Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Huawei UMTS USB modem  (gelezen 8933 keer)

Huawei UMTS USB modem
« Gepost op: 2007/11/02, 21:23:46 »
Hallo,

Wie heeft ervaring met internet via UMTS?

- Huawei E220 HSDPA USB modem
(van T-Mobile, maar dezelfde wordt ook door KPN, Vodafone, Telfort gebruikt)
- Werkt prima onder XP, maar helaas nog niet onder Linux (Ubuntu 7.04)...
- Helaas herkent Linux het modem tot nu toe niet... :-(


EE

Offline gercokees

  • Lid
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/17, 19:59:05 »
Tja, ik ben ook druk aan het zoeken. Is het je al gelukt?
https://forge.vodafonebetavine.net/frs/?group_id=12

Ik ben op dit moment nog niet blij en gelukkig, maar dat komt binnenkort.... (hoop ik... :-)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Huawei UMTS USB modem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/17, 20:14:19 »
Ik ben inmiddels overgestapt op ADSL, en heb me er verder niet meer in verdiept.
(dus als iemand nog een UMTS modem wil inkl onbeperkt internet t/m juni...) ;-)

Het heeft denk ik wat tijd nodig; wellicht dat met de 8.04 release de modems wel herkend worden.

EE

Offline gercokees

  • Lid
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/18, 07:39:51 »
Het is mij wel gelukt.... Ik zal binnenkort posten hoe ik het gedaan heb :-)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

  • Lid
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/21, 13:39:24 »
Nou, belofte maakt schuld,
Ik heb de vodafone client gedownload, geiinstalleerd, en toen als username en password en apn het volgende ingevuld:
vodafone
vodafone
office.vodafone.nl

Ik was eigenlijk van plan om nog een startup scriptje te maken zodat je meteen internet hebt na opstarten, maar daar kom ik zo snel niet meer aan toe.

Die username, password en apn zijn te vinden op diverse websites, zoals hier:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4532000&postcount=131

Je kunt ook vodafone bellen en vragen naar de gegevens. Maar daar zijn ze niet zo erg behulpzaam. Zeker niet als je verteld dat je linux gebruikt... :-( Tenslotte kun je m ook in windows installeren, en naar de modem-settings gaan. Daar staan ook alle codes. Maar dat is natuurlijk een beetje een bagger-oplossing....

Groet,
Groet,
Gerco-Kees
<><

n1no

  • Gast
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/25, 20:12:35 »
Werkt dit helemaal naar tevredenheid? Ik heb een asus EEE pc 900 in bestelling staan.  Ik wil hier misschien draadloos mee internetten en NATUURLIJK Ubuntu op installeren.

Groeten,

N1no

Offline gercokees

  • Lid
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/26, 09:28:21 »
De laptop waar ik dit destijds op geinstalleerd heb is niet van mij, maar ik heb het destijds wel een paar dagen getest en het werkte wat mij betreft goed. Het pakketje zorgt voor herkenning van het modem binnen Linux en voor een grafisch menuutje waar je van alles in kan stellen. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor kpn werkt, maar zorg er voor dat je het password, de username en de apn van ze krijgt. Dat was voor mij destijds het grootste probleem. Ik kan me voorstellen dat het ook voor kpn werkt. Dan krijg je immers alleen een ander password en dergelijke.

Als het programmaatje goed werkt zal het lampje op het modem ook van kleur verschieten. Als ik het goed heb waren er drie standen, rood, groen en knipperend groen.

Misschien kun je eea in de winkel al testen. Neem je laptop mee en proberen maar. Hoewel je van de verkopers meestal niets kunt verwachten, die schuiven meestal immers alleen maar met dozen helaas.

Succes
Groet,
Gerco-Kees
<><

mitko

  • Gast
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/05, 18:26:11 »
die vodafone dialer installeert prima, maar wat moet je overal invullen of waar moet je voor kiezen. ik ben echt linux doma en techno blind

blindegeleidehond graag

Offline gercokees

  • Lid
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/06, 16:31:24 »
Dat blijft zoeken, je kunt ook je provider bellen en vragen naar je username en wachtwoord en apn (access point name). Je kunt ook hier kijken... Tis effe zoeken. Probeer eerst te bellen...
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4532000&postcount=131

Succes

ps... ik weet niet welke provider je hebt, maar dit lukte bij ons:
username: vodafone
password: vodafone
apn: office.vodafone.nl
Groet,
Gerco-Kees
<><

vanschelven

  • Gast
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/03, 15:56:22 »
Toch ook maar een duit in het zakje, hoewel misschien dubbelop.

Na eindeloos geklooi met de "1.0" ubuntu 7.04 package van Betavine n.a.v. bovenstaande maar de 2.0 Beta gepakt.

Op ubuntu 7.10 werkt dat vervolgens prima... de eerste keer moest ik nog even cancellen, maar poging twee pakte ie gewoon.

Ik heb de stick E172. Die wordt niet als zodanig herkend, maar als ik dat wat ie wel zegt aanklik pakt ie hem dus gewoon.

instellingen idd vodafone, vodafone, office.vodafone.nl

Overigens waren ze bij mij wel vriendelijk aan de telefoon toen ik zei dat ik Linux gebruikte. Dat de 2.0 beta heel veel beter is dan de 1.0 'stable' wisten ze me dan weer niet te vertellen, maar goed.

Offline j@pio

  • Lid
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/05, 10:33:28 »
Hallo
Ik ben ooit ook eens aan het zoeken geweest , voor de HUAWEI E220 met Linux/Ubuntu
Misschien heb je hier iets aan;

     http://oozie.fm.interia.pl/pro/huawei-e220         ( engels  )

Ik heb de Huawei 220 geinstalleerd  gehad op een Dell notebook met XP home
Prepa  kaart van T-Mobile
Bij gebruik in het buitenland verschrikkelijk duur € 9.00   per 1MB   !!!

gr j@pio

vanschelven

  • Gast
Huawei UMTS USB modem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/21, 10:16:40 »
In vervolg op mijzelf van eerder: ik ben ondertussen toch wat minder positief gestemd over vodafone. Vanaf afgelopen zaterdag (11 oktober) werkt het opeens niet meer. Geen enkele wijziging mijnerzijds, terwijl het voor beide Ubuntu systemen niet langer werkt. Windows werkt nog wel, maar dat gebruik ik dan weer nooit. Helpdesk weet van niets.

het lijkt mij dat de versie 1.99 trouwens moderner is dan 2.0beta. Ik zie de 2.0 betas in ieder geval nu niet meer, terwijl ik 1.99.17 weer wel zie. Niet dat het helpt voor me... die versie start nog lastiger op en doet vaak helemaal niets.

Iemand die vodafone wel op Ubuntu (7.10) aan de praat heeft (en nog steeds aan de praat heeft)? Suggesties over hoe dit uberhaubt te debuggen is of er een soort log/trace op te leveren waar de mensen van vodafone / betavine iets aan hebben?