Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hindernissen home chmod 700  (gelezen 1531 keer)

hindernissen home chmod 700
« Gepost op: 2016/07/23, 18:43:45 »
Na aanleiding van de super tip van pjotr wat home dirs ge-chmod.
Maar dit brengt meteen wat hindernissen mee.

Zo zijn bijvoorbeeld de persoonlijke achtergronden niet meer zichtbaar in het inlogscherm. Al is dit niet een echt probleem maar een logisch gevolg. Jammer want dat was wel mooi.

Nu heb ik echter wel nog een echter probleem.
Nu is de gedeelde map niet meer toegankelijk voor anderen.  :|
Deze map alleen moet nu weer 755 gechmod worden maar de dir-structuur in terminal ben ik nog niet zo in thuis.

Welk commando is nodig om de map 'Netwerk' onder Documenten weer chmod 755 te krijgen?

En @Pjotr.
Is er overigens de mogelijkheid om later dan bij installatie de bestanden nog te crypten?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/23, 19:22:50 »
Sudo chmod 755 -R /home/naam
Hierbij is de hoofdletter R bedoeld voor reculsief, dus inclucief submappen.
Of is dat je vraag niet?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/23, 19:35:57 »
Moet het niet iets zijn in de trant van..
Sudo chmod 755 -R /home/Documenten/Netwerk ??

Met
Sudo chmod 755 -R /home/naam
Zet je toch weer alles open?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/23, 19:43:16 »
Is het niet handiger, om een gedeelde *partitie* te maken i.p.v. een gedeelde map in je gebruikersmap?

Overigens is alles terug te zetten op het oude, door deze opdracht:
chmod -v 755 $HOME..... dus zonder "sudo".  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 19:46:15 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/23, 19:49:47 »
Rechten van een gedeelde map doe je via samba en niet via chmod, dus wie via samba de map mag bereiken.
Wel moet je de map die gedeeld is chmod doen zodat jij die kan delen, en lees en schrijf rechten geven aan anderen, en dit doe je eenmalig.
Denk dat je iets door elkaar aan het gooien bent.
chmod kun je niet op een netwerk map doen.

En omdat je de commando's niet weet van de terminal, start krusader met gksudo, dan heb je een mooie grafische scherm om de chmod uit te voeren, en je hoeft geen terminal te onthouden.

« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 19:51:37 door jan11000 »

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/23, 20:42:25 »
Is het niet handiger, om een gedeelde *partitie* te maken i.p.v. een gedeelde map in je gebruikersmap?

Liever niet, want ik ben zoooo slecht met partities.  :| Maar dat zou een optie kunnen zijn.
Een andere optie is om een extra gebruiker aan te maken en die niet 700 chmodden. En dan zijn mappen delen.
Maar liefst heb ik het oude zoals hieronder en boven beschreven weer werkend.

Overigens is alles terug te zetten op het oude, door deze opdracht:
chmod -v 755 $HOME..... dus zonder "sudo".  :)

Ik wil niet 'alles' terug zetten. Alleen die ene gedeelde map moet weer benaderbaar worden.
De rest van alle Home mappen moet geheel in lijn van jouw prima tip NIET benaderbaar zijn door derden (alleen door de gebruiker zelf).

Rechten van een gedeelde map doe je via samba en niet via chmod, dus wie via samba de map mag bereiken.
Wel moet je de map die gedeeld is chmod doen zodat jij die kan delen, en lees en schrijf rechten geven aan anderen, en dit doe je eenmalig.
Denk dat je iets door elkaar aan het gooien bent.

Ik denk dat ik toch niet de boel door elkaar aan het gooien ben.

Het betrefte een map genaamd 'netwerk' die voorheen ook gewoon gedeeld en benaderbaar was (lan). Niet echt iets van een echt netwerk.
Deze map is altijd gedeeld door rechtermuisknop en dan de deelinstellingen.
Deze deelinstellingen staan nog hetzelfde maar sinds ik de map 700 heb ge-chmod is hij niet meer benaderbaar (maar wel gedeeld).

Zie de afbeeldingen.

chmod kun je niet op een netwerk map doen.

Waarom kan ik bepaalde onderliggende sub-dir's niet anders chmodden dan de dir waar ze in staan? Binnen internet-dir's is dit toch ook mogelijk?
De gebruikersmap inclusief onderliggende mappen is nu 700 ge-chmod. Ik dacht dat ik die ene map dan weer wel benaderbaar kon maken door deze weer 755 te chmodden.

Rechten van een gedeelde map doe je via samba en niet via chmod, dus wie via samba de map mag bereiken.

Hier staat al net zo lang als Ubuntu ook Samba op. SMB/CIFS file, print, and login server for Unix ... om precies te zijn. Geinstalleerd op 23-11-2014.
En voor zover ik begreep is deze samba ook om de mappen deelbaar te maken, zoals het voorheen ook werkte? Maar dit kan ik niet als proggie opstarten.

Het is vreemd dat nu ineens sinds de chmod 700 opdracht deze gedeelde map ook niet meer benaderbaar is. Het werkte altijd prima. :'(
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 20:59:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/23, 20:46:54 »
Sudo chmod 755 -R /home/naam
Hierbij is de hoofdletter R bedoeld voor reculsief, dus inclucief submappen.
Dat gaat niet helemaal goed, want het bestandje .dmrc in je homedirectory moet op 0644 staan
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/23, 21:04:59 »
Sudo chmod 755 -R /home/naam
Hierbij is de hoofdletter R bedoeld voor reculsief, dus inclucief submappen.
Dat gaat niet helemaal goed, want het bestandje .dmrc in je homedirectory moet op 0644 staan
Helemaal akkoord. Begin nu liefst niet recursief je permissies te veranderen.
Om de gedeelde directory terug toegankelijk te maken voor anderen, moet je de permissies van je home directory toch terug een beetje open zetten, met name de x. Zo kunnen andere doorheen je home directory naar de gedeelde directory. Doordat rw nog steeds af staan, kunnen ze nog steeds niets zien/veranderen in je home folder.

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/23, 21:36:10 »
?? ?? Nu moet je het eigenlijk nog even naar wat meer nederlands vertalen.
Of in elk geval stapje voor stapje begeleiden met uitleg en commando's als je dat voor me wilt doen.  :-[
Ja joh. Ik kom een eind maar zo profi ben ik nog niet met linux.

Is het anders niet mogelijk/makkelijker om buiten mijn Home een gedeelde map te maken?
Ik vond dat probleem van alles open staan waar Pjotr mee kwam toch uiterst onprettig en dat stuk wil ik vanaf nu wel dicht houden.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 21:39:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/25, 07:51:17 »
Eigenlijk is het heel simpel. Je zorgt ervoor dat je eigen home directory op slot zit (met chmod 0700). Dan maak je in de home directory een gedeelde directory aan en geef die met chmod 0777 volledige rechten voor iedereen.
Je opent je bestandsbeheerder (Nautilus, Konqueror, Dolphin, Thunar, Pcmanfm e.d.) en zoek je home directory op en maak in je bestandsbeheerder een favoriet aan. Over het algemeen is het een kwestie van de bewuste directory naar het linkerpaneel van de bestandbeheerder te slepen.

Je hebt dan je eigen home directory op slot zitten, en via een gemeenschappelijke directory heeft iedereen daar toegang.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/25, 12:57:50 »
Dan maak je in de home directory een gedeelde directory aan en geef die met chmod 0777 volledige rechten voor iedereen.

Ja zo dacht ik het ook.
Maar wat is dan het benodigde commando? (met betreffende map genaamd Netwerk onder Documenten)
chmod 755 -R /home/Documenten/Netwerk ?
chmod 0777 -R /home/Documenten/Netwerk ?

Je opent je bestandsbeheerder (Nautilus, Konqueror, Dolphin, Thunar, Pcmanfm e.d.) en zoek je home directory op en maak in je bestandsbeheerder een favoriet aan. Over het algemeen is het een kwestie van de bewuste directory naar het linkerpaneel van de bestandbeheerder te slepen.

Ik gebruik Nautilus.

Ik wil deze directory ook delen over de LAN naar andere computers.
En dat had ik gedaan door in Nautilus rechtermuisknop -> delen. En dan krijg je dat schermpje waarvan ik hierboven al een afdruk heb geplaatst dat dat eigenlijk al ingesteld staat.
En dan is die map (+ evt. andere gedeelde) op alle pc's te benaderen via Netwerk wat al in het linkerpaneel staat.

