Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke gps past beste bij linux mint ?  (gelezen 3441 keer)

Welke gps past beste bij linux mint ?
« Gepost op: 2014/10/27, 13:46:16 »
Hallo

Ik heb binnenkort een nieuw GPS systeem nodig.
(voor in de auto en op de fiets te gebruiken)
Welke is het beste geschikt in samenwerking met Linux Mint ?

Ik heb nu een Miro maar die wel niet echt goed samenspelen met Linux.

Iemand een aanrader?

Alvast dank.
You gotta be hungry !

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/27, 16:48:37 »
Ben hier ook nieuwsgierig naar. In iedergeval geen TomTom of een Garmin. Die werken allebei niet met Linux.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/27, 17:35:21 »
TomTom (en Garmin?) zijn gewoon de beste. Ik zou me nooit laten beperken door een minder
systeem dat je wel onder Linux kan bijwerken (als die er al zijn)
Wat kost het nou om een Windows (XP,7) aan diskruimte ( minder dan 20 GB)om onder Virtualbox te draaien
en verder nergens anders voor te gebruiken ivm veiligheid.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/27, 18:19:10 »
Telefoon is het beste, werkt ook met linux(andriod), automatische update, ook nog gratis, altijd bij je.

Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/27, 20:41:55 »
Hoewel ik geen Androide-spul gebruik, ben ik het wel met jan eens dat telefoon het beste is voor GPS momenteel (kan op zo'n beetje elk OS/elke smartphone wel). Als je tenminste, zoals femke98 aanhaalt, een internetabonnement hebt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/27, 21:16:31 »
Telefoon is het beste, werkt ook met linux(andriod), automatische update, ook nog gratis, altijd bij je.
Moet je wel een abonnement hebben voor internet en dat heeft niet iedereen. Mijn man bijv. die heeft dat niet, die werkt alleen met wifi. Een internetabo op mijn telefoon wil hij niet.
Ja met Googlemaps heb je een Wifi verbinding nodig. Met de app Ozman kan je eerst nog heel wat kaarten
downloaden (de eerste zoveel kaarten gratis)thuis en daarna werkt het zonder Wifi (dus alleen je GPS functie
en je gedownloade kaarten) Maar of het ook in de auto en/of de fiets voldoet betwijfel ik. Ik zou
mijn TomTom niet graag inruilen voor een telefoon in mijn auto.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/27, 21:19:07 door aartje »

Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/28, 00:00:06 »
Ik heb een tijdje OSMAnd gebruikt, en heb nu Navfree geïnstalleerd (omdat je op BB OS10 daarbij de machtigingen uit kunt zetten). De laatste ziet er strakker uit, de eerste heeft meer detail (oa wandelpaden, huisnummers?) maar ook een chaotische UI met 1001 opties.

Werkt prima, beiden zijn gratis en gebruiken offline opensource maps/poi van www.openstreetmap.org.
Wellicht dat ik Maps.me nog een keer probeer (niet gratis, wel ook offline opensource maps)

« Laatst bewerkt op: 2014/10/28, 00:06:26 door VuurVosje »

Offline daido

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/28, 07:03:21 »
Ik heb geen ervaring met navigatie op de fiets gebruiken, maar ik zou eens kijken naar sygic voor Android.  Deze is gewoon te gebruiken op de GPS van je telefoon of tablet. Deze werkt in Frankrijk ook goed (voor mij belangrijk) en maakt gebruik van tomtomkaarten. Met garmin en navigon heb ik mindere ervaringen in Frankrijk.
Ook is er nu een bètaversie van Nokia. Ook te gebruiken zonder mobiel internet:
www.tweakers.net/nieuws/99175/nokia-maakt-here-navigatiedienst-beschikbaar-voor-meer-android-toestellen.html
« Laatst bewerkt op: 2014/10/28, 07:10:46 door daido »

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/28, 07:47:08 »
TomTom is er gewoon voor android, en is in mijn optiek nog steeds 1 van de beste autonavigatiesystemen.
Garmin is ook goed en heeft zover ik weet ook uitgebreide topokaarten voor de fiets.
Maar een gewone autonavigatie voor op de fiets is niet erg handig omdat de batterijduur simpelweg te kort is.

Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/28, 08:26:20 »
Aartje, ik ook niet.
Ik heb dan wel een abo maar ik denk dat het MB's vreet als je hem gaat gebruiken voor een navigatie.
Ik heb 500 MB en die maak niet op in de maand, maar als je navigatie doet, dan ben je er snel doorheen ben ik bang.
@Femke
Met Osman gebruik je helemaal geen MB's, alleen maar bij het laden van je kaarten en dat kan je gewoon thuis doen.
Het gebruikt het internet niet als je het gebruikt, alleen je GPS-functie van je telefoon in combinatie met je
eerder geladen kaart.
@vuurvosje
Ik gebruikte ook eerst NavFree, dat werkte ook prima maar was wel een geheugenvreter, Osman was dat veel minder.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/28, 08:28:15 »
TomTom is er gewoon voor android, en is in mijn optiek nog steeds 1 van de beste autonavigatiesystemen.
Garmin is ook goed en heeft zover ik weet ook uitgebreide topokaarten voor de fiets.
Maar een gewone autonavigatie voor op de fiets is niet erg handig omdat de batterijduur simpelweg te kort is.
Heeft TomTom geen speciale systemen voor de fiets ?

Zie ook: http://i-cycle.danifra.com/2012/07/25/osmand-navigatie-eerste-ervaringen/
« Laatst bewerkt op: 2014/10/28, 08:36:23 door aartje »

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke gps past beste bij linux mint ?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/28, 08:51:45 »
Zover ik weet heeft TT geen speciale fietssystemen.
Ik weet van een vriend dat het specifieke Garmin device wat hij gebruikt op de fiets erg bevalt.
Voor de rest ben ik alleen maar een beetje thuis in auto navigatie.

Daarbij ben ik ook nogal ouderwets....een telefoon gebruik ik om te bellen, een navigatiekastje om te navigeren, kortom ik houd het graag duidelijk....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04