Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SFS filesystem in plaats van NTFS  (gelezen 1260 keer)

Issib

  • Gast
SFS filesystem in plaats van NTFS
« Gepost op: 2007/02/20, 17:34:07 »
Hallo, ik ben na een linux-installatie aan het trachten mijn HD's zichtbaar te maken.

Configuratie:
- Maxtor, 80 GB, hierop heb ik Ubuntu geinstalleerd en hem de hele disk laten gebruiken.
- Samsung, 200 GB NTFS
- Western Digital, 300 GB NTFS - dacht ik!
Mijn vraag gaat over deze WD disk.

Direct na de ubuntu-installatie zag ik helemaal geen NTFS disks meer.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd mijn disks zichtbaar te maken, uiteindelijk lukte dat deels op advies van dit forum, na gebruik van de tool 'diskmounter'.

Diskmounter meldde:
Added /dev/hda1 as /media/hda1 (dit is m'n Samsung van 200 GB, die ik nu dus zie!)'

Maar waar niks over wordt vermeld, is /dev/hdd (m'n WD van 300 GB).

Misschien komt dit laatste omdat dat ook als 'SFS' wordt gezien in plaats van als NTFS.

Ik dacht dat dit een NTFS disk was, maar heb hem destijds onder Windows geformatteerd als 1 grote partitie. Hij werd onder Windows disk mgmt ook gezien als 'Simple volume', ik dacht dat dat een win-benaming was voor een disk die als 1 groot volume is geformatteerd zonder verdere partitionering.
Nu onder Linux als ik sudo fdisk -l doe, zie ik geen NTFS maar SFS ? Wat dat ook moge zijn.

Mijn vragen zijn:

1. hoe kan ik zien wat dat tooltje precies heeft gedaan? (dit puur ter interesse, want nu ik linux wil leren wil ik graag proberen te begrijpen wat er gebeurt)

2. hoe zou het kunnen komen dat die WD niet zichtbaar wordt? Hebben jullie een suggestie wat ik hier verder mee kan proberen? Weten jullie wat een SFS-filesystem is?

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
SFS filesystem in plaats van NTFS
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/20, 18:06:52 »
Probeer hem eens te mounten op onderstaande manier:

Eerst een mapje aanmaken waarin je hem kunt mounten (maar 1 keer uitvoeren):
sudo mkdir /media/sfsDan proberen de schijf te mounten:
sudo mount /dev/hdd1 /media/sfs/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222En dan ff in Nautilus checken of het gelukt is. Als je errors krijgt, die hier even posten.

Succes!

Issib

  • Gast
SFS filesystem in plaats van NTFS
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/20, 20:39:58 »
Nou ik heb het geprobeerd, en zodra ik het mount commando geef, bevriest mijn complete systeem en moet ik hem handmatig rebooten.
Dus daar gaat toch iets niet goed...

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
SFS filesystem in plaats van NTFS
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/20, 21:01:14 »
Ik heb eens wat rond gegoogled, en SFS blijkt een bestandssysteem te zijn dat windows aanmaakt als je een "dynamische disk" aan wilt maken (wat het ook mag zijn). Over het mounten onder linux hiervan is heel weinig te vinden.
Zou je nog eens in je systeemlogboek kunnen kijken (weet zo niet waar; maar staat ergens in het menu), of je iets ziet op ong het tijdstip van de crash.

Voor de rest zou ik zo niets weten... Iemand anders?

Offline Dave

  • Lid
SFS filesystem in plaats van NTFS
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 21:36:03 »
oei.
onder windows pro aangemaakt dus.
Daar hebben zelfs schijfindelings progjes moeite mee.
Komt ook voor als je een usb schijf wilt partitioneren onder Pro.

Gewoonweg met een extern progje te wissen of herindelen zal niet werken.
Dit is echt een heel echt virus van microsoft.


Ik moet de oplossing nog ergens in een backup hebben.
Maar zal zoeken zijn dus als iemand anders wat weet?

vonk

  • Gast
SFS filesystem in plaats van NTFS
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/05, 20:42:54 »
Ik heb zo ongeveer hetzelfde voor.
Ik heb een 2de harde schijf steken die ik enkel jaren geleden had aangemaakt onder Windows.
Eerst ging ik ervan uit dat het een NTFS volume zou zijn, dus had ik
/dev/hdb1 /media/windows ntfs umask=0222 0 0
toegevoegd aan /etc/fstab
En het werkte. Maar de schijf was read-only. Ik heb alle mogelijke variaties geprobeerd, umask=0000 etc.
en toen deed ik eens fdisk -l : /dev/hdb1               1        9964    80035798+  42  SFS
Heb nog steeds de drive niet writeable gekregen. Lezen gaat wel dus!

mvg,

jan.