Ik overweeg ook nog de optie nóg een gebruiker aan te maken en deze als enige niet chmod700 te geven zodat deze wel open blijft. Dan daar mappen delen over het LAN. En dan kunnen de andere gebruikers wel chmod 700 houden.
Maar eigenlijk vind ik het wel ver gaan om daar wéér een gebruiker voor aan te maken terwijl het eigenlijk gewoon prima werkte.

Dat frustreert mij nu ook een beetje.
Dat delen over lan en zo ben ik best goed in bekend, want dit is een veelgebruikte functie hier.
Dat chmod700 verhaal van Pjotr is eveneens zeer gewenst, want de situatie zoals Pjotr informeerde, alles leesbaar, was voor mij uiterst ongewenst (officiële documenten). Dus ook meteen chmod700 toegepast.
En dan komen deze beide functies in conflict en werkt het hier niet meer zoals het deed.  >:(  :'(

Help!
« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 13:01:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/25, 14:53:38 »
Het is chmod -R 0777 [naam directory]

Delen via het netwerk kan op twee manieren. Met Windows of zonder Windows (puur Linux)

Met Windows
Als je het over het netwerk met Samba wil doen heb je andere instellingen nodig. Dan moet je in het bestandje /etc/samba/smb.conf gaan knoeien. Niet bepaalde beginnersmaterie. Dit ter waarschuwing.

Met Samba geef je namelijk Windows computers toegang op je Linux systeem. In het bestandje smb.conf bepaal je wat er gedeeld mag worden en hoe het gedeeld moet worden.

Voorbeeld:

; /etc/smb.conf
;
; Make sure and restart the server after making changes to this file, ex:
; /etc/rc.d/init.d/smb stop
; /etc/rc.d/init.d/smb start

[global]
; Uncomment this if you want a guest account
; guest account = nobody
   log file = /var/log/samba-log.%m
   lock directory = /var/lock/samba
   share modes = yes

[homes]
   comment = Home Directories
   browseable = no
   read only = no
   create mode = 0750

[tmp]
   comment = Temporary file space
   path = /tmp
   read only = no
   public = yes

Als je dit bekijkt is de home directory benaderbaar met 0750, dat is gebruiker volle rechten, groepsgebruikers leesrechten en niet-groeps gebruikers geen rechten.

Stel dat je een map video wil delen, dan doe je dat op deze manier:
[video]
comment  = videobestanden
path = /home/video
read-only = no
browsable = yes

Voorwaarde is wel dat /home/video moet bestaan en dat die op jouw computer met 0777 toegankelijk is.

Dat is voorwaarde 1.
Voorwaarde 2 bij Samba is dat je ook smbpasswd moet gebruiken. Smbasswd is ervoor om de notatie tussen MS netwerken en Linuxnetwerken te waarborgen.
Stel je hebt een gebruiker pietjepuk die op jouw systeem mag inloggen via Samba, dan maak je dat aan met smbpasswd -a pietjepuk (en dan 2x het wachtwoord van pietjepuk). Voorwaarde is dat pietjepuk ook als Linusgebruiker met adduser pietjepuk aangemaakt moet zijn.
Bij Ubuntu met sudo voor de commando's en bij Debian als root zonder sudo.

Op jouw systeem moet je dan samba en bind9 installeren en op de werkstations cifs-utils, gvs-bin, gvs-backends gvfs-fuse installeren.

Zonder windows (puur Linux)
Als je NFS gebruikt is het veel simpeler. Dan moet je in het bestandje /etc/exports de gedeelde map opgeven en bepaal je op je eigen systeem de rechten die je daar hebt.
Dat bestandje /etc/exports bestaat dan in het voorbeeld van Samba uit:
# Algemene exports
#/home 192.168.1.*(async,insecure,no_subtree_check,no_root_squash,rw)
/homedirs 192.168.1.*(async,insecure,no_subtree_check,no_root_squash,rw)
/home/video 192.168.1.*(async,insecure,no_subtree_check,no_root_squash,rw)

Verder moet je dan nfs-kernel-server installeren en op de systemen die jouw computer benaderen nfs-common.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 14:59:21 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/25, 15:56:26 »
Veel dank en respect voor de moeite van je reactie h2o.

