Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: script bestanden met nautilus starten  (gelezen 1009 keer)

script bestanden met nautilus starten
« Gepost op: 2017/07/03, 21:42:07 »
Het heeft altijd goed gewerkt, maar nu niet meer...
Bestandje klusje.sh

#! /bin/bash/
cd xxxx
program bestand

Dat werkte altijd prima.
In klusje.sh properties staat "uitvoeren" aangevinkt

Ik heb een stuk of 20 van die bestandjes, maar ze werken geen van allen meer.
Ubuntu 14 geheel bijgewerkt.
Gezocht in Nautilus of ik daar nog een vinkje kon zetten, nee dus.

Nou moet ik steeds in terminal mijn klusje.sh (en die anderen) starten...

 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jan11000

  • Lid
Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/04, 05:29:56 »
Maak eens een icoon, misschien werkt dat.

Kijk eens wie eigenaar is van de file.

Maak een nieuwe sh file, werkt dit wel?

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/04, 06:58:57 »
Dick,

Ik zal je verkeerd begrijpen, maar .....

Mijn eigen script bestanden staan in ~/bin folder.
Deze folder zit ook in de PATH variabele via ~/.bashrc:
# User specific aliases and functions
export PATH=$HOME/bin:$PATH

Als je deze ook via Nautilus wilt aanroepen.
Plaats een symbolic link van ~/bin/srcipt.sh  in ~/.local/share/nautilus/scripts van de script die je wilt zien.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/04, 08:06:16 »
Maak eens een icoon, misschien werkt dat.

Kijk eens wie eigenaar is van de file.

Maak een nieuwe sh file, werkt dit wel?
Waar zou ik een icoon van moeten maken?
Verder ben ik de eigenaar van circa 27000 bestanden op vier PC's, als ik de Eigenschappen via een batch controleer blijkt dat wel.
Als ik een nieuw klusje(2).sh maak, ben ik de eigenaar, Uitvoeren is toegestaan, als ik dat maar via Terminal en sh doe. Nautilus is het verleerd...
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/04, 09:13:04 »
Kijk eens in je nautilus opties. Zelfs in de allerlaatste nautilus (3.24.1) is er nog steeds een optie, onder de tab "Behaviour", om in te stellen wat nautilus met een uitvoerbaar tekstbestand moet doen. Mogelijk is die bewuste instelling bij jou gewijzigd geraakt.

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/04, 11:31:08 »
Kijk eens in je nautilus opties. Zelfs in de allerlaatste nautilus (3.24.1) is er nog steeds een optie, onder de tab "Behaviour", om in te stellen wat nautilus met een uitvoerbaar tekstbestand moet doen. Mogelijk is die bewuste instelling bij jou gewijzigd geraakt.
In de Help staat dit:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Als u een uitvoerbaar tekstbestand opent, kunt u kiezen uit:
Uitvoerbare tekstbestanden uitvoeren zodra ze worden geopend
Uitvoerbare tekstbestanden bekijken zodra ze worden geopend
Vraag iedere keer
Als Vraag iedere keer is geselecteerd, zal er een dialoogvenster worden weergegeven waarin u kunt aangeven of u het tekstbestand wil weergeven of uitvoeren.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Maar bij mij werkt het zo niet meer... Ubuntu 14.04
Als ik nu op een .sh bestand klik gaat Bestanden weer werken en krijg ik de map, met dat bestand er in, weer te zien.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/04, 12:37:58 »
Rare oplossing gevonden en nagemaakt: sripts.png
Rechts klikken op .sh bestand; submenu komt Scripts en dan mag ik nóg een keer aanklikken;
nou ja... het werkt weer een beetje...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/04, 17:16:36 »
1) Wat gebeurt er juist als je een script dubbelklikt? Je zegt "bestanden gaat weer werken": krijg je dan een nieuw nautilus venster met de folder van het bestand?
2) Staat de instelling waar ik naar verwees goed? Indien ja, zet eens op "openen in editor". Werkt dat dan wel goed?

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/04, 21:07:49 »
1) Wat gebeurt er juist als je een script dubbelklikt? Je zegt "bestanden gaat weer werken": krijg je dan een nieuw nautilus venster met de folder van het bestand?
2) Staat de instelling waar ik naar verwees goed? Indien ja, zet eens op "openen in editor". Werkt dat dan wel goed?
1) zie Dubbelklik-op-sh.jpg
2) "openen in editor" gebruik ik nu om html bestanden te bewerken
3) het enkelklik op een sh bestand, dat dan gelijk aan het werk gaat, ben ik op de vier PC's kwijt; wel staat onder de Eigenschappen van die bestanden hebben "openen met Bestandsbeheer" als Standaard. Dat heeft er altijd gestaan voor sh, maar werkt niet meer. Vreemde zaak...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/05, 06:49:46 »
Dick,

Ik ben bang dat er meer aan de hand is...

Hoe staan de instellingen van "Nautilus Bestanden Voorkeur - Gedraging" bij u?
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: script bestanden met nautilus starten
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/05, 07:33:17 »
Dick,

Ik ben bang dat er meer aan de hand is...

Hoe staan de instellingen van "Nautilus Bestanden Voorkeur - Gedraging" bij u?
MauRice, mijn hartelijke dank!
Zie bijlage Nautilus-bestanden-voorkeuren. De Bullet bij Uitvoerbare Tekstbestanden stond één regel te laag...
Hoe dat op vier PC's zomaar verandert is me een raadsel!
Voorlopig werkt alles weer normaal.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail