Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers  (gelezen 1271 keer)

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Gepost op: 2006/06/12, 21:30:20 »
Hallo,
ik snap even (?!) iets niet. Als ik ingelogd ben, heb ik geluid en wordt de geluidskaart correct herkend. (ik log in met de gebruiker zoals die tijdens installatie is aangemaakt)
Ik heb 2 huisgenoten ook als gebruiker aangemaakt met sudo adduser gebruiker_x, maar dan doet de geluidskaart het niet. Ook in systeem> voorkeuren> geluid staat dan niets bij standaard geluidskaart.
Via apparaatbeheer kan ik op het oog zo niets vreemds ontdekken. Wie weet wat hier de oplossing voor is, dus hoe krijg ik de geluidskaart werkend bij alle gebruikers.? Ik heb ubuntu 6.06 op mijn systeem.

linefarmer

  • Gast
geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/12, 22:11:12 »
Vreemd. En als je de nieuwe gebruikers grafisch aanmeld? Staat er dan nog steeds niks bij de standaard geluidskaart. En als je inlogt als root (kijk uit dat je geen domme dingen doet) doet je geluidskaart  het dan wel volledig?

rene

budster

  • Gast
geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/12, 22:16:53 »
Ik denk dat je richting permissies moet zoeken. De eerste gebruiker zit in een andere gebruikersgroep al gebruikers die je daarna aanmaakt. probeer eens om een gebruiker aan te maken en die in dezefde groep te zetten als de eerst aangemaakte gebruiker.

geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/12, 22:20:12 »
Open de "users-admin" via system -> administration -> users and groups. Kies de gebruiker en klik op "Properties" Klik op de 3e tab en geef de gebruiker de juiste permissies.

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/12, 22:24:00 »
allereerst dank voor reacties
@linefarmer: ik meld de nieuwe gebruikers grafisch aan volgens het inlogschermpje. Net voor dat verschijnt hoor je dan nog zo'n soort trommelslag, daarna blijft het bij de nieuwe gebruikers angstig stil.
Inloggen grafisch als root  kan volgens ubuntu niet. En als ik  via ctrl-alt-f1 als root inlog, zou ik zo niet weten hoe ik dan de geluidskaart kan testen.

@budster: dan van die groepen moet ik me eerst even verdiepen hoe dat werkt. Wordt vervolgd.

Offline woteb

  • Lid
geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/12, 22:26:14 »
In een terminal het volgende gebruiken gaat veel sneller:

[sudo] gpasswd -a [gebruiker] audio

[sudo] betekent het commando sudo voor het geval je niet als root werkt.
[gebruiker] is de naam van de gebruiker.

Een voorbeeld: sudo gpasswd -a pietje-puk audio

Dit commando zorgt ervoor dat de gebruiker, in dit geval pietje-puk, wordt toegevoegd aan de groep audio, waardoor de gebruiker ook van het geluid gebruik kan maken.

Zelf gebruik ik niet zo vaak sudo, maar switch liever via su direct naar het root level, maar dit terzijde.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
geluidskaart niet herkend bij andere gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/12, 22:27:32 »
@dennis. Het is opgelost. Ik sta weer versteld van de snelheid waarmee jullie reageren. Hulde. Nu eerst een biertje.