Maar ik snap niet dat dit voorheen dan heel simpel kon door rechtermuisknop -> delen.
En nu ineens niet meer, en dan zou dat op de (voor mij) uiterst ingewikkelde manier moeten zoals jij omschrijft? Want dat config bestand bevat wel erg veel instellingen waar ik liever (nog) niet handmatig mee ga rommelen. :-\
Dus ik heb er 100% vertrouwen in dat die manier werkt maar dat is eigenlijk niet (volledig) de oplossing zoals ik hem wil gebruiken.

Ik wil beginnen met dat chmod commando van de ene map, om te kijken of dan het 'simpele delen' weer werkt.

Commando:
chmod -R 0777 [naam directory]

waarbij voor de directory Netwerk onder Documenten [naam directory] dan vervangen wordt door /documenten/netwerk en dus??:
chmod -R 0777 /documenten/netwerk

Klopt dit commando zoals ik het hier in blauw schreef??
« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 17:40:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/26, 13:04:00 »
Klopt. Je kunt het ook als volgt oplossen: Zet de te delen map op chmod -R 0777 en zorg ervoor dat die niet in je eigen home directory staat. Check of die map ook daadwerkelijk gedeeld wordt.
Vervolgens zet je je eigen home directory op 0700 (dus NIET met -R ) en m maak een symlink naar jouw gedeelde map.

Wat je nu krijgt is een gedeelde map die als het goed is benaderbaar is over het netwerk, maar vanuit die gedeelde map komt niemand jouw home directory binnen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/26, 13:06:30 »
Klopt. Je kunt het ook als volgt oplossen: Zet de te delen map op chmod -R 0777 en zorg ervoor dat die niet in je eigen home directory staat. Check of die map ook daadwerkelijk gedeeld wordt.
Vervolgens zet je je eigen home directory op 0700 (dus NIET met -R ) en m maak een symlink naar jouw gedeelde map.

Wat je nu krijgt is een gedeelde map die als het goed is benaderbaar is over het netwerk, maar vanuit die gedeelde map komt niemand jouw home directory binnen.
Slimme oplossing!   :)

Dat is makkelijker en eenvoudiger dan een aparte partitie maken.

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/27, 12:08:54 »
Wat je nu krijgt is een gedeelde map die als het goed is benaderbaar is over het netwerk, maar vanuit die gedeelde map komt niemand jouw home directory binnen.

Het maakt mij niet uit waar die map staat als ik maar een lan gedeelde map beschikbaar krijg.

Klopt. Je kunt het ook als volgt oplossen: Zet de te delen map op chmod -R 0777 en zorg ervoor dat die niet in je eigen home directory staat. Check of die map ook daadwerkelijk gedeeld wordt.

Mijn home directory staat nu al geblokkeerd en is niet meer benaderbaar door andere gebruikers.

Klopt. Je kunt het ook als volgt oplossen: Zet de te delen map op chmod -R 0777 en zorg ervoor dat die niet in je eigen home directory staat. Check of die map ook daadwerkelijk gedeeld wordt.

Zou je me hier mee verder willen helpen?

In /bestandsysteem/home kan ik geen map aanmaken.
Waar maak ik het beste een map hiervoor aan?

En kun je me dan ook nog helpen met de juiste commandoregel om deze te chmodden voor delen? Ik ben namelijk nog niet zo goed thuis in de dir-structuren in terminal.  :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/27, 12:28:18 »
Klopt. Je kunt het ook als volgt oplossen: Zet de te delen map op chmod -R 0777 en zorg ervoor dat die niet in je eigen home directory staat. Check of die map ook daadwerkelijk gedeeld wordt.

Zou je me hier mee verder willen helpen?

In /bestandsysteem/home kan ik geen map aanmaken.
Waar maak ik het beste een map hiervoor aan?

