zouden bovenstaande mappen trouwens errors geven?
Lastige vraag. XD

Maar dit zijn mappen voor linux systeembestanden. Daar is geen back-up van nodig afaik.

Zie voor meer info bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux-bestandssysteem#sys

Edit: na een volledige restore op een schone partitie moet je deze mappen dan wel aanmaken voordat je linux kan starten met sudo mkdir /mnt/schonedisk/proc, enz.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/26, 21:49:04 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yozdje

  • Lid
Re: Restoren met rsync
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/26, 23:21:04 »
Ok bedankt!

Dan nog een laatste vraag; jaja ik blijf bezig! Ik heb een iPhone en nu las ik ergens dat je met rsync en ssh ook je iPhone kunt backuppen met deze opdracht:

 rsync --exclude private/var/mobile/Media/iTunes_Control/ -av root@(your-iPhone-IP):/ ~/iPhone-Backup/ --delete

Die iTunes_Control map hoeft er niet bij, omdat dit alle muziek is en die heb ik al ergens anders gebackupped. Probleem is echter dat ik deze error krijg:

root@192.168.1.108's password:
sh: rsync: command not found
rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [receiver]
rsync error: remote command not found (code 127) at io.c(600) [receiver=3.0.6]

M.a.w. ik kan dus wel inloggen in mijn iPhone, maar vervolgens rsynct die niks. Ik heb op de iPhone ook geen rsync staan. Dit staat alleen op mijn Ubuntu laptop. Moet er op de remote ook rsync staan? Bij anderen schijnt het wel gewoon te werken...

-edit-

Hmm heb rsync geinstalleerd op de iPhone en nu werkt het wel. Het moet blijkbaar toch op allebei de "machines" staan :) .
« Laatst bewerkt op: 2010/01/26, 23:29:02 door yozdje »