Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie mislukt (as superuser)  (gelezen 641 keer)

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Installatie mislukt (as superuser)
« Gepost op: 2014/08/27, 09:25:37 »
Dag lezers,

Al een tijdje probeer ik Linux Mint 17 mate te installeren op mijn computer.
Ik heb het iso-bestand gedownload met Firefox en die is goed gelukt volgens de MD5 checksum
Het iso-bestand gebrand op een dvd met ImgBurn op X4 snelheid
Bij het installeren van Mint 17 gaat het goed tot ik mijn naam en wachtwoord heb opgegeven dan komt de error
Dit is het beeld dat ik krijg:
Citaat
Installatie mislukt (as superuser)
Het installatieprogramma kwam een fout tegen bij het kopiƫren van bestanden naar de harde schijf:
[Errno 5] Input/output error
Dit komt meestal door een defecte cd/dvd-schijf of -speler, of een gebrekkige harde schijf.
Mogelijke oplossingen zijn: het schoonmaken van de cd/dvd, de cd/dvd opnieuw branden op een lagere snelheid, of het schoonmaken van de lens van de cd/dvd-speler
(schoonmaakproducten zijn te verkrijgen bij de meeste electronicawinkels). Wat ook kan helpen is nagaan
of de harde schijf oud is en vervangen dient te worden, of de computer naar een koelere omgeving verplaatsen.

Ik heb nu al 5 dvd's gebrand en telkens krijg ik dezelfde mededeling.
Uiteindelijk heb ik de dvd-speler vervangen door een nieuw exemplaar, helaas zonder verbetering, ik krijg de error opnieuw
De harde schijf waarvan sprake heb ik opgedeeld in partities met GParted waarvan de eerste partitie reeds in gebruik is met Linux Zorin OS 9 Core
Linux Mint 17 mate wil ik op de tweede partitie zetten.
Niks lukt met de dvd.
Dus heb ik het over een andere boeg gegooid:
Met UnetBootin een opstartbare USB gemaakt met Linux Mint 17 mate erop
Het BIOS in de computer ondersteunt wel geen USB als mogelijke boot dus heb ik PlopKexec gebruikt: http://www.plop.at/en/plopkexec.html
Ik heb een cd gebrand met PlopKexec erop (een klein progje (dat zelfs nog op een floppy past) dat het mogelijk maakt op te starten vanaf USB als het BIOS dit niet ondersteunt) en in de dvd-speler geplaatst.
De computer opgestart en een USB stick geplaatst met Linux Mint 17 mate er op waarvan ik dankzij PlopKexec kan opstarten.
Ook hier bij het installeren krijg ik na het invoeren van mijn naam en wachtwoord dezelfde error en wordt de installatie gestopt.

Wat kan ik doen om de installatie toch te volbrengen?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/27, 11:26:38 »
Dit komt meestal door een defecte cd/dvd-schijf of -speler, of een gebrekkige harde schijf.


Graag wat info over je hardware. en volgens bovenstaande tekst zou het dus ook aan je hardeschijf kunnen liggen. Heb je dat al gecontroleerd?
« Laatst bewerkt op: 2014/08/27, 11:37:30 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/27, 14:59:15 »
Dag BenMedia,

Ja de harde schijf heb ik gecontroleerd.
Aan de cd/dvd speler kan het niet liggen, daar zit nu een nieuwe in
Aan de dvd kan het ook niet liggen, heb 5 keer een nieuwe gebrand op snelheid X4 met ImgBurn en steeds krijg ik dezelfde mededeling, ook gebruik ik dezelfde .iso op een USB stick zodat het dvd gedeelte wegvalt en nog heb ik deze error.
Wat betreft de hardware van mijn computer kan u zien op deze link: http://speccy.piriform.com/results/snio6xQ6O5bILyRJAJnccts

Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/27, 15:19:28 »
Geheugentest al gedaan?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/27, 18:03:51 »
Dag Maasnet,

Neen, geheugentest heb ik nog niet gedaan, ik laat dit vanavond doen de hele nacht.
Morgen weet u het resultaat.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/27, 19:33:03 »
Je gedownloaded iso kontroleren tav je checksum,  die je bij je download site kunt vinden.

Ook bij opstarten cd/dvd van ubuntu, druk op spatie, daar kun je ook kiezen voor testen cd/dvd.

Probeer eens een wachtwoord met alleen kleine letters, en niet met cijfers beginnen.

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/27, 19:38:40 »
Ik vrees dat het aan het geheugen zal liggen, memtest86+ is nu 1 1/2 uur aan het lopen en ik heb reeds 171520 errors in het rood staan.

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Installatie mislukt (as superuser)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/27, 23:14:10 »
Het probleem is opgelost.
Door de memtest86+ verschillende keren uit te voeren op de twee memory-latjes bleek er eentje van de twee nog goed te zijn.
Dus heb ik de computer nu laten draaien met 2 GB ram in plaats van 4 GB ram.

De installatie van Linux Mint 17 mate is succesvol verlopen zonder verdere fouten.