En kun je me dan ook nog helpen met de juiste commandoregel om deze te chmodden voor delen? Ik ben namelijk nog niet zo goed thuis in de dir-structuren in terminal.  :-[
Ik heb er geen ervaring mee, maar zoiets zou waarschijnlijk moeten werken:
sudo mkdir -v /gedeeld
Gevolgd door:

sudo chmod -R -v 0777 /gedeeld
Daarmee heb je dan een nieuwe map gemaakt, genaamd "gedeeld", met de juiste rechten. Hij staat rechtstreeks onder root, dus het adres is:  /gedeeld

Vervolgens kun je 'm delen met alle gebruikers, op de gebruikelijke wijze.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/27, 12:32:57 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/27, 12:42:20 »
En kun je me dan ook nog helpen met de juiste commandoregel om deze te chmodden voor delen? Ik ben namelijk nog niet zo goed thuis in de dir-structuren in terminal.  :-[
Kijk ook een op onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal#Rechten
Klik links bovenin op Documentatie

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/27, 16:24:14 »
Weet je wat het is waarom ik er zo voorzichtig en nadrukkelijk naar vraag Cees.
Op zich draaien de systemen hier super. En daar wil ik niet te veel in rommelen, en al zeker geen fouten maken.  :-[
Ik vraag het liever een keer extra dan dat ik het te snel verkeerd doe.

@Pjotr, bedankt, ga ik proberen (straks of morgen). Terugkoppeling volgt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #19 Gepost op: 2016/08/02, 18:07:14 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar zoiets zou waarschijnlijk moeten werken:
sudo mkdir -v /gedeeld
Gevolgd door:

sudo chmod -R -v 0777 /gedeeld
Daarmee heb je dan een nieuwe map gemaakt, genaamd "gedeeld", met de juiste rechten. Hij staat rechtstreeks onder root, dus het adres is:  /gedeeld

Bijna Pjotr. Dit werkt prima, maar zet de map helemaal in de root. Liever heb ik hem in Home staan.
Het aanmaken is gelukt met
sudo mkdir -v /home/gedeeldNu nog even kijken of de chmod gewerkt heeft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #20 Gepost op: 2016/08/02, 18:08:49 »
Nu nog even kijken of de chmod gewerkt heeft.

Chmod is ook gelukt maar delen niet.
Citaat
'net usershare' gaf fout 255: net usershare add: cannot share path /home/gedeeld as we are restricted to only sharing directories we own.
   Ask the administrator to add the line "usershare owner only = false"
   to the [global] section of the smb.conf to allow this.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 18:13:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #21 Gepost op: 2016/08/02, 18:12:14 »
Inmiddels ook geprobeert onder /home/gebruiker maar ook dat geeft dezelfde foutmelding.

Citaat
'net usershare' gaf fout 255: net usershare add: cannot share path /home/gebruiker/gedeeld as we are restricted to only sharing directories we own.
   Ask the administrator to add the line "usershare owner only = false"
   to the [global] section of the smb.conf to allow this.

Ik begin het nu wel te missen. :-( Er moeten bijvoorbeeld wat filmpjes overgezet worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 18:33:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #22 Gepost op: 2016/08/02, 19:55:13 »
Zo stel ik mijn samba in met meerdere gebruikers,
Misschien zie je iets wat je kunt gebruiken.
En mijn gedeelde map is gewoon in mijn home/gebruiker/  map.
Hoe samba instellen,(zoals ik het doe).

Indien je al met instellingen gespeelt hebt, verwijder alles(tav samba) en reboot,
om zo schoon te beginnen.

Samba installeren,in "software center" zoeken op
samba(SMB/CIFS file, print, and login server for Unix).

Indien je meerdere users gebruikt, dus bijv 3 users die verschillend zijn,
op 3 verschillende pc's.
Dan op elke pc alle users als extra users aanmaken(later als alles werkt kun je de
extra users de rechten beperken, zodat ze minder kunnen, dit hoeft niet maar mag).
Dus je hebt dan de gewone user(die met installatie tot stand is gekomen) en nog 2 extra users.

Dan samba starten,(system-samba in xubuntu).
De map maken die je wilt gaan delen, zorg dat je gebruiker daar rechten voor heeft, dan pas de map gaan delen.
De share maken,
server instellen, zoals group naam,
security(niks veranderen),
samba users instellen(eigenschappen van je samba map, in de samba programma),
aanvinken die toegang krijgen(nu weet je ook waarom je meerdere users moet
ingeven, want dan zie je alle users, ook die van de andere pc).
Je kan ook extra users ingeven, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

-Ook bij ubuntu, bij users kijken of de user ook bij de groep sambashare zit, dus aanvinken.

