Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Winamp nokt ermee  (gelezen 1032 keer)

Winamp nokt ermee
« Gepost op: 2013/11/20, 22:35:01 »
Zag zojuist op Nu.nl een berichtje over het einde van Winamp. Voor degenen die niet weten wat dat is: Winamp was eind jaren '90 dé muziekspeler voor Windows. Xmms (Linux-alternatief) is er losjes op gebaseerd.

Heb goede herinneringen aan Winamp, dus vind het jammer dat er na 15 jaar een einde komt aan deze legendarische muziekspeler :) Maar ja, Spotify, streaming muziek en dergelijke zal het wel de nek hebben omgedraaid.

http://www.winamp.com/media-player/nl
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/20, 22:43:53 »
Xmms heet nu Audacious toch (op Linux)? Prima speler, just the basics. Heb Aud. toevallig enkele weken geleden weer geherinstalleerd vanwege het draak van een programma gmusicbrowser op Xubuntu 13.04.

Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/20, 22:55:02 »
Las het net op Tweakers, 15 jaar is nog zo jong *pinkt traantje weg* ;)

Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/20, 23:24:42 »
Daarom gebruik ik audacious,doet me aan winamp denken met die skins.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/20, 23:28:21 »
Ik gebruik audacious omdat het een licht draaiend en vlot spelertje is ,die skins etc gebruik ik niet ,wil muziek horen en niet zien  ^-^



Maar inderdaad Winamp was een leuk ding ,alleen op het laatste kreeg hij toch soms kuren.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/20, 23:33:15 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wowo

  • Lid
Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/20, 23:35:04 »
In mijn Windows tijd was ik een trouwe gebruiker van dit programma.
Had zelfs de pro versie.
In sommige gevallen kon ik alleen via Gracenote van Winamp metadata (tags) krijgen.

Heb voor de zekerheid de laatste versie nu gedownload maar ik blijf normaal gesproken gewoon in Ubuntu werken ook voor het rippen (Ruby ripper; MusicBrainz Picard en Puddletag)
Voor het luisteren in Ubuntu: Clementine en Audacious.
Bedankt voor deze treurige tip. :'(
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/05, 23:49:39 »
Maar ja, Spotify, streaming muziek en dergelijke zal het wel de nek hebben omgedraaid.

Het is inderdaad jammer, maar aan de andere is Spotify wél een stuk wijder verkijgbaar dan WinAMP en Spotify werkt ook nauw samen met de community. In januari had Spotify zelfs een "hackweek" waarbij iedereen een kijkje achter de schermen mocht nemen en developers heel de week mochten bijdragen aan Spotify. En Spotify is op veel meer platformen verkrijgbaar dan WinAmp. Win, Mac, Linux, Android, iOS, Windows Phone en binnenkort zelfs AmigaOS 4. (en dan reken ik nog niet de 3rd party apps die de officiële API gebruiken)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Winamp nokt ermee
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/06, 09:23:49 »
waarom geven ze de broncode niet vrij? dat de community het overneemt, kost nullsoft niks en de gebruikers kunnen hun favorite programma blijven gebruiken.