Nu zou het moeten werken, wel even rebooten.
Vaker moet je langer wachten totdat er verbinding komt, dus denk niet te snel dat het verkeerd is.!!!!!



Dit is normaal niet nodig!
Je kan nog in je host file de namen van de pc's ingeven,
dit zijn ipnummers met de naam van de pc, zodat deze beter
te vinden is op het netwerk, hoeft niet, maar als het niet goed werkt,
het vinden van de pc's dus.(bij pc's met vaste ip nummers is dit ook beter).
File naam is
hosts
Voorbeeld:
127.0.0.1 localhost  (dit is standaard)
127.0.1.1 jan        (dit is de pc waar samba op staat)
10.16.9.9        ba2        (dit is een andere pc op het netwerk)
10.16.9.99       download   (dit is een andere pc op het netwerk)


# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

De naam van de pc staat in de file hostname,
hier staat alleen een naam.

Indien het vinden van de pc's nog steeds slecht is,(bijv vaste ip nummers en zonder router)
probeer dan met gigolo(even installeren) de andere pc's te vinden,
vaak gaat het dan heel vlug om de pc's te vinden.

Veiligheid,

Nooit iedereen toegang geven, dit omdat als er een fout in een beveiliging/programma/router zit, dan kan iedereen in je files kijken.
Dus altijd een wachtwoord en user erop zetten.

In de samba config file kun je nog,
netwerk interface vastzetten, indien je 2 netwerkkaarten hebt,
zodat samba alleen over bepaalde netwerkkaart gaat.

Hetzelfde geld voor ip nummers, dit kun je ook vastzetten.
10.0.0.0/8 eth0
dit betekend netwerkkaart eth0, alleen hier gaat samba over werken.
en de ip range 10.0.0.0/8 gaat samba werken.

En je kunt nog met de firewall ip adressen en samba blokkeren of open zetten.

Testen netwerk,
40 Gb aan geparde files maken en dit in een ruk kopieren.
dan aan de andere kant parren, dan zie je of alles ook aankomt.
(in windows heb ik een keer gezien dat 1 op de 10 files beschadigd
waren met kopieren, lag aan de firewall, en geen foutmelding).
Bij geen fouten niks doen.
Bij fouten, dan dit gaan wijzigen in samba config(kan soms helpen)
# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
#         SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
#   socket options = TCP_NODELAY
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536
Grootte van deze 2 files wijzigen en weer testen.(klein is vaak beter maar ook langzamer).
Kan natuurlijk ook driver zijn, of netwerkkabels.
Zelf heb ik meerdere keren problemen ondervonden, en door te testen merk je opeens
dat niet alles zomaar werkt.
Na het kopieren ook met ifconfig kijken in de terminal,
daar kun je ook problemen/fouten zien.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien het nog niet werkt kun je dit nog proberen,
(bij werkte het opeens niet meer(eerste dus wel), oorzaak onbekend, toen dit erbij gezet en het werkte)
Volgend wijzigen in je samba config file(/etc/samba.smb.conf),
Dit erbij zetten,
name resolve order = bcast host

#======================= Global Settings =======================

[global]

## Browsing/Identification ###

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = workgroup
        name resolve order = bcast host

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weet niet of je er wat aan hebt maar heb zelf een soortgelijk probleempje gehad met samba shares vanaf de Raspberry Pi.
 http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=66&t=84545
De oplossing zat 'm bij mij in de rechten op de mappen boven de gedeelde map zelf.
Bij mij was het probleem dat een gebruiker dus onvoldoende rechten had op /mnt/data.
Misschien is dat bij jou het geval met /media/odroid.




Re: hindernissen home chmod 700
« Reactie #23 Gepost op: 2016/08/02, 20:05:15 »
Samba of delen is het probleem niet. Ik heb net een tijdelijke map onder een andere gebruiker weer gedeeld en die werkt prima.

Het probleem is dat delen en de chmod oplossing van Pjotr in conflict raken.
Deze prima oplossing https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97383.msg984806#msg984